Bloggen lukker, Læs mere

Ateo's blog

Onsdag, 7. februar 2007 kl. 15:40 / kristendom, logik, religion, samfund, skepticisme, videnskab

Intelligent forvirringen…og leg med ord.

42 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

scrabble.jpgHvis nogle stadig tvivler på at folk, selv her i Danmark, taler evolution imod, kan de læse mine blogs om emnet og så kigge i de efterfølgende kommentarer.
De myter som den religiøse overbevisning som ”intelligent Design” er, bruges som argumenter imod evolution, lige her i Danmark anno 2007.
Ganske skræmmende at folk prøver at bekæmpe evolution med en ildhu der kun overgås af deres uvidenhed.

Men hvorfor er ”Intelligent design” så effektiv med at holde liv i gamle myter?
Fordi de er gode til at ”spinnne” deres påstande.
Når man først støder på deres påstande virker de tilsyneladende saglige og logiske, selv om dette langt fra er tilfældet.

Jeg vil lige kort at ridse nogle af de myter/løgne op de bruger og som jeg har taget under ”kærlig” behandling de sidste par dage.

Myten om ”the missing li<x>nk”
Påstanden om at et manglende “led” skulle få hele evolutionen til at kollapse.
Tak for opdagelsen af DNA, som har sendt denne myte væk fra videnskabens bord.
Nu da vi har kortlagt både det menneskelige og chimpansen DNA og fastslået slægtskabet mellem mennesket og chimpansen(og resten af dyreriget) vil kun stædige fanatiker holde fast i denne myte.

Myten om evolution som en ”stige” med mennesket på toppen og amøber på bunden.
Denne myte spiller på det menneskelige ego, for enhver kan da se at vi er toppen af toppen på jorden? Problemet er bare at denne myte ikke forstå hvad evolution er og forudsætter at der er overordnet plan og arter der er højere i denne plan. Er der noget liv som fortjener en plads over alt andet, er det cyanobakterier. Der har været her i +3,5 milliarder af år og er grundlaget for det liv vi kender i dag.

Myten om at evolution kun er en ”teori” og ikke fakta.
Denne myte bunder i at folk ikke ved hvad ordet ”teori” betyder inden for videnskaben..
En teori samler alle data og giver forklaringen på disse data.
Er der nogle der er i tvivl om at Jorden kredser rundt om Solen?
Nej vel? (Bortset set fra Hare Krishna, men de skal nok får deres tur snart ;) )
Dette kaldes den Heliocentriske teori.
( http://www.emporia.edu/earthsci/amber/students/denning/hel.htm )
Så hvis man vil afvise evolution som bare en ”teori” får man travlt med at afvise ting.

Myten om ”survival of the fittest” (den ”stærkeste” overlever)
Denne myte bygger igen på en misforståelse af ord.
Nemlig at fittest betyder stærkeste, men dette er igen en skrøne.
Hvad sætningen betyder, er at det ikke er den stærkeste, ej heller den klogeste eller hurtigste der overlever i det lange løb. Det er dem der er bedst tilpassede. Man kan bare kigge på T-rex, den var voldsom stort og stærk, men da klimaet forandres pga. Yucanta-nedslaget kunne den ikke overleve, hvorimod de små pattedyr (vores forfædre) overlevede.

Myten om at ”intelligent design” er en videnskabelig teori.
Denne myte har jeg skudt huller i de sidste par dage og vist, både med fakta og med ordene fra dens fortalere at her er ikke tale om videnskab, men religiøse tro i forklædning.
Der er ikke skyggen af videnskabelig peer-reviewed data for ”Intelligent design”.
Alle beviser vi har passer med evolution.
Mere er der ikke at sige om den sag!

Myten om Big Bang og evolution
Denne løb jeg på i går, tro det eller ej.
Folk der blander Big Bang ind i evolution.
Dette svarer til at kæde burhøns og motorcykler sammen, men det viser en sjov ting om dem der bruger denne myte.
Det er ikke Big Bang de har deres største problem med.
Det er ikke evolution de har deres største problem med.
Nej det er videnskaben de har et problem med.
Vedkommende der brugte denne myte i går var nemlig bogstav tro kristen.
Jorden er 6000 år gammel, og ”gud” skabte mennesket med Adam&Eva i paradisets have.
Og så kommer den her videnskab, piler den religiøse historie fra hinanden og reducere mennesket fra at være ”guds” skaberværk i centrum af universet, skabt til at herske over alt andet liv og påviser at vi ”bare” er en sidegren på evolutionens store gamle træ, på en lille klippeblok, der kredser om en mindre sol i udkanten af en lille galakse et ENOMRT univers.
Den pille er for svær at sluge for mange religiøse, så de leger ”struds” stikker hovedet i jorden og raser mod den videnskab der vover at pillet ved menneskets ”plads”.
Hvis nogle vil se hvor små vi er i kosmologisk skala er her en lille video, der får en til at føle sig meget, meget lille:
( http://video.google.com/videoplay?docid=-3974466981713172831&q... )

Men dette er ikke det eneste kneb modstanderne mod evolution bruger.
De prøver med et tilsyneladende logisk argument:

”Evolution er en teori og Intelligent design er en teori. Børn burde hører om begge teorier og så selv vælge hvilken teori de tro på.”

Nogle af de kvikke vil allerede have gennemskuet denne sætning, og specielt hvis de har læst de blogs jeg har skrevet om ”intelligent design”
Men vi kan da lige skille den ad og vise de fejl der ligger gemt i denne tilsyneladende uskyldige sætning:

”Evolution er en teori og Intelligent design er en teori…”

Forkert, her leger de for alvor med ord.
Evolution er en videnskabelig teori, underbygget at tonsvis af peer-reviewed data.
Evolution er desuden også fakta.
Altså er evolution en teori og fakta på same tid.
”Intelligent design” er religion, kort og godt.
Det er religion, forsøgt forklædt som videnskab uden nogen som helst peer-reviewed data til at bakke påstanden op.

”…Børn burde hører om begge teorier…”

Ikke i skolen og i hvert fald ikke i samme fag.
De kan lære om evolution i skolen og så ”intelligent design” i kirken.
Man kunne jo så argumentere for at skolen kunne undervise ”Intelligent Design” i religionsundervisning, men det tvivler jeg nu på at fortalere for ”intelligent Design” vil gå med til, for så er de jo nød til at komme ud af busken og erkende at ”intelligent design” er religion og ikke (pseudo-)videnskab.
Og jeg har på fornemmelse at de vil de ikke…medmindre de selvfølgelig er under ed i retten.
*smiler blondt og uskyldigt*

”…og så selv vælge hvilken teori de tro på.”

Der begås en kæmpe brøler.
Fakta er ikke noget man kan ændre ved at tro.
Dengang flertallet af mennesker troede at jorden var fald, var den stadig rund.
(Jeg ved godt den er svagt elipse-formet, bær over med mig ;) )
Selv om vi f.eks. afholdt en folkeafstemning of 100% stemte for at Jorden er flad, ville Jorden være ligeglad.
Den ville stadig være rund, uanset hvad folk så gik og troede og mente.
Dette kaldes ” Argumentum ad numerum”(Appel til flertal) og kan ikke bruges vedrørende fakta.
Jorden er rund og evolution er fakta.

Der er andre påstande, men jeg vil afslutte min afsløring af ”intelligent design” her.
Jeg havde tænkt på at tage endnu en myte op, kaldet ”makro-evolution”, men den vil jeg overlade til Per Fløng, han har snakket om at tage den op og jeg er ganske sikker på han kan skyde denne myte ned en hel del bedre end jeg selv kan, grundet hans fagekspertise, det er ikke for sjov at manden er cand.scient. i biologi ;)

Men jeg mener også at folk nu er bedre rustede til at kunne både genkende og tage afstand fra ”intelligent design” nu, hvis folk mener der er områder jeg har overset, er de mere end velkomne til at komme med deres input.

I morgen ved jeg ikke helt om jeg tager hul på Islam eller Hare Krishna, det kommer lidt an på mit humør, jeg har ikke besluttet mig endnu. Jehovas Vidner kunne også være en mulighed, deres historie og metoder er heller ikke ligefrem noget at råbe hurra for.
Men nu får vi at se, kan være det bliver et helt andet emne jeg beslutter mig for i morgen, kun tiden vil vise dette, kan også være at jeg ser eller læser en eller anden hul i hovedet påstand i løbet af dagen og liiige skal uddele nogle verbale tæsk ;) *GG*

Og hvis folk ikke syntes at den første video fik den til at føle sig meget små, så er her en video der kan få dem til at føle sig unde mindre:
( http://www.youtube.com/watch?v=YL4cFjmnQT8 )
Og hvis den ikke gør ”tricket” så prøv med denne:
http://www.youtube.com/watch?v=q-QA5iOWM0I




42 kommentarer


1. erni13a 07-02-2007 15:44Rapportér/anmeld
Du har godt nok igen fundet en masse gode henvisninger.Det må være skønt at kunne have tid til alle dens slags fordybninger.Vi andre kan så "snylte"..Tak.

Konen ved Havet.
2. ateo 07-02-2007 15:50Rapportér/anmeld
#1:
Tak for rosen :)

Og at suge viden er ikke at snylte, det er berigelse af ens selv uden det koster andre noget ;)

Vi står jo alle på skulderne af dem der kom før os og den viden de efterlod ;)
3. jeanette-odense 07-02-2007 16:10Rapportér/anmeld
Kunne du ikke tag fat i både mormoner og Islam??

Det ville glæde mig meget
4. mateco 07-02-2007 16:14Rapportér/anmeld
MEGET interessant video den sidste. Tak :)
5. madsenblog 07-02-2007 16:15Rapportér/anmeld
Ateo: Undskyld jeg sådan spammer din blog, men jeg har lige haft en "sjov" oplevelse, der også relaterer sig til emnet "videnskabelig/uvidenskabelig"...tror du vil finde det underholdende:

http://blog.tv2.dk/madsenblog/entry61048.html

...og igen igen...fint indlæg mester !!!

Laters
6. ateo 07-02-2007 16:21Rapportér/anmeld
#3:
Jo, har vist en "mormon-bibel" et eller andet sted, så det kunne jeg da begynde at kigge på :)

Islam kommer før elelr isden, jeg skal bare lgie have delt det rigtigt op :)
7. ateo 07-02-2007 16:23Rapportér/anmeld
#4:
Så lidt, den viser jo lidt om vores plads i universet...og den enorme skala vi snakker om ;)
8. jeanette-odense 07-02-2007 16:23Rapportér/anmeld
Du har en anderleds indgang til tingene end jeg så jeg glæder mig nu meget til du tag fat i islam.

Mormoner er en religon jeg slet ikke har styr på og vi komme det ikke igennem det på HF.
Hvilken er ret æv.

Det glæder mig du gider...*S* Takker på forhånd
9. ateo 07-02-2007 16:24Rapportér/anmeld
#5:
Tak for rosen ;)

Jeg havde faktis set din blogger og svaret inden jeg læste her, men bakker dig fuldt ud op! :)

Og du spammer bare løs ;)
10. ateo 07-02-2007 16:27Rapportér/anmeld
#8:
Jeg anskuer alle ting kritisk og er logiker af sind ;)
1+1=2...simple as that :)

Og ja, moromoner er en ret grå størrelse, men vil da grave lidt frem om dem og læse lidt i deres skrifter og se hvad det er for en størrelse :)
11. madsenblog 07-02-2007 16:33Rapportér/anmeld
#9 ;-)
12. ateo 07-02-2007 16:35Rapportér/anmeld
#11:
Har også selv meldt ham nu, som du sikkert kan læse i din blog ;)
Den slags kvaksalveri pisser også mig af!
13. jeanette-odense 07-02-2007 17:04Rapportér/anmeld
Takker - det er pænt af dig.

:-D
14. ateo 07-02-2007 17:09Rapportér/anmeld
#13:
Ingen grund til at takke, jeg morer mig faktisk når jeg dykker ned i overtro(læs: religion) og læser vanvittge og helt absurde påstande.
Hvad de kan finde på at fyre af mundlort er hysterisk morsomt for mig at læse ;)
15. otolbro 07-02-2007 17:42Rapportér/anmeld
Det var rart at få sat menneskets størreslse lidt i perspektiv. Der er mange der tror vi er noget unikt og verdens centrum.
16. ateo 07-02-2007 17:45Rapportér/anmeld
#15:
Ja, alt for mange mennesker lider af "megalomi" og tror hele universet handler om os.
Det skader aldrig at kende sin plads ;)
17. t_fabric 07-02-2007 19:09Rapportér/anmeld
Fantastisk indslag - et af de bedste, tror jeg :-)
(Måske fordi der ikke var så mange fremmedord, hehe)

Havde en interessant samtale med min fætter og kusine på 10 og 12 år forleden dag - de havde fået nogle opgaver for om stjernehimlen, som jeg så hjalp dem med.

De spurgte kloge kusine Tanja om der var liv på andre planeter.. Tanja siger: Det tror jeg, for universet er SÅÅÅÅ stort at det er ret sandsynligt.

Desværre kunne de ikke helt forstå HVOR stort universet er - selvom jeg ivrigt prøvede at forklare det - så de holdt hårdnakket på at der ikke var liv på andre planeter, for de havde ik set nogle beviser..
Tænk hvis alt var så logisk =)
18. ateo 07-02-2007 19:14Rapportér/anmeld
#17:
Takker for rosen :)

Jeg samlede bare op på de ting jeg havde hamret igennem de sidste par dage og viste de trickID-brølaberne bruger, for at forvirre Hr. Og Fru. Jensen ;)

Og ja, det er svært for de fleste at begribe lidt hvor STORT universet rent faktisk er ;)
19. elskersne 07-02-2007 19:16Rapportér/anmeld
Den sidste film kan anbefales i omnimax format!
Så engang i Tycho Brahe Planetarium, tror filmen hed "Vores Kosmiske Rejse", noget som mindede meget om, men med fortæller på.
Faktisk ret interessant og så er det jo altid godt at pakke videnskab ind i lidt lækkert underholdning så Hr. og Fru Danmark kan være med og få øjnene lidt op for videnskaben ^^
20. ateo 07-02-2007 19:23Rapportér/anmeld
#19:
Ja, kunne forstille mig at det ville være en på opleveren.
Og ja, når videnskab bliver serveret i god indpakning, finder de fleste det faktisk interresant ;)
21. bjarjac 07-02-2007 19:25Rapportér/anmeld
Hej Ateo - Kanon indlæg - igen. Hvor er alle de frelste i dag? Kan de have overgivet sig og givet dig en femmer...
HE HE
22. ateo 07-02-2007 19:29Rapportér/anmeld
#21:
Tak for rosen :)

Nope, spotted en 1'er på blog Live ;)
Men de fleste af dem laver vel noget andet? *GG*
Men de skl nok dukke op, når man sidder og kigger på Blog Live, dukker der nogle interresante religiøse mønstre op til tider ;)
23. ilter_ilder 07-02-2007 19:31Rapportér/anmeld
#21
Jeg er sikker på at walle nok skal krybe frem snart =)
24. ateo 07-02-2007 19:32Rapportér/anmeld
#23:
Har har været aktiv i dag allerede.
Noget med Pi, 2 deciamler og derfor passer evolutionsteorien ikke :s *GG*

Men så fik jeg da frisket mine formler op ;)
25. jeanette-odense 07-02-2007 19:33Rapportér/anmeld
hov hov - jeg er også religøs.

Deror hader jeg ikke dem som ikke er det. Nyder faktisk at læse disse indlæg fra ateo.
Vis respekt for hinanden er ikke kun for dem som går i kirke da.

Smiler varmt.
26. ateo 07-02-2007 19:35Rapportér/anmeld
#25:
Jeg vil respektere din person men IKKE din religion.
Den vil jeg kun acceptere...ikke mere.

Dit krav om respekt for din religion finder jeg malplaceret og det burde du vide! ;)
27. jeanette-odense 07-02-2007 19:37Rapportér/anmeld
Jeg beder dig ikke respekter min religion - men mig som person. Derfor jeg kom med kommentaret da jeg læste om walle.

Det var jo en smule nedladende til hans person.

Vi debattere emner ikke personligheder ikke?
28. ateo 07-02-2007 19:40Rapportér/anmeld
#27:
Hvis du læser rundt om kring i min blog, vil du opdagede at han får en megetmere positv behndling ned han har gjort sig fortjent til...

Han er rent faktisk det perfekte "skærmmebillede" som bevis på mine påstande om ID og dets fortalere.

Hvis du ikke tror mig, så læs selv...
29. jeanette-odense 07-02-2007 19:44Rapportér/anmeld
Heeeeeeey

Jeg læser altid med i din blog .... det var jo ikke dig som skrev at walle nok skal "krybe frem"
Smiler..
Vel?

Han er en stolt mand - som går med hovedet højt. En sej fyr som går igennem livet i masse af modgang. Hans ord omkring dine emner er ligeså spændende som dine.
Fordi man er uenig så kan tonen imellem hinanden vel være med respekt for hinanden som mennesker eller hva?
30. ateo 07-02-2007 19:52Rapportér/anmeld
#29:
Jeg kan ikke have respekt for folk der prøver at benægte fakta med myter, mundforvrring og en masse brølen uden indhold nej.

Hvad hans liv angår, kommer det ikke mig ved, jeg kan kun svare for hans opførelse som har relation til mig.
31. jeanette-odense 07-02-2007 20:02Rapportér/anmeld
Smiler stille - du er da en vred ung mand!! Hvordan kan det være?

Er livet kun sort eller hvidt? For så kan jeg måske godt forstå din vrede.
Jeg går ikke rundt og belærer nogen om religon. Ej heller taler med ikke troende om de bør blive troende.
Det kunne ikke falde mig ind.

Det jeg kommenteret var kun de ord som blev skrevet. Derfor ingen grund til at gå i forsvar overfor mig eller det at jeg har en tro. Uanset hvad den måtte være.

Jeg læser som sagt dagligt dit blog og nyder det faktisk!! Jeg føler ikke du ser at alle mennesker er nuanceret. Dog ser jeg en ung mand som ønsker mange skal tro og vide det samme som ham.
Det har jeg intet imod for ellers ville jeg ikke ligge vejen forbi din blog dagligt.
Enig behøver jeg ikke at være - og jeg behøver heller ikke at sige noget. Måske kunne du blot tænke over mine skrevne ord og acceptere jeg ikke er ude efter dig - men derimod heller ikke med dig i din tro.

Det gør vil ike mig eller en anden med samme holdning til et ringere personlighed end dig selv?
Hvis du udviser respekt så vinder du respekt.

At være nedladene, arrogant og ubehaglig i sproget er stødende på de fleste. Der kunne være en grund til det men jeg kender den ikke.
Indvie mig gerne hvis du ønsker jeg skal forstå og lad være hvis ikke du kan.

Smiler varmt til dig.
32. jeanette-odense 07-02-2007 20:04Rapportér/anmeld
Det gør vel ikke mig eller en anden med samme holdning ....

Skulle der stå
33. ateo 07-02-2007 20:09Rapportér/anmeld
#31:
For det første er jeg ikke vred, hold dine gætterier om mig for dig selv tak.
.oO(Men selvfølgelig skal man være vred når man ikke per automatik udeler allegald respekt til alt og alle.)

Men jeg er derimod irriteret og de mange myter og løgne som omgiver religion.
Jeg møder dem ofte dagligt, og min blog skal ses som et modsvar på den bølge der er kommet med "Intelligent design" fra USA af.

Sidste gang jeg var på #walle34's blog var for at ønske ham tilykke med hans kone, beklager at måtte spolere dine fordomme om mig:
http://blog.tv2.dk/walle34/entry55346.html

At han så koger overi en missionering, der har fået flere til at påtale dette over or ham, giver ham lige krav på respekt på hvad måde?

Og så kan du pakke dit smil og din "bedrevidene moderlige" rolle sammen og prøve det på en der falder for det, okay? :)
34. ilter_ilder 07-02-2007 20:39Rapportér/anmeld
jeg mente det sådan set ikke på nogen nedladende måde, blot som at jeg er sikker på han snart kommer og blander sig i debatten, på samme måde som os andre

*kryber tilbage i sit hul*
35. bjarjac 08-02-2007 09:37Rapportér/anmeld
Hej Ateo - Ikke nogen nyhed, men check lige det her link. Det er fandme uhyggeligt.
http://www.fyens.dk/article/756518
36. floeng 08-02-2007 12:32Rapportér/anmeld
Jeg læser fortsat dine indlæg med stor fornøjelse.
VH Per
37. ateo 08-02-2007 13:25Rapportér/anmeld
#35:
Ja, det er jo det eksempel på den malplacerede respekt for religion jeg har talt om :/
38. ateo 08-02-2007 13:27Rapportér/anmeld
#36:
Takker for rosen og ditto :)
39. otolbro 08-02-2007 14:40Rapportér/anmeld
#37
Dit udtryk "malplacerede respekt for religion" er utroligt godt rammende for hvad det hele drejer sig om.
Folk kan jo tro hvad de vil, men når det bliver gjort til en respekteret magtfaktor overalt i verden er der sku noget galt.
40. ateo 08-02-2007 16:13Rapportér/anmeld
#39:
Ja, det er denne "mur" af malplaceret respekt der omgiver al religion jeg vil have gjort op med.

Dette absurde krav om en automatisk respekt for tro på nisser...
41. znogen 08-02-2007 21:42Rapportér/anmeld
Jeg har ikke respekt for en tro på nisser, men har respekt for at DU tror på nisser.

Denne respekt går dog ikke længere end #39's udsagn.
42. walle34 10-02-2007 11:20Rapportér/anmeld
en lille reminder ateo, om at sidste gang du var på m in blok med fuld "respekt" var ikke på historien om hvorddan jeg mødte min kone, men derimod med din "respekt" på
http://blog.tv2.dk/walle34/entry59924.html

Citat:"Han er rent faktisk det perfekte "skærmmebillede" som bevis på mine påstande om ID og dets fortalere."

Tja ! så er jeg dog noget, men én underlig fisk beviser ikke dine teorier om ID, husk dine egne ord !

om hvornår noget er accepteret af videnskaben ;)

Så at du mener jeg er beviset, er stadig mangelfuld, da der bør være flere anderkendte som godkender dine "Ateistiske resultater om mig" før det er godkendt som et fakta.

Ateo, hvor mange gange har jeg ikke skrevet "jeg er ikke troende" og du klasker stadig det label på mig, hmm en dag må det vel gå op for dig.

Citat: "Jeg kan ikke have respekt for folk der prøver at benægte fakta med myter...."

Så må der jo mangle en del respekt for den samlede videnskab, da en del af deres antagelser er bygget på GÆT, uden at kunne fremvise fakta.

"et væsen som blev til aber .... og mennesker på en anden gren" en myte JUBIIII flot !
43. walle34 10-02-2007 11:38Rapportér/anmeld
23: ilter_ilder, tja så er amøben krøbet frem, phew det var ikke let at komme igennem, en anden lille amøbe sad fast i hullet til dette univers.
Undskyld jeg skuppede til dig ilter_ilder, men jeg fornemmede at du havde problemer med at få måsen med dig.
44. walle34 10-02-2007 21:41Rapportér/anmeld
et lille klip som kan ses hvis man tvivler
http://www.leestrobel.com/videos/Helping/s...
45. m0gungen 10-02-2007 22:45Rapportér/anmeld
"For det første er jeg ikke vred, hold dine gætterier om mig for dig selv tak."
Der skal ikke meget til for at du bliver fornærmet, huh?
Hvis folk der ikke er af præcis samme overbevisning som dig kommenterer noget du har skrevet, går du i forsvarsposition, derfor fremstår du som vred, og gad vide om ikke det også er sådan du er?

Derudover ville det ikke være dårligt hvis du ville krydre dine statements med argumentationer, så du ikke fremstår som en kværulant. Det hjælper ikke at argumentere for at en sag hvis dit argument ikke holder vand.

Indlægget er lukket for flere kommentarer.