Bloggen lukker, Læs mere

Den frygtelige sandhed

Onsdag, 5. marts 2008 kl. 06:54 / 1234, kina, provokation, ytringsfrihed

Bjørk provokerer unødvendigt i Kina

109 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

Roskilde_Festival_2_239821c.jpgUnder en koncert i Shanghai har den islandske sanger Bjørk opfordret Tibet til at "hejse flaget". Hendes sidste nummer var sangen "Declare independence!", som har linjen "Raise your flag" som en slags omkvæd. I slutningen af sangen føjede sangeren to meget kontroversielle ord ind:

"Tibet, Tibet", sagde hun og sang videre "Raise your flag".

http://politiken.dk/udland/article478880.ece

Det siger sig selv, at de kinesiske værter blev meget stødt, såret og provokeret over Bjørks opførsel, hvilket jo er fuldt forståeligt.

Endnu er der ikke kommet nogen dødstrusler imod Bjørk. Men jeg vil opfordre hende kraftigt til at komme med en uforbeholden undskyldning til kineserne for hendes unødvendige provokation.

Bjørk har selvfølgelig ytringsfrihed ligesom alle andre. Men ytringsfriheden bør bruges med omtanke. Og der er ingen grund til at bruge den til at håne og såre andres menneskers følelser.

Som bekendt har kineserne nogle problemer med ytringsfrihed. Der er dog demokratisk sindede kræfter i landet, som arbejder på at forbedre forholdene. Men når Bjørn stiller sig op og nedgør Kinas tilstedeværelse i Tibet, er hun med til at underminere kampen for ytringsfrihed. De kinesiske myndigheder vil reagere ved at stramme skruen en tand yderligere overfor kritiske borgere, og det var vel ikke meningen med Bjørks provokation?

Jeg håber derfor, at Bjørk vil tænke sig grundigt om, så hendes provokation ikke gentager sig. Jeg vil desuden opfordre alle her på bloggen til at vise hensyn overfor vores kinesiske brødre. Og endelig håber jeg, at I vil vise jeres opbakning til Kina ved at deltage i denne underskriftindsamling imod Bjørks unødvendige provokation:

http://www.freetibet.org/press/pr180108.html




109 kommentarer


1. verdensvigtigsteblog 05-03-2008 07:16Rapportér/anmeld
Fortæl kina de er onde mennesker... fordi de har besat fredelige tibet.

Ved hver en chance du får....

Ellers vil du se ud som om du acceptere kinas besættelse...

Og at undskylde ens stilhed med der er andre der kæmper for demokrati i kina... er vammelt og kun en undskylding der gives for man imens kan få.....
2. king-of-the-mountain 05-03-2008 08:23Rapportér/anmeld
hendes provokation er tydeligt langt mere begavet, end din begrænsede intelligens kan kapere.

Flot og stærkt Björk, vi elsker dig.
3. ihler1 05-03-2008 08:37Rapportér/anmeld
Godt gået Björk, op i numsen med de lorte besættere.
4. timmest 05-03-2008 09:45Rapportér/anmeld
Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor man skulle blive så forarget over hendes udmelding. Hvis Kina har besat Tibet, og tibetanerne er utilfredse med Kinas tilstedeværelse, så er der da ikke noget odiøst i at opfordre tibet til at kræve besætterne ud.

Citat: "Bjørk har skrevet sangen til Grønland og Færøerne."
...hmmmm....
5. frodess 05-03-2008 10:07Rapportér/anmeld
@0

Jeg har straks brændt alle mine Bjørk cd'er.

Magen til mangel på respekt for undertrykkelse er ikke set siden et par dygtige bladtegnere i Jyllands Posten tegnede en man der kaldes muhammed, som ingen ved hvordan ser ud.

Jeg håber at den Islandske ambassader bliver brændt ned og det islandske flag skæmmet. Og at Bjørk får en livslang dødstrussel hængende over hovedet.

Så kan hun lære det. At have respekt for UNDERTRYKKELSE.

Og lad os så se at få solgt Grønland til USA.
6. smother 05-03-2008 10:30Rapportér/anmeld
#5
"Jeg har straks brændt alle mine Bjørk cd'er."

Ikke nok med det. Jeg sidder og småhopper lidt i stolen i ren og skær forventning om den KNIVSKARPE leder, som Politiken trykker i den særudgave, som *må* komme allerede i dag. I den forventer jeg naturligvis, at Tøger tager så kraftigt afstand fra Bjørks helt unødvendige provokation, som kun Tøger kan tage.

Ytringsfriheden er jo slet ikke truet i hverken Tibet, Kina eller Danmark, så hvorfor overhovedet begynde på den slags barnlige provokationer mod trængte mindretal såsom kinesere?
7. ihler1 05-03-2008 10:55Rapportér/anmeld
#6.
Du kunne i det mindste advare om at dit indlæg kan forsage skader hvis man er så dum at drikke kaffe imens man læser det, hold bøtte en griner jeg fik, tak for det.
8. frodess 05-03-2008 11:00Rapportér/anmeld
@6

Tøger har klart en forpligtigelse til at leve op til sig selv.

Tøger må hurtigst mulig se at få skrevet, en leder hvori han understreger hvor UNØDVENDIGT det er at provokere despotiske fundamentalistiske diktatorer der udøver, censur mod ytringsfriheden og undertrykkelse mod deres egen befolkning. Og i resten af verden, hvis de fik lov.

’Vi’ venter Tøger!
9. kavinsky 05-03-2008 11:02Rapportér/anmeld
Spot on!
Ubegavet handling af den islandske sylfide. Bare fordi hun KAN sige det, behøver hun jo ikke gøre det. Hun træder på 1 mia. menneskers følelser. Hvorfor skal de græde? Respektløst. Jeg håber, den islandske regering tager sig sammen og giver en uforbeholden undskyldning til Kina, men jeg tvivler. Det er dem, der har orkestreret provokationen.
10. pismakron 05-03-2008 11:06Rapportér/anmeld
Jeg er fuldstændig enig i trådstarter. Det er utroligt småligt af Björk sådan at kritisere en fredselskende invasionstyrke og besættelsesmagt. Björk burde i stedet rose den selvopofrende kinesiske regering for allernådigst, at give de utaknemmelige tibetanere lov til, at være undersåtter i Kina.
11. frodess 05-03-2008 11:07Rapportér/anmeld
@9

BOYKOT ISLAND!!!

Island er en imperialistisk stat der truer friheden til at undertrykke befolkningerne i hele verden.

BOYKOT ISLAND!!!
12. frodess 05-03-2008 11:59Rapportér/anmeld
@11

Se i øvrigt.

http://www.tibetcharity.dk/
13. verdensvigtigsteblog 05-03-2008 12:42Rapportér/anmeld
Boykot Danmark der løslader pædofile der er behandlet selv om man ved en stor gruppe behandlede misbruger børn igen...

Sådan ødelægger man den ægte kærlighed...

Verden...
14. e-zen 05-03-2008 13:06Rapportér/anmeld
Godt gået Bjørk !.
15. snowtiger 05-03-2008 14:30Rapportér/anmeld
#2 Absolut enig.
16. kavinsky 05-03-2008 15:12Rapportér/anmeld
Der må straks tages kontakt til Zakaria Sheikh, talsmand for mindst 30 jordanske aviser, websites og radiostationer. Denne gruppe planlægger et sagsanlæg (!) mod danske aviser og afholder i dag pressemøde om det.

"Vi vil bekæmpe forsøg på at forvrænge islams billede under dække af at forsvare ytringsfriheden", udtaler Sheikh.

De må kunne overtales til også at lægge an mod Björk for at forvrænge billedet af Kina.
17. kavinsky 05-03-2008 15:12Rapportér/anmeld
Nu med link.

http://jp.dk/udland/article1287862.ece
18. retcute 05-03-2008 15:50Rapportér/anmeld
antisthenes, jeg bemærkede at den blodopede og EPO berusede bjergdronning ikke helt har fundet ud af at vi har ironifrihed her i landet. :)

Flot indlæg fra dig som sædvandlig gamle jas.
19. bradskaallama 05-03-2008 16:31Rapportér/anmeld
Jeg håber du har sendt en kopi til Tøger og Ellemann. Måske har de overset problematikken her?
Et godt sted at begynde vil jo helt naturligt være at censurere kunsten, for at undgå unødige konflikter.
Kunsten er jo noget af det værste for autoritære ideologier, og plejer at være det første man forbyder. Jeg hører til min store lettelse, at FN nu bliver inddraget i sagen om disse meget omtalte Muhammedtegninger. Disse tegninger er jo helt klart blevet fabrikeret med den skjulte agenda, at diskriminere et lille mindretal på 1,3 mrd mennesker.

Nej, det er virkelig på tide at indse, at vi lever i en globaliseret verden hvor man ikke blot kan sige hvad de mener, for det kan jo støde de mest reaktionære kræfter og få mennesker til at stille spørgsmålstegn ved visdommen i latterlige forbud. Ikke?
20. maharishi 05-03-2008 18:22Rapportér/anmeld
Ok, mens ironien stadig driver tykt ned af min fladskærm, kan jeg godt se hvad du mener Antisthenes, og du sender bolden godt videre med henvisning til Muhammedtegningerne. Dit indlæg er et godt spejl for min egen dobbeltmoral, for jeg støtter selvfølgelig Bjørks udtalelser imod Tibet, men mener stadig man bør bruge sin ytringsfrihed med omtanke, på personligt plan, ligesom man bør bruge sin kaffemaskine, cykel, bil og snescooter med omtanke, hvis man vil. Og det er humlen, det er selvfølgelig op til en selv, om man vil benytte sig af omtanke, ligesom det er et personligt valg om man vil benytte sin ytringsfrihed... Vi har jo ikke ytringstvang.
Men essensforskellen på Bjørks udtalelser og Muhammedtegningerne er efter min mening, at Bjørk bruger sine udtalelser til at støtte de svage og små, tibetanerne, mens jeg ikke kan se hvem Muhammedtegningerne beskytter eller forsvarer? Fra mit perspektiv er ytringsfrihedens fornemte opgave at beskytte de svage og undertrykte, men dermed ikke sagt, at det er det eneste den kan bruges til.
Men tak for en god vinkel på verden, tilsat 95% ironi, det forfrisker. :)
21. snowtiger 05-03-2008 19:08Rapportér/anmeld
#20 Hmm hop nu ud af min hjerne for helvede!!
22. maharishi 05-03-2008 19:41Rapportér/anmeld
#21 Synes nok jeg følte mig lidt trangt og klemt. Du skal have ryttet op herinde HA! :P
23. snowtiger 05-03-2008 19:57Rapportér/anmeld
#22 Kan der sgu' nok være noget om. Men jeg nægter at tage imod D'et F'ede snit.
24. bradskaallama 05-03-2008 20:07Rapportér/anmeld
20. maharishi

Det forunderlige ved ytringsfriheden er jo, at den ikke lader sig styre? Alle har retten til at sige hvad de mener, kun med ansvar for straffeloven.
Den eneste måde at forhindre fremtidige konflikter vil være censur. Dette skridt er vi "endnu" ikke villige til at tage. Det vil være enden på demokratiet.

Jeg som er demokrat, vil ikke leve efter muslimske regler, og det er da min ret. At de muslimske lande samtidig arbejder på at drage FN ind i konflikten, for at pålægge os restriktioner er direkte uforskammet.

Der er her ikke tale om noget mindretal, da der er tale om en international konflikt.
Konflikten står jo ikke længere mellem herboende muslimer, som i parentes bemærket, også forholder sig meget forskelligt til tegningerne.
Nej konflikten står mellem den demokratiske verden og den muslimske.
25. snowtiger 05-03-2008 20:10Rapportér/anmeld
#24 Og for at få et lille indblik i den verden kan man jo passende læse flg.: http://blog.tv2.dk/doqtawotka/entry208559....
26. frodess 05-03-2008 20:17Rapportér/anmeld
#20

Irrationalitet forklædt som ægte fornuft. Overtro og underkastelse sentimentaliseret som beundringsværdige mennesketræk driver klamt ned af min fladskærm, efter endt læsning af #20.

Man bør ved den søde grød da ikke bruge sin ytringsfrihed som sin hverken sin cykel eller kaffemaskine. Hvad pokker har de ting med hinanden at gøre?
Ytringsfriheden skal bruges når der er brug for den. Hvornår ellers?

Ytringsfriheden er ikke alene til for at beskytte svage og undertrykte. Ytringsfriheden er til for at tale op i mod tyranner og andet menneskeligt makværk.
Ytringsfriheden er til for at hjælpe fornuften mod idiotien.
Men om idiotiet kommer fra minoriteter eller majoriteter er ytringsfriheden uvedkommende.

Bjørk bruger ytringsfriheden til at hjælpe, det hun mener, er en underkuet minoritet.
Muhammed tegningerne kan forhåbentlig bruges til at hjælpe, det nogle mener, er underkuede kvinder, omskårne børn og fritænkere mod en ondskabsfuld religions.
27. snowtiger 05-03-2008 20:26Rapportér/anmeld
#26 "Bjørk bruger ytringsfriheden til at hjælpe, det hun mener, er en underkuet minoritet."

Potentielt kan man dog ved mindre intelligent brug end det Björk fremviser ende med at gøre de, som man vil hjælpe, en kæmpe bjørnetjeneste.
28. frodess 05-03-2008 20:42Rapportér/anmeld
#22

Jeg aner ikke og er også ligeglad med, hvem af jer det er i hvis hoved.
Men helt ærligt, ind imellem så lyder det, som om i er blevet besat af imam Abdul Wahid Pedersens klæbeånd.
29. bobbob333 05-03-2008 20:42Rapportér/anmeld
så mangler vi bare alle sammen at boykotte kina's stort anlagte OL... bjørk går forest i en sag de fleste kan støtte, selv jeg;)

hvor er alle andre henne...

hvem vil og tør bruge sin ytringsfrihed og rejsefrihed til at sige NEJ til at deltage i legene...

vil VI, tvseerne mon droppe det flotte show og de spændende konkurrencer og kræve at tv2/dr1 ikke sender fra verdens største show ???

vil vi slå et slag for at vores atleter ikke skal deltage ???

eller vil vi hellere underholdes og håbe på en lille medalje som vi så kan vise frem med 'stolthed'

og så vil vi ellers skide på tibetanerne og deres frihed !!!

eller hva ???

vil du bruge din indflydelse og ytringsfrihed til at fortælle atleterne, tv, politikerne, team danmark og kronprinsen at vi hellere vil vise solidaritet med Tibet end se TV ???

eller skal vi lade bjørk bruge sin ytringsfrihed helt alene ???
30. maharishi 05-03-2008 20:54Rapportér/anmeld
#26 Du kan jo starte med at forklare mig, hvor du ser mig give udtryk for overtro og underkastelse? Ellers er jeg ikke uenig med dig, men det ville du vide, hvis du læste hvad jeg skrev.

#28 Jeg har ikke nævnt muslimer med et eneste ord, det har intet med sagen at gøre. Hvor du finde Abdul Wahid involveret, må stå for din egen paranoias regning. Men du er måske i lære som spam-blog-artist? Jeg har hørt det er en spændende profession...
31. smother 05-03-2008 20:59Rapportér/anmeld
#20 (maharishi)
"Men essensforskellen på Bjørks udtalelser og Muhammedtegningerne er efter min mening, at Bjørk bruger sine udtalelser til at støtte de svage og små, tibetanerne, mens jeg ikke kan se hvem Muhammedtegningerne beskytter eller forsvarer?"

Kan du ikke? Hvad med alle de kunstnere, forfattere, tegnere, redaktører og andre, der hver evig eneste dag bliver nødt til at forholde sig til, at deres liv er blevet lavet helt og aldeles om, fordi de er blevet truet på livet af islamister?

Islamisterne er undertrykkerne - og Muhammedtegningernes formål var ene og alene at sætte fokus på denne trusselskultur, som islamisterne dyrker for fuld udblæsning.
32. maharishi 05-03-2008 21:15Rapportér/anmeld
#31 Ja, set på den måde har du ret, men jeg tror ikke på, at det var "ene og alene" med det formål. Det er blevet konsekvensen, at tegningerne viser hvordan islamister FORSØGER at undertrykke os, men hvis det var det man ville vise med tegningerne oprindeligt, hvorfor valgte man så ikke at tegne DET, som motiv? Det er en omvej, hvis du spørger mig. Tegningerne har ramt et større, ømmere punkt end man havde regnet med, det er hvad der sker, og jeg forsvarer skam også retten til at komme med tegningerne. Deres sigte var ikke et direkte forsvar af nogle undertrykte mennesker, de var en test af vores selvcensur, sådan ser jeg på det. De Sataniske Værk og Submission var heller ikke tænkt som symboler på selvcensur og knægtelse af ytringsfriheden, de var vel nærmere islamkritiske værker i sig selv, men er blevet noget andet og mere, efter alle eftervirkningerne. På¨samme måde er tegningerne blevet et symbol på noget større efter al virakken, og der er vi ikke uenige i, at de har deres plads. Bjørks udtalelser er mere direkte et forsvar af nogle undertrykte, og min #20 var et forsøg på at vise, at der er både ligheder og forskelle på Bjørk og tegningerne, det er vel det Antisthenes indlæg ligger op til, med den store brug af ironi.
33. frodess 05-03-2008 21:16Rapportér/anmeld
#30

Bevares, bevares og undskyld da hvis du føler dig stødt. Men jeg læste jo bare det du skrev.

Hvor du belærer om hvordan ytringsfriheden skal bruges, ikke som en kaffemaskine osv.
Og så jeg en spam-blog-artist påstå at være inde i dit hoved eller hvordan det nu var i delte identitet.
Og når du så oven i købet udtrykker nøjagtig de samme holdninger som den jyske imam.
Altså, hvordan snevsen vil du så have jeg skal forstå dig?
34. frodess 05-03-2008 21:20Rapportér/anmeld
#32

Nu vil du pokker mig også til at bestemme, hvordan en tegner skal tegne sin tegning.

Sig mig får din omnipotens ingen ende?

'Vi' andre kan altså godt forstå Antisthenes ironi.
35. antisthenes 05-03-2008 21:22Rapportér/anmeld
#1-34

Undskyld til alle krænkede!
http://blog-dyn.tv2.dk/antisthenes/entry20...
36. frodess 05-03-2008 21:27Rapportér/anmeld
#35

Du skal ikke sige undskyld til mig!
37. maharishi 05-03-2008 21:34Rapportér/anmeld
#33 Jeg skriver jo netop at du præcis må selvom, om du vil køre på din cykel med omtanke, præcis som du kan bruge ytringsfriheden som du vil. Derfor kan jeg vel godt have min personlige holdning til, hvad der er mest fornuftigt. Eller hvad?
Hvis en imam mener det er dumt at hoppe i havnen med en sten om foden, er jeg så muslim fordi jeg tilfældigvis mener det samme?
38. snowtiger 05-03-2008 21:38Rapportér/anmeld
#1-37 Til alle som ikke føler sig omfattede af undskyldninger!

http://blog.tv2.dk/snowtiger/entry208537.h...
39. frodess 05-03-2008 21:55Rapportér/anmeld
#37

Fordi jeg mener at mine og andres børn skal se sig godt for inden de går over vejen, så behøver jeg ikke at blande det sammen med muhammedtegningerne og Bjørk.

Undskyld, kan du se komikken?
40. maharishi 05-03-2008 22:25Rapportér/anmeld
#39 Nej, det kan jeg ærligt talt ikke. Du går til angreb uden at forklare hvorfor, uden at forklare hvad problemet er, og uden at tage stilling til hvad jeg skiver i sin helhed. Det er netop fordi jeg mener det er relevant for mine holdninger, at jeg inddrager det, men hvis du ikke har i sinde at kommentere på det, men istedet kommentere på nogle holdninger du selv opfinder til formålet, hvad er så pointen?
41. ebjn 05-03-2008 22:34Rapportér/anmeld
Du får ikke mig til at protestere mod Bjørk.
Når et land undertrykker en befolkning, hvor lille den er, og der skal jo noget til for at være mindre end Kinas befolkning, så er jeg helt FOR den befolkning.
Kina er jo ikke ligefrem berømt for at overholde menneskerettighederne, uanset hvor meget de så forsøger at lade verden forstå anderledes, så jeg råber hurra for enhver, der i Kina, tør stille sig op på Tibeta side.
HURRAAAAA for Bjørk
42. bobbob333 05-03-2008 22:52Rapportér/anmeld
nåjada... her kommer man med et forslag #29... hvor frie borgere for engangs skyld kan bruge deres rettigheder, magt og ytringsfrihed til noget konstruktivt og opbyggeligt... jeg havde bare lige glemt at det jo er danmark jeg lever i... vi vil hellere bruge vores ret til at se tv og OL og sige pæne ting om ytringsfriheden og os selv, end vi vil (tør) bruge den til at vise kina at de kan stoppe deres Ol op hvor det høre hjemme !!!

men bjørk tør satse hele sin karriere i et land med millioner af potientielle købere !!!

vi vil bare ha lov at se noget tv.... NU !!!
;)
43. smother 05-03-2008 23:14Rapportér/anmeld
#32 (maharishi)
Jeg siger heller ikke, at Muhammedtegningernes primære formål var at vise solidaritet med de mennesker, der levede med en dødstrussel på nakken.

Deres primære formål var som sagt at sætte fokus på islamisternes trusselskultur, herunder at trykprøve selvcensuren og dermed udfordre islamisterne.

Når det kommer til Islam, så er der bare en anden selvcensur end ved alle andre ideologier og religioner. Vi kan vel forhåbentlig alle kan se, at denne selvcensur både var og stadig er til stede blandt alle, der udtrykker sig på en eller anden måde.

Og som jeg ser det, så havde vi to valg, når det kom til denne selvcensur. Vi kan enten acceptere den og så sætte os tilbage i lænestolen og vente på, hvad de religiøse tosser så finder på næste gang - eller også kan vi prøve at holde på et princip, selv om det er ved at være et stykke tid siden, vi sidst har gjort det.

Jeg er glad for, at vi stod (sådan nogenlunde) fast. Og at vi skal blive ved med at stå fast, det vidner de sidste ugers idioti om dumme sten, Geert Wilders og rabiate dræberkaniner om.
44. bradskaallama 05-03-2008 23:38Rapportér/anmeld
Nå alle I islamofober!
Fra 2010 får mange muslimske lande gradvist adgang til det indre marked, og så sker der vel noget? Vi bliver jo nødt til at have afklaret problematikken vedr. ytringsfriheden til den tid.

Euromediterranien-aftalen indgået mellem EU, Marokko, Algeriet, Tunis, Ægypten, Jordan, Det Palæstinensiske Selvstyre, Syrien, Libanon, Tyrkiet og Israel.

http://ec.europa.eu/external_relations/eur...
45. frodess 06-03-2008 10:21Rapportér/anmeld
#40

Ok!

Hvorfor skal ytringsfriheden bruges med omtanke?
Og hvem bruger ikke ytringsfriheden med omtanke?

Det var mit spørgsmål til dig fra start. Vel godt pakket ind i ironi og sarkasme. Beklager.

Jeg mener ytringsfriheden skal respekteres. Og at det er ok derved at komme til at støde andre.
Det er den risiko der er ved ytringsfriheden. En risiko der er at foretrække frem for en begrænsning af ytringsfriheden.

Men der er et vigtigt men.
Jeg mener samtidigt, at hvis man fx tegner en tegning, eller på anden måde udtaler noget, der stiller spørgsmål ved en bestemt kultur og derfor også kan støde denne kultur, så bør man have et videre perspektiv med denne tegning eller udtalelse, end bare det at støde.
Kunst hvis jeg må være så fri at kalde ytringer det, når de bliver brugt i denne sammenhæng, har som regel så et pædagogisk sigte. Fx at gøre opmærksom på alment menneskelige problemer/uretfærdigheder, der kan forandres til noget bedre.
Dette aspekt mangler debatten om muhammed tegningerne. Formodentlig pga. al hysteriet.

At true blad tegnerne med død og mordbrande er indlysende ude af proportioner.

Derfor har vi en forpligtigelse til med næb og klør at forsvare ytringsfriheden. Men vi skal til stadighed diskutere den pædagogiske form og funktion når vi bruger den.
Så virker den langt bedre. Stødende elle ej.
46. e-zen 06-03-2008 10:27Rapportér/anmeld
Jeg har altid generet og hånet den indre svinehund bla. hos magthavere og fundementalister i mange af mine malerier, og det tænker jeg at fortsætte med.
47. snowtiger 06-03-2008 11:12Rapportér/anmeld
#45 "Derfor har vi en forpligtigelse til med næb og klør at forsvare ytringsfriheden. Men vi skal til stadighed diskutere den pædagogiske form og funktion når vi bruger den.
Så virker den langt bedre. Stødende elle ej."

Hvorfor er det så, at man bliver kaldt kætter af en selvudnævnt spam-blog-artist, når man ønsker at diskutere den pædagogiske form og funktion? Hvorfor skal man skydes i skoene, at man ikke vil forsvare ytringsfriheden? Er folk så bange for at tage brugen af ytringsfriheden op til debat?
48. frodess 06-03-2008 11:30Rapportér/anmeld
#46

Man skal aldrig gå på kompromis med ekstremister der vil straffer bare for at straffe.

Satire der ikke samtidig 'peger' mod en selv er ubegavet.
Der findes dog undtagelser. Tænk selv.

Det er logisk, at i et multikulturelt og multireligiøst samfund som det danske er i dag, og godt for det, vil risikoen for at komme til at træde hinandens dogmer for nært være uundgåelig.
I en sådant samfundsmæssig smeltedigel vil mimoserne sandsynligvis uddø. Det må alle nødvendigvis forstå. Og respektere.
49. snowtiger 06-03-2008 12:02Rapportér/anmeld
#48 Godt svar og jeg er faktisk ret enig.
50. snowtiger 06-03-2008 12:16Rapportér/anmeld
#48 Dog vil jeg sige, at mimoserne er store som dinosaurer og har det med at ligge ret nært omkring reptilhjernen, hvorfor det kan tage enddog meget lang tid før de 'uddør'. Man vil snarere se dem genskabe sig selv i andre former og blusse op og falde ned i et stændigt cyklisk historisk perspektiv, hvor mimoserne følger en forskudt samfundsudvikling, men i et betydeligt mere adstadigt tempo.
51. e-zen 06-03-2008 12:32Rapportér/anmeld
#48, grundstenene i mit maleri er ytringsfrihed og humor, hvilket er en mangelvare hos dem jeg angriber.
52. bobbob333 06-03-2008 15:37Rapportér/anmeld
#47sno:) tjaaa åbentbart... lad os bare skøjte på overfladen og lade enkelt personer bruge friheden... vi andre vil ikke opgive vores egen lille komfortzone og undvære flotte sportsevent og medaljer... vi vil bare have flot tv og så ellers pippe lidt i baggrunden... vores retfærdige harme over menneskerettighederne og ytringsfriheden trange kår i kina... og besættelsen af tibet må andre tage sig af... lad dog jyllandsposten tegne en fin tegning til kina... så har 'vi' gjort vores pligt !!!
... og lad os så for faen se Ol i fred og med god samvittighed !!!
;)
53. snowtiger 06-03-2008 15:49Rapportér/anmeld
#52 Præcis. Hvis der var noget som helst vægt bag Danmarks forhold til ukrænkelig ytringsfrihed, så ville vi boykotte OL.
54. kavinsky 06-03-2008 15:53Rapportér/anmeld
#53
Skulle deltagerne fra politisk hold simpelthen forbydes at deltage?
55. snowtiger 06-03-2008 15:56Rapportér/anmeld
#54 Naturligvis eftersom OL er et Team-Danmark anliggende. Idrætsfolkene som deltager ved OL bliver sponsoreret af den danske stat.
56. snowtiger 06-03-2008 15:59Rapportér/anmeld
#54 Og... Det er Danmark, som land, som deltager - ikke den enkelte idrætsudøver.
57. frodess 06-03-2008 16:02Rapportér/anmeld
#54

Forbyd Kina, farven orange, det Hollandske fodboldhold, alle Hari Krishna munkene og Jens Galschiøt.
58. snowtiger 06-03-2008 16:04Rapportér/anmeld
#57 Den holdning må du selv stå til ansvar for. Det er ihvertfald ikke udtryk for min.
59. bobbob333 06-03-2008 16:22Rapportér/anmeld
jeg ville ønske at danskerne ville kræve nul OL-TV fra dr1 og tv2...og atleterne ville nægte at deltage i Ol (1936-tyskland-nummer 2;)...

det ville være et flot og MEGET kraftfuldt signal til både den danske regering og kina og hele verden (det ville vise at vi rent faktisk kunne bruge vores frihed til det den er beregnet til)

... og det ville tvinge de danske politikere, der tænker mere på eksport end menneskerettigheder til at løft deres fede røv og komme igang med deres job som demokrater og hm hm frihedskæmpere
;)
60. bobbob333 06-03-2008 16:23Rapportér/anmeld
... i sidste linie sku der stå "selvudnævnte frihedskæmpere"!!!
61. antisthenes 06-03-2008 16:50Rapportér/anmeld
OL er en smuk tradition, som fører mennesker fra hele verden sammen. Når de er sammen, får de mulighed for interkulturel forståelse for hinanden. Jeg er sikker på, at hvis blot man lærte medlemmerne af det kinesiske politbureau bedre at kende, ville man få en meget bedre forståelser for Kinas tilstedeværelse i Tibet.

Men det udelukker selvfølgelig ikke forståelse for tibetanernes følelser. Jeg er lige så sikker på, at en weekend med Dalai Lama ville berige én med en tilsvarende kulturel og religiøs forståelse.

Skal vi ikke bare alle sammen tage hinanden i hænderne, lave en stor rundkreds og synge "Give Peace a Chance"?

Der findes jo ikke onde mennesker i virkeligheden. Alle mennesker er gode. Der er blot nogle mennesker, som er blevet misforstået. Men hvis vi giver os tid til at lytte og forstå hinanden, så ville alle konflikter forsvinde som dug for solen, og hele verden vil kunne leve sammen i lykke og harmoni.

Der er en fundamentalistisk islamist gemt i os alle. Vi skal blot mærke efter og finde den frem. Og når vi har gjort det, vil verden stå i et klarere og bedre lys.

For mit eget vedkommende burde jeg nok vise lidt større forståelse for George Bush. Jeg har tidligere været meget hård ved ham i nogle af mine blogindlæg, men det skal være slut nu. Hvis bare vi viser forståelser for torturbødler, militante undertrykkere og religiøse mørkemænd, vil verden snart blive et meget bedre sted at være!

Fred være med alle!

Og undskyld!
62. bobbob333 06-03-2008 16:57Rapportér/anmeld
hm hm... hellere naiv end kynisk... det nu mit lille motto !

fred i hjertet og... det ;)
63. kavinsky 07-03-2008 11:33Rapportér/anmeld
En udtalelse fra det kinesiske kulturministerium slår fast, at den islandske sanger Björk bryd kinesisk lov og »sårede det kinesiske folks følelser«, da hun under en koncert i Shanghai søndag råbte »Tibet!«.

http://politiken.dk/udland/article480475.ece

Er det ikke herligt?
64. snowtiger 07-03-2008 11:43Rapportér/anmeld
#63 Kan du så ikke se, hvorfor det ville være en stærk udmelding, hvis Danmark melder fra til OL?
65. frodess 07-03-2008 15:20Rapportér/anmeld
#61

Gæt lige hvem der har udtalt nedenstående tigger vrøvl.

Den, der bruger tid på at hjælpe andre mennesker er privilegeret.
For de problemer han møder i løbet af en dag, vil ikke være hans egne."
66. kavinsky 07-03-2008 15:31Rapportér/anmeld
#64
Nej, det synes jeg ikke. Det ville også være en hyklerisk handling, når nu DK er repræsenteret i IOC, som står for valget af værtsby.
67. snowtiger 07-03-2008 15:32Rapportér/anmeld
#66 Ja, hvis Danmark har støttet valget i IOC. Vist. Men det kunne vi jo i så fald have ladet være med.-
68. bobbob333 07-03-2008 15:41Rapportér/anmeld
#66kav:) mener du virkelig at fordi ringenes herrer har valgt et diktatur, må dk bare bøje nakken og følge med !!!

hvis det ikke er hykleri på højt plan så kald mig bare bob ;)

IOC er så vidt jeg ved bare en flok magttosser hvis eneste værdier er monny og mamon... de skider da højt og flot på alt der ikke lugter af penge, indflydelse og magt !!!

sporten er jo bare et biprodukt i deres pengemaskine !!!

men så længe vi bare tager varene blindt ned af hylderne... ligeså længe bliver hylderne fyldt op med det sædvanlige lort...

vi vil ikke have frihed og lighed, når nu vi kan få sport og show for de samme penge !!!
69. kavinsky 07-03-2008 17:28Rapportér/anmeld
#68
"mener du virkelig at fordi ringenes herrer har valgt et diktatur, må dk bare bøje nakken og følge med !!!"

Det er overhovedet ikke det, jeg siger. DK er repræsenteret i IOC, ganske frivilligt, og hvis man ikke bryder sig om IOCs måde at agere på, så kan man melde sig ud. Eller man kan prøve at påvirke ledelsen indefra. Det sidste er omsonst.
70. bobbob333 07-03-2008 17:38Rapportér/anmeld
#69kav:9 sorry, så misforstod jeg dig !!! jeg kender ikke så meget til de interne love, regler i forholdet mellem dk og ioc... og er for så vidt også ret ligeglad med dem og deres regler ;) pointen er (for mig) at de ikke er interesseret i sport og fællesskab, men kun i penge og indflydelse... som de så bruger flot til at skabe mere indflydelse og mere profit...

deres system er pilråddent og så længe vi forbrugerne af show og sport sidder klæbet til deres forlorne produkter og lapper det i os som hypnotiserede... så længe vil de pisse og skide på de olympiske lege bliver brugt til i propagandaøjemed !!!

jeg tror (som sagt tidligere) at vi, folket, forbrugerne og sportselskerne kunne sende et kraftfuldt signal til hele verden om at vi ikke vil finde os i flere manipulationer for at toppen skal tjene profit og bunden skal holde kæft og nyde showet !!!

:)
71. antisthenes 07-03-2008 21:25Rapportér/anmeld
#62 "hm hm... hellere naiv end kynisk... det nu mit lille motto !"

Man kan sagtens være begge dele, hvis man har et åbent sind :-) Fred!

#63 "den islandske sanger Björk bryd kinesisk lov og »sårede det kinesiske folks følelser"

Ja, hvad bilder hun sig ind? Det var jo helt unødvendigt! Hun burde vise noget mere empati og interkulturel forståelse. Det med vestlige briller er kinerserne nogle gemene undertrykkere. Men hvis vi tager de kinesiske briller på, er Tibet jo blot en del af solens rige - og hvem vil ikke gerne være det?

#64 "Kan du så ikke se, hvorfor det ville være en stærk udmelding, hvis Danmark melder fra til OL?"

En anden mulighed ville være, at de danske atleter møder op og hver især udtrykker deres uforbeholdne støtte til tibetanerne på de blogge, som de har adgang til under OL.

Jeg vil selvfølgelig på det kraftigste fraråde, at de på denne måde fornærmer de kinesiske værter - det ville være ufølsomt! Men på den anden side må man jo også vise forståelse for de danske atleters følelser.

#65 "Gæt lige hvem der har udtalt nedenstående tigger vrøvl."

H.H. Dalai Lama
http://www.tibetcharity.dk/artikel-tenzinp...

Nu synes jeg ikke, at du er empatisk. Prøv at vise lidt forståelse for andre mennesker. Ellers risikerer du at såre nogens følelser.

#66 "Det ville også være en hyklerisk handling"

Jo, men hykleri kan vel være en ligeså god følelse som enhver anden. Der er ingen grund til at diskrimenere nogen følelser. De kunne jo blive kede af det.

#67 Jo, men så ville kineserne nok være blevet skuffede.

#68 "IOC er så vidt jeg ved bare en flok magttosser hvis eneste værdier er monny og mamon... de skider da højt og flot på alt der ikke lugter af penge, indflydelse og magt !!!"

Hov, hov - godt ord igen! Kan vi ikke snakke om det? Magttosser har også følelser.

#69 "man ikke bryder sig om IOCs måde at agere på, så kan man melde sig ud."

Eller man kunne sætte sig ned og snakke tingene igennem og forsøge at finde en fælles forståelse for, hvor man lissom er gået forbi hinanden.

"deres system er pilråddent og så længe vi forbrugerne af show og sport sidder klæbet til deres forlorne produkter og lapper det i os som hypnotiserede... så længe vil de pisse og skide på de olympiske lege bliver brugt til i propagandaøjemed !!!"

Nej, nej, bobbob333, prøv nu at være lidt konstruktiv. Færre udråbstegn og flere spørgsmålstegn - det er måden at nærme sig hinanden på?
72. bobbob333 07-03-2008 21:41Rapportér/anmeld
anti:) "hellere naiv end kynisk... det nu mit lille motto"
har skam overvejet om der findes andre muligheder end disse to modsætninger ;) men de sidste dage har jeg haft skyklapper på og det påvirker jo mine meninger !!!
men det er jo så moderne i disse tider ;)
magttosser har bestemt følelser... det er jo dem jeg opfordre til at ramme... lige der på pengepungen, det er noget de har respekt for ;)
prøver du at undertrykke min nye og langt mere aggresive stil ?... mit gamle trossystem og dogme "spørgsmåltegnet" er jo nærmest slidt op hos mig !!!

jeg har ikke flere spørgsmålstegn tilbage... kun !!!

desogsåforuden ved jeg jo alt nu og har slet ikke brug for disse små krumme streger mer !!!
;)
73. frodess 07-03-2008 21:44Rapportér/anmeld
#71

Jeg er bestemt i min gode ret til ikke at føle som andre. Om jeg da lige må be!

Modsat uforholdsvis alt for mange andre, opfatter jeg ikke ’Hans Hellighed’ Dalai Lama som noget stort lys. Tvært imod. Og jeg bryder mig heller ikke om religionen buddhisme.
Det ændre dog ikke ved at jeg i 2000 var en af art sponsorerne bag ”Tibet Art Café”.
Jeg mener nemlig, at selv tossede religioner som her buddhismen bør forsvares mod diktatur regimer som det kinesiske.
74. antisthenes 07-03-2008 22:14Rapportér/anmeld
#72 "magttosser har bestemt følelser... det er jo dem jeg opfordre til at ramme..."

Jeg er bange for, at vi bliver nødt til at sende dig på anger-management-kursus, bobbob333? Vrede er en af de syv dødssynder? Så faktisk krænker du en masse mennesker med din aggression?

Men jeg er sikker på, at det ikke er noget du gør bevidst? I virkeligheden er du jo et godt og kærligt menneske? Kom her og få en krammer?

"prøver du at undertrykke min nye og langt mere aggresive stil ?..."

Nej, intet kunne lægge mig fjernere? Jeg er imod enhver form for undertrykkelse - altså med mindre undertrykkelsen kan forhindre, at man sårer nogens følelser?

"jeg har ikke flere spørgsmålstegn tilbage... kun !!!"

Århhh hvor er det synd for dig? Her har du en hel bunke ?????????????????????????????????????????????
?????????????????????????????????????????????
?????????????????????????????????????????????
?????????????????????????????????????????????
?????????????????????????????????????????????
?????????????????????????????????????????????
?????????????????????????????????????????????
?????????????????????????????????????????????
????????????????????????

Og der er flere, hvor de kommer fra?

#73 "Jeg er bestemt i min gode ret til ikke at føle som andre. Om jeg da lige må be!"

Bestemt? Der skal være plads til os alle sammen - lissom?

"Modsat uforholdsvis alt for mange andre, opfatter jeg ikke ’Hans Hellighed’ Dalai Lama som noget stort lys. Tvært imod. Og jeg bryder mig heller ikke om religionen buddhisme."

Sådan havde jeg det også, indtil jeg så lyset? Men med min nye indsigt og forståelse for andre kulturer har jeg fået en hel anden respekt for religioner - også dem, der går ud på, at man skal spilde sit liv på at gå rundt og tigge mad?

"Jeg mener nemlig, at selv tossede religioner som her buddhismen bør forsvares mod diktatur regimer som det kinesiske."

Helt enig? Så længe vi ikke krænker kinesernes følelser?
75. kavinsky 07-03-2008 22:24Rapportér/anmeld
#71
"Men hvis vi tager de kinesiske briller på, er Tibet jo blot en del af solens rige"

Er du ude på at starte en diplomatisk krise? Solens rige er Japan.
Du må vist et smut i Undskyld-tråden og bekende din synd.
76. frodess 07-03-2008 22:27Rapportér/anmeld
#74

Jeg støtter hermed alt og alle.

Men det vil jeg ikke sige undskyld for.

Med mindre jeg bliver tvunget til det.
77. antisthenes 07-03-2008 22:51Rapportér/anmeld
#75 "Er du ude på at starte en diplomatisk krise? Solens rige er Japan."

Ups! Dér kom jeg vist for alvor til træde på nogle ligtorne. Især i betragtning af, at Kina har krævet undskyldninger af Japan for Japans invasion under 2. verdenskrig. Jeg må endnu engang gå bodsgang.

#76 "Jeg støtter hermed alt og alle."

Se, det er den rigtige, positive indstilling. På den måde krænker du ikke nogens følelser. Man kan sagtens både støtte nynazister, jøder og muslimer på én gang. Det kræver blot lidt rummelighed - men det har du jo masser af - dejligt!
78. frodess 07-03-2008 22:59Rapportér/anmeld
#77

Det er så dejligt at være rummelig og blive forstået.

Så jeg tager gerne hele molevitten med;-)

Just join me.
Sammen kan vi frelse verden.
79. bobbob333 08-03-2008 02:00Rapportér/anmeld
#78anti:) tak for hjælpen... det er godt at have en ven i nøden og de falder på en virkelig tør plet !!! jeg vil bruge dem med omtanke og henvende mig hvis jeg igen sku løbe tør !!!
og jeg undskylder selvfølgelig for, at jeg havde et overforbrug tidligere !!!
;)
80. antisthenes 08-03-2008 11:06Rapportér/anmeld
#78 Din kommentar fortjener at blive gentaget:

"Det er så dejligt at være rummelig og blive forstået. Så jeg tager gerne hele molevitten med;-) Just join me. Sammen kan vi frelse verden."

Jeg bliver helt varm om hjertet. Er det ikke skønt med al den kærlighed og forståelse her på bloggen? Det synes jeg!

#79 Kære bobbob333

Det manglede da bare! Man hjælper da en ven i nøden. I øvrigt kan du genbruge gamle udråbstegn som spørgsmålstegn, hvis du strækker og bøjer dem lidt:
! > ?

På den måde kan vi også spare på miljøet :-)
81. bobbob333 08-03-2008 11:49Rapportér/anmeld
#80anti:) hvis bare '!' betydning også bøjes og strækkes er det vel iorden med den slags genbrug !? hmmm, det virker jo fint !? tak ?
;)
82. v_for_vogter 08-03-2008 11:56Rapportér/anmeld
http://www.thecolororange.net/dk
83. frodess 08-03-2008 13:08Rapportér/anmeld
#82

Forbyd Kina, farven orange, det Hollandske fodboldlandshold, alle Hari Krishna munkene og i sær Jens Galschiøt.
84. dkpeterdk 09-03-2008 14:36Rapportér/anmeld
Island blev jo oså besat af en flok islændinge engang under anden verdenskrig. Burde island ikke befries, og tilbage til sine danske rødder.

:)
85. frodess 09-03-2008 16:43Rapportér/anmeld
#0-84

Inden i kommer for langt med jeres provokationer så se lige hvor galt det kan gå her; Se traileren på linket her nedenfor. Måske i helt kan spare jeres anstrengelser.

http://ekstrabladet.tv/flash/article970411...
86. antisthenes 09-03-2008 17:42Rapportér/anmeld
#82 God idé! Jeg vil huske at tage en orange trøje på, når jeg ser OL i tv :-)
87. frodess 09-03-2008 19:42Rapportér/anmeld
#86

Så er du da sikker på, at du støtter Jens Galschiøts(JG) ol- og wm-rekord i dumhed.

For hvem kan tænke sig at være en ung modebevidst uvidende kineser, med dårlig smag, der tage en orange trøje på i skole og så bliver anholdt og udsat for totur, for at krænke den kinesiske fundamentalistiske religion.

Dette idioti er jeg nemlig ked af støtte.

Jeg har foreslået JG at dele orange handsker ud til nr. 1 2 3 som de så kan rækkes knyttet i vejret under afspilningen af nationalsangene.

Her er JG’s svar til mig.
Kære Frode

Tak for tankerne. Du kan jo nok ikke lave et forbud imod mig!! Det ville nok kræve at vi levede i Kina (hvor de i øvrigt har forbudt mig).

Men jeg kan da sørge for at du ikke bliver besværget med flere mail fra mig, Så du kan bevare dit sortsyn

Hav en rigtig god dag og et godt forår
Venlige hilsner
Jens Galschiøt
88. snowtiger 09-03-2008 19:45Rapportér/anmeld
Hvilken fundamentalistisk religion vil man krænke ved at tage en orange trøje på? Hmmmmmm
89. frodess 09-03-2008 20:04Rapportér/anmeld
#86

Tillykke antisthenes!

Så er du et nyt medlem af den fundamentalistiske Jens Galschiøt religion.
90. bobbob333 09-03-2008 23:22Rapportér/anmeld
#89fro:) hva er der nu galt med jens G ??? han er vel ikk mere fundamentalist end alle andre ??? derimod har han en evne for at udstille borgerskabets og alle vi andres dobbeltmoral...
det sguda meget godt gået af en gammel smed, ikk ???

når man har en unik gave... og har pakket den helt op... er det vel nærmest en borgerpligt at brugen den ???

... og sikke en hyggelig mail han skriver:)
91. antisthenes 10-03-2008 06:46Rapportér/anmeld
Jeg kan nu heller ikke se, at der skulle være noget i vejen med den orange happening. De kinesiske magthavere bør tales imod på alle tænkelige måder - og gerne i farver :-)
92. v_for_vogter 10-03-2008 07:53Rapportér/anmeld
Jeg er med Antisthenes og snowtiger her.

Borgerskabets forargelse kan man stikke skråt op! :-)
93. frodess 10-03-2008 10:21Rapportér/anmeld
#90

Hvad med han udstillede sin egen dobbeltmoral?

Hvorfor mener du at en smed er hævet over kritik?

Hvad er borgerskabets dobbeltmoral?
94. snowtiger 10-03-2008 10:27Rapportér/anmeld
#93 Misundelse er en grim ting.
95. frodess 10-03-2008 10:51Rapportér/anmeld
#92

Misundelse er en sund drivkraft.
Borgerskab er en god dyd.
Dobbeltmoral er dig.
96. snowtiger 10-03-2008 11:01Rapportér/anmeld
#95 Nu synes jeg ikke, at du skal begynde at svine et højtstående medlem af MN, som Vogter til. Det er ikke pænt af dig.
97. frodess 10-03-2008 11:19Rapportér/anmeld
#91

Jens Galschiøt har henvendt sig til mig ang. om jeg ville støtte hans orange protest og om jeg vil komme med forslag til protester.
Dette er mit udgangspunkt for kritikken af hans ide.
Jeg mener at hans protest rummer oplagte problemer, som kan skade uskyldige og at der er andre og mere effektfulde måder hvorpå man kan tale et diktatur imod.

Her nedenstående et af mine argumenter for at bruge en mere 'sofistikeret' måde at tale det kinesiske diktatur imod;

Hvem kan tænke sig at være en ung modebevidst uvidende kineser, med dårlig smag, der, under OL 2008 i Kina, tager en orange trøje på i skole og så bliver anholdt og udsat for totur, for at krænke den kinesiske fundamentalistiske religion.

Mit, efter egen opfattelse, mere sofistikerede forslag var følgende;
At Jens Galschiøt i stedet for, thecolororange, delte orange handsker ud til nr. 1 2 3 som de så kan rækkes knyttet i vejret under afspilningen af vinderens nationalsang. Det ville virke som det gjorde da 200 m løberne Tommie Smith og John Carlos fra Black Power demonstrerede med knyttede sorte handsker. I Mexico under ol i 1968. USA ændrede stærkt påvirket deraf efterfølgende racelovene.

(Jens Galschiøts argument for at bruge den orange farve.
Farven Orange er inspireret af bl.a. maleren Kandinsky’s udsagn om af ”farven orange er rød der er blevet gjort mere human ved hjælp af gul”. Kinas farve er jo netop rød, så måske kan vi støtte de humane kræfter ved at introducere Farven Orange. Men valget af Farven Orange er også inspireret af fangedragterne fra Guantanamo, af munkene i Tibet og Burma, m.m.)

Mit svar til Jens Galschiot da han spurgte om jeg ville støtte hans projekt. Hvilket jeg i øvrigt gør med underskrift. Desværre med risiko for at skade en ’modebevidste’ unge kineser og andre med 'dårlig' farve smag.

Kære Jens

Fordi Kandinsky, ind i mellem ellers mange udmærkelser, kommer til at sige noget tåbeligt vrøvl om farven orange, er der vel ingen grund til at gentage vrøvlet.

Mht. Kina, så er Kina, det eneste diktatoriske land jeg frygter materielt og teknologisk, vil kunne overgå de demokratier der bygger på respekt for individet og menneskerettigheder. Kina kan dog ikke gøre det af sig selv, fordi landet, i sig selv, ikke er videnskabeligt og i ordets oprigtige betydning, ureligiøst nok. Men Kina har fundet ud af at ’stjæle’ og udnytte vestlige demokratiers videnskabelighed og er således blevet både et oligarkisk, totalitaristisk og videnskabeligt diktatur.
Jeg tror desværre ikke det er mulig at bringe frihed ind i et moderne videnskabelig diktatur. Men måske har jeg bare læst for meget sortsynet Bertrand Russell.
Bortset fra disse forskellige ovenstående grunde tror jeg ikke, at diktaturer er en form for varigt videnskabeligt samfund. Med mindre de da bliver verdensomspændende. Et vigtigt forbehold.
Derfor skal disse diktaturer til enhver tid tales lodret imod, men på bedst mulig facon.

Venlig hilsen

Frode Steinicke
98. bobbob333 10-03-2008 11:33Rapportér/anmeld
#93fro:)
ens egen dobbeltmoral er jo ganske svær at få øje på, andre må gerne være behjælpelige, og så er det da pænt af dig at du hjælper ham med at få øje på sig selv... JG gør et udmærket arbejde med at vi andre ser os selv lidt klarere !
(om vi så vælger at handle på den indsigt han kan være med til at give os... er jo op til den enkelte)

fordi jeg selv er smed ;) næææ ingen er da hævet over kritik!!

borgerskabets dobbeltmoral: det er der overhovedet ikke plads til at poste som en kommentar... det kræver en lang selvstændig blog... eller to ;)
:)
#96sno:) næ det kræver vist en undskyldning fra frodess ;)
99. frodess 10-03-2008 12:00Rapportér/anmeld
#98

Jeg opfatter mig selv som en praktiserer af borgerlige dyder og mener, at her er ærlighed en grundsten.

Uden kritik er kunst ligegyldig. Om det er JG eller Picasso. Og man skal ikke ’købe’ alt.

Jeg be ingen om undskyldning her på bloggen.

Hvis, jeg mener, jeg ser dobbelt bogholderi på blogs og i kommentarer, siger jeg til. Om du/de kan lide det eller ej.
100. bobbob333 10-03-2008 12:09Rapportér/anmeld
#98fro:) så må jeg jo skynde mig at bringe en undskyldning !!! fordi jeg fejlagtigt påstod at to selvstændige er nok til at beskrive borgerskabets dobbeltmoral... det vil mindst kræve to romaner af murstenstypen !!
du er meget velkommen til at kigge mine blogs igennem og påpege dobbelt bogføring, det ville være en stor hjælp !!!

og give lidt aktivitet... og det kunne jeg godt trænge til, også;)
:)
101. frodess 10-03-2008 12:28Rapportér/anmeld
#100

Jeg har læst dine blog indlæg. Du kan vente dig;-)

Du kan tilsvarende bare læse mine blog indlæg.
102. antisthenes 10-03-2008 20:25Rapportér/anmeld
#97 "Hvem kan tænke sig at være en ung modebevidst uvidende kineser, med dårlig smag, der tage en orange trøje på i skole og så bliver anholdt og udsat for totur, for at krænke den kinesiske fundamentalistiske religion."

I praksis vil det være umuligt for de kinesiske myndigheder at forbyde en farve. Så Jens Galschiøts provokation er præcis så genial, som han sikkert selv mener, at den er :-)

#99 "Hvis, jeg mener, jeg ser dobbelt bogholderi på blogs og i kommentarer, siger jeg til. Om du/de kan lide det eller ej."

Der er intet "dobbelt bogholderi" her på bloggen! Her får du Den Frygtelig Sandhed serveret ufortyndet!
103. snowtiger 10-03-2008 20:33Rapportér/anmeld
Eller lettere fortyndet eftersom der mangler et *e*... ;-) En undskyldning er vist på sin plads!
104. frodess 10-03-2008 20:36Rapportér/anmeld
#102

Naturligvis, og derfor virker thecolororange heller ikke som en provokation, men kun som 'kunstner'-hype.

Den ufortyndede Frygtelige Sandhed er ikke en skid farlig.

Måske for dig?
105. frodess 10-03-2008 20:37Rapportér/anmeld
#104

Ok måske også for en spam-blog-artist.
106. snowtiger 10-03-2008 20:38Rapportér/anmeld
#104+105 Selverkendelse er en god ting.
107. smother 10-03-2008 20:48Rapportér/anmeld
#0
Jeg melder mig naturligvis under fanerne og stemmer i den støvletrampende fællessang.

Moderate nazister. Hvorfor ikke? Mein Kampf indeholder formentlig ikke flere modbydeligheder end hverken Biblen eller Koranen. I så fald så har Hitler haft travlt.

Mon det ikke bare kan dreje sig om, at både kristendommen og islam har haft bedre PR folk end nazismen?

I det mindste er nazismen fra det 20. århundrede, så der er da en chance for, at der er noget brugbart i det 'mindset' for et moderne menneske.
108. smother 10-03-2008 20:49Rapportér/anmeld
#107
Forkert tråd.

Antisthenes. Hvad skal du også med alle de tråde....
109. antisthenes 10-03-2008 20:55Rapportér/anmeld
#107 "Mein Kampf indeholder formentlig ikke flere modbydeligheder end hverken Biblen eller Koranen."

Sikkert ikke. Og så er den på ligeså mange sider som biblen og koranen. Derfor er der heller ikke nogen, der gider at læse den. Og dermed bliver det nemmere at dreje budskabet, så det kommer til at handle om fred og kærlighed.

Indlægget er lukket for flere kommentarer.