Hop til indhold

Bent Nyegaard

Torsdag, 28. januar 2010 kl. 23:35 / 2010, em, guld, herrer, håndbold, sport, wilbek

Farvel titelforsvar

21 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

Fakta først: Kroatien vandt en aldeles fortjent sejr og sikrede sig adgang til kampen om EM-medaljer.

Ligeså faktuelt: Danmark spillede sin hidtil bedste kamp her i Østrig. Det var en fornøjelse at følge holdet, der både forsvars- og angrebsmæssigt kom rigtig godt i gang mod et meget motiveret kroatisk landshold.

Kampens helt store profiler var desværre iklædt farverne, der ikke matchede de danske. Mirko Alilovic og Ivano Balic styrede på hver sin banehalvdel begivenhedernes gang.

I målet tog Kroatiens nye målmandskonge totalt modet fra det vi på hjemlige breddegrader kalder "verdens bedste fløje." De var svære at få øje på, da 300-kampsjubilaren Lars Christiansen, Anders Eggert og Hans Lindberg på skift brændte gyldne chancer.

At chancerne kom på fløjene var ikke nogen overraskelse. Kroaterne har det med at "bakke op", og mulighederne var resultatet af et i lange perioder godt dansk angrebsspil.

Med Bo Spellerberg i startopstillingen var der næsten garanti for, at det danske stregspil blev sat i scene, og det udnyttede Michael Knudsen til overbevisende første 30 minutter.

På den anden banehalvdel huserede en vis Ivano Balic. Før slutrunden var det min vurdering, at den lille strateg ville have svært ved at motivere sig til et europamesterskab, men jeg skal da love for, at jeg tog fejl.

Han var en fantastisk inspirator for sine kammerater og der blev delt sukkerballer ud til dem alle, men især til de to backs Duvnjak og Buntic, der hamrede skiftende danske målmænd ud af rektanglet.

Balic gjorde, hvad der passede ham, og selv om den danske defensiv startede godt, var det tydeligt, forsvaret ikke magtede opgaven med at styre Balic, stregspillet han kreerede omkring Igor Vori, og de mange krydsløb han lagde op for sine backs.

Var det ikke fløjenes dag, kneb det også gevaldigt for både Kasper Hvidt og Niklas Landin. Nuvel, de fik i perioder ikke hjælp, men det er nogle gange en målmands lod. Hvidt fik ikke fat i noget fra starten, og blev afløst af Landin, der heller ikke magtede opgaven i starten, men som senere fik pænt fat, og det var en overraskelse, at Hvidt sluttede kampen i det danske mål.Normalt får et hold altid godt med chancer i kontrafasen, da kroaterne ikke er kendte for det ultimative returløb. Mulighederne kom og blev enkelte gange udnyttet, men de hurtige opløbs spil er ikke organiseret godt nok på landsholdet netop nu.

Derfor måtte Mikkel Hansen og hans kammerater bruge rigtig mange kræfter på at score i spillet seks mod seks, og det var kræfter, der manglede, når Lars Jørgensen & Co skulle forsvare mod en modstander, der var dem fysisk overlegne.

Jeg kan på ingen måde klandre vort landsholds vilje og fight. Da der blev sagt farvel til muligheden for et titelforsvar, skete det i en flot håndboldkamp, hvor selv gode danske dyder ikke rakte.




21 kommentarer

Skriv kommentar
1. ildhav28 28-01-2010 23:53Rapportér/anmeld
Hej Bent. Tak for en som sædvanlig godt slutrunde med dig og Thomas.

Ja. Så gik den ikke længere.

Drengene har nu også gjort det godt. At vi slutter i top 6 ved hvert mesterskab er mere end godkent fra min synsvinkel.

Og det var præcis det Wilbek blev ansat til at levere.

Inden vi bliver alt for skuffede skal vi lige huske på at før Wilbek kom til var DK ikke rigtigt med i toppen.

Jo jo et par 3 pladser i ny og næ. Men konstant i toppen var vi nu ikke. Det er vi nu.

Men 9 mand er væk siden triumfen i Norge og det er da utopi at tro at vi bare ville gå til tops så hurtigt. Men vi kommer igen. Jeg tror på det.

Ikke med mere eller denne gang.

Mikkel Aagaard

Lasse Boesen

Jesper Jensen

Lars Rasmussen

Lars Møller Madsen

Peter Henriksen

Jesper Nøddesbo

Lars Krogh Jeppesen

Joachim Boldsen
2. bluefox22 29-01-2010 00:02Rapportér/anmeld
Vi spillede med de midler vi pt har til rådighed, at de så bare ikke er gode nok til mere end en 5-6 plads må vi jo blot acceptere.

Vores målmænd kom kun sporadisk i gang i turneringen.
Vores forsvar har stået suverænt, men når der ikke scores nok i den anden ende vinder vi altså ikke medaljer
det var helt klart angrebsmæssigt vi har de største problemer.
Fløjspillerne leverede på niveau med målmændene...sporadisk, men absolut ikke prangende
Stregspillet er verdensklasse når Knudsen er på banen - desværre ingen brugbare alternativer til ham.
På backpladserne var det vel kun Mikkel Hansen der leverede en godkendt indsats, men det er altså for nemt for modstanderne at lukke ham ned, når han er den eneste skudtrussel fra distancen.
Søndergård må have spillet sin sidste slutrunde på det hold, og Mads Nielsen lavede egentlig ikke andet end at flytte bolden
Playmakerpladsen led vist også af savnet af Jesper Jensen. Mogensen gjorde det til tider ok, og Spellerberg gjorde det fortrinligt, men fik ikke megen spilletid.
Knudsen er der vist ingen grund til at kommentere.

Men når alt kommer til alt, er det vel egentlig ok at slutte i top-6.
Nu tror jeg Island går hele vejen. De virker for mig som det hold der har mest at byde på.
3. savagerosefan 29-01-2010 00:06Rapportér/anmeld
Jeg kan godt være lidt enig med Bent Nyegaard i, at Bo Spellerberg som fast playmaker kunne have skabt styring, opbyggelighed og mere struktur på spillet. Derudover kunne hans skudkvaliteter også have været bedre udnyttet i en situation, hvor der måske har manglet skudtrusler på det danske hold.

Der er mange gennembrudsspillere i angrebet: Thomas Mogensen, Kasper Søndergaard, Henrik Knudsen. Omvendt synes jeg at netop disse spillere, sammen med en spillertype på fløjen som Anders Eggert, samlet set har eksperimenteret med at tilføre et nyt aspekt i spillestilen på det danske landshold - bevægelighed. Man har også set Ulrik Wilbæk prøve et lidt mere offensivt forsvarsspil. Det er tegn på vilje til nytænkning.

Jeg tror dog ikke at jeg helt har forstået hvorfor Kasper Nielsen ikke bliver brúgt som alvorlig skudtrussel i angrebet. Er der nogen der kan forklare mig det?
4. shadrak 29-01-2010 00:08Rapportér/anmeld
Kære Bent

Jeg er ærlig ikke fuldstændig uenig i din bedømmelse i aften, vi tabte til et bedre hold, på en aften, hvor målmændene igen fik en hovedrolle.

Når det så er sagt, så mener jeg, vi tydeligvis har manglet en strateg på banen hele denne slutrunde. At Ulrik vælger at beholde en komplet anonym og stort set ikke spillende Henrik Knudsen på holdet og ikke tager en (måske småskadet) Jesper Jensen ind til mellemrunden, virker fuldstændig tåbeligt. Vi havde da spillet 2 middelmådige 1 super halvleg og en ok halvleg og en middelmådig kamp og så en komplet elendig kamp, fælles for alt dette (bortset fra 1. halvleg mod Serbien og det meste af Østrigkampen) var, at det etablerede angrebsspil havde store problemer. Især mod (gruppens eneste reelle trussel) Island var dette et problem. Hvordan kan landstræneren så ikke vælge at skifte ud?

Ved du evt. noget om skadessituationen hos Jesper Jensen eller, hvad der ellers ligger bag?

Når alt dette er sagt er jeg ikke sikker på, at Jesper kunne have sikret os en sejr i aften, til det var kroaternes målvogter simpelthen for skrap, men det etablerede angrebsspil og den kreative taktiske hjerne havde været tilstede på banen og ikke kun på bænken.

vh
5. dreamteamet1 29-01-2010 00:11Rapportér/anmeld
så var der ikke mere held tilbage i posen. Er helt enig i at Kroatien fortjent vandt kampen.
Balic er verdensstjerne. Lars J. og Nielsen så da godt nok dumme ud da de forsøgte at dække ham, og skulle det lykkes ja så klistrede bolden til Voris hænder eller også havde Duvnjak/Buntic fri bane.

Men BENT NYGAARD jeg kunne egentlig godt tænke mig at vide hvad du og andre mener når i siger at Kroatien var Danmark """"FYSISK"""" overlegne??
Jeg synes det er helt ude i hampen, for sandheden er jo bare at Kroatien teknisk har langt bedre håndboldspillere end vi har? 21 årige Duvnjak spiller 60min. og det er sku da ikke hans fysik der bærer ham igennem? Det samme gælder da for Ivano Balic? Jeg kan forestille mig du mener at Vori er en stor dreng. Ja det er han da, men når du har Michael V. Knudsen og kampvognen Kasper Nielsen samt Lars Jørgensen kan du simpelthen ikke spise os af med at Danmark taber til et fysisk OVERLEGENT hold?????? Helt ærligt forstår det simpelthen ikke.
6. sofiematilde 29-01-2010 00:23Rapportér/anmeld
er målmændene fredet?, med et præsentativt målmandsspil, kunne vi sagtens have vundet, men det er som om ingen tør kritisere KH, hvorfor mon, det er da for ringe at snuppe 2 bolde i 1ste halvleg, i det hele taget stod Kaper langt under niveu, og er i det hele taget meget ustabil, men ingen nævner det, fløjene kan da godt kritiseres, men KH nææ
mvh
7. kamillamaria11 29-01-2010 01:11Rapportér/anmeld
Jeg synes at det er vigtigt at huske. At Kasper Hvidt normalt er en af verdens bedste målmænd! At dette ikke har været hans turnering er fuldstændig rigtigt. Men som sportsman har man Kampe/tuneringer hvor man simpelthen bare ikke præsterer. Det har desværre være et faktum for både Lars Christiansen og Kasper Hvidt. Som er nogle af vores mest rutineret kræfter.

Vi har et fantastisk landshold som lige nu ikke er de bedste i Europa. Det må vi indse. Men man må også sige at det er et mandskab som ikke har spillet op til deres bedste. Men sådan et det bare nogle gange! Og som Bent siger: Det er bestemt ikke fordi at der ikke har været fight og vilje. Det har simpelthen bare ikke fungeret. Også kan det godt være at man skulle overveje at skifte ud på nogle pladser. Men det overlader jeg trykt til Wilbek.

Jeg synes det har været fantastisk igen at følge drenge. Og jeg ser meget frem til at følge dem til VM hvor de forhåbentlig giver os nogle store oplevelser som de altid gør. Fan i medgang og modgang :)

Kamilla
8. martinsonne25 29-01-2010 05:07Rapportér/anmeld
Jeg må sige, at det desvære ikke kommer bag på mig, selv om jeg da havde håbet og troet på at herrene nok skulle nå semi-finalerne.

Problemet er jo faktisk ikke "stører" end at det kan koges helt ned til, faktisk, en eneste kamp forudgående for kampen Kroatien - nemlig den famøse kamp mod Island. Kampen mod Kroatien var vist nok, hvis man ellers husker rigtigt, allere inden slutrunden begyndte den kamp som vi allesammen håbede på ville være uden nogen form for betydning set i forhold til kampen om medaljer - for Danmarks vedkommene altså. ;-)

Nederlaget til Kroatien er efter min mening en af efterdønningerne fra kampen mod Island, og det er jo et eller andet sted også det hvor - hvis man skal kikke over alle Danmarks 6 kamp, herunder kampen mod Kroatien - nok den kamp som Danmark _burde_ ha' vundet for at sikkre sig adgang til semi-finalerne. Kampen mod Kroatien var jo en stærk, flot præstation hvorimod kampen mod Island var jo rædelsesfuld.

Det understreger sådan set bare at for at vinde en slutrunde, må man for alt i verden ikke tabe kampe, man skal helst ha maximum point heletide.

/Martin
9. s_kaspersen 29-01-2010 06:49Rapportér/anmeld
Man må være ærlig og erkende at spillet ikke rakte til mere. Både Island og Kroatien er pt et niveau over DK og derfor tillykke til dem.

Når DK ikke har mere tyngde i bagkæden end de har, kunne det have været rart at se en mere aggresiv kontrafase og et større sats på hurtig midte. Men alt i alt har de vel fået det ud af det, der var muligt med det nuværende spillermateriale. Jeg vil personligt hilse en Per Leegaard anno 2007 og en Lasse Boesen anno 2008 velkommen tilbage på landsholdet. Det ville unægtelig pynte på bagkæden.

Til slut er der vel bare at sige, at der ikke er en finger at sætte på indatsen, der blev givet alt hvad der var.
10. smother 29-01-2010 08:20Rapportér/anmeld
Der var for få ting, der gik op i en højere enhed i går aftes. For det første kræver en sejr over Kroatien (eller et hvilket som helst andet hold ved dette EM) også en sejr i målmandsduellen - eller som minimum en uafgjort. Det skete ikke. Det var ikke fordi, at DK ikke kom til chancerne - men de blev bare brændt, og her må vore 3 fløjspillere, især de to på venstre, tage en stor del af ansvaret på deres kappe. Læg dertil to brændte straffekast.

Men jeg vil nu også fokusere lidt på forsvarsspillet. Vores midterakse er ganske enkelt ikke god nok mand til mand. Mod langsomme hold som Norge og Serbien kunne de brillere - men når Lars J. og Kasper N. er oppe imod fintestærke spillere, så ser de altså ikke godt ud. Der er ikke fart nok i benene. Jeg vil gætte på, at 80 procent af alle de kroatiske mål starter med, at enten Lars J eller Kasper N bliver sat af en finte.

De danske målmænd fik ofte ikke hjælp af forsvaret - men det samme kan siges om Alilovic. Det var ikke prangende forsvarsspil, der satte ham i scene, men derimod ham selv.
11. lemond82 29-01-2010 09:23Rapportér/anmeld
Hej Bent så gik den ikke længere desværre, men angrebsspillet har haltet gevaldigt i denne turnering. Jeg kunne godt tænke mig, at høre om du synes, at der skal komme et generationsskifte nu? Og eventuelt give et bud på hvilken spillere, som kunne løfter det danske angrebsspil helt op i en ny dimension? PS: for et år siden på finale dagen gav du et bud på fremtidens landshold, hvilke spillere var det nu, at du fremhævede til at skulle være arvetagere på det danske landshold fremover? Med venlige EM hilsner en stor håndbold fan..
12. kasperiano 29-01-2010 09:44Rapportér/anmeld
Hej allesammen ..
Ved i om der findes en statistik, der omhandler mål pr. position pr. hold? Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan det ser ud for Danmarks vedkommende på højre back, da jeg synes at Kasper Søndergaard og Mads Nielsen har været ekseptionelt ringe
13. jk-mj 29-01-2010 09:51Rapportér/anmeld
Man gør jo status efter sådan en slutrunde. Vores målmænd og fløje er gode nok. Vores store problem er bagkæden, hvor vi vel kun har Mikkel Hansen som reel trussel. Sammenligner man os med vores værste konkurrenter har de mange flere. Karabatic, Fernandez, Narcisse, Buntic, Balic, Duvnjak, Atlason, Stefansson, Palmarsson, Bielecki, Lijewski er alle topskytter. De andre store nationer har nogen flere af dem end vi har, og det ser jeg som det store problem.

Men har vi sådanne skytter rendende rundt? Ja det tror jeg vi har. Lasse Boesen skal med næste gang, og så vi ikke glemme Nikolaj Markussen, som var tæt på at komme med denne gang. De er begge højrehåndede, så jeg håber meget, at der snart kommer en venstrehåndet på højt niveau.

Men hvem skal de så afløse, eller rettere sagt, hvilke spillere har ikke leveret på et niveau som fortjener udtagelse næste gang.

Ud skal med sikkerhed: Lars Christiansen, Henrik Knudsen og Torsten Laen (håber aldrig at se ham i den rød/hvide trøje igen. Aldrig har jeg da set så jammerlig en præstation. Og når man har Nøddesbo og Toft hvad laver han så her.

På vippen: Mads Nielsen, Kasper Nielsen (pga. alder og Toft kan muligvis tage hans plads i forsvaret)

Skal med igen: Anders Eggert, Mikkel Hansen, Bo Spellerberg, Thomas Mogensen, Kasper Søndergaard (i mangel af bedre), Lasse Svan, Hans Lindberg, Mikael Knudsen, Niklas Landin, Kasper Hvidt, Lars Jørgensen

Mit bud på næste landsholdstrup er derfor:

Målmænd: Kasper Hvidt og Niklas Landin
Venstre fløj: Anders Eggert og Stefan Hundstrup
Venstre back: Mikkel Hansen, Nikolaj Markussen, Bo Spellerberg
Playmaker: Jesper Jensen og Thomas Mogensen
Højre back: Kasper Søndergaard og Lasse Boesen
Højre fløj: Lasse Svan og Hans Lindberg
Streg: Mikael Knudsen og Rene Toft Hansen
Forsvar: Lars Jørgensen

Boblere: Kasper Nielsen, Henrik Mølgaard, Simon Kristiansen, Mads Nielsen, Jesper Nøddesbo

Spillere som Lars Jørgensen, Mikael Knudsen, Lasse Boesen, Jesper Jensen, Bo Spellerberg og Kasper Hvidt har ikke voldsomt mange år i sig endnu, så der skal tages fat på et generationsskifte snarligt.
14. smother 29-01-2010 10:15Rapportér/anmeld
#13
Torsten Laen har godt nok set uheldig ud. Man kunne lige så godt have ladet ham blive i angrebet, når modstanderne andre havde bolden, for i forsvaret var han stort set ikke eksisterende, hvis man lige ser bort fra de momenter, hvor han fik stukket to fingre op i masken af dommerne.

Puha. Det må betyde exit fra truppen.

Og ja - ud med Lars Christiansen - det har ikke været hans EM, og med alderen in mente, så bør Wilbek skifte. I stedet for Stefan Hundstrup så jeg gerne Andreas Toudahl på landsholdet. Han har en fed attitude til tingene.
15. jegskalbetaleforminkone 29-01-2010 10:57Rapportér/anmeld
Alt sagt, så var det fedt at vi sluttede af med at spille bedst til sidst og give alt. Synd at vi tabte, men det var med værdigheden i behold. Respekt.
16. islalaga 29-01-2010 12:30Rapportér/anmeld
Jeg giver Wilbek skylden for nederlaget p.g.a.!!

1. Wilbek spiller ALT for socialt. Med dét mener jeg, at Mikkel Hansen burde spille 60 min. i alle de vigtige kampe - ingen "eksperimenter" med Henrik Knudsen o.l. Han skal ligeledes have opstilling hver gang der er 3-meter. Mikkel Hansen skal have 15-20 skud i hver kamp - og score min. 8-10 mål - that's it.
Wilbek mener, at holdet er stjernen, så det er ikke "tilladt" at f.eks. Mikkel Hansen laver 12 mål i en kamp.

Jeg mener, at der skal nye tanker på bænken. Så tak for denne gang Wilbek, du har været heldig med nogle gode årgange, men du kan ikke bringe mere til landsholdet.
17. islalaga 29-01-2010 12:40Rapportér/anmeld
Og ud med Torsten Laen
18. dreamteamet1 29-01-2010 13:46Rapportér/anmeld
enig. Væk med alle de udskiftninger, giv Mikkel H 60 min. dk's eneste superstjerne. Forsvaret var til grin igår, det samme var Wilbek. Hvad med at ændre på formationen, f.eks. 5-1 og FOR HELVEDE så mandsopdæk Balic inden der står 26-21 og slaget er tabt! I det mindste: GØR DOG NOGET!
19. posennick 29-01-2010 17:46Rapportér/anmeld
Enig i den betragtning, at bænken ikke var ordentligt forberedt til den kamp. Jeg har meget svært ved at se hvorledes taktikken for forsvaret var lagt, Balic køret rundt under 3 meteren, det kan ikke komme som en overraskelse, og at han krydsede op til begge backs og lavde retningsskift og retur bolde,, var vel ikke overraskende. Han spillede helt som forventet. Han skulle bare tages ud af spillet i sekvenser, for så bliver han overivrig og laver fejl. Hva det ikke sådan vi dækkede ham op i 2008? Jeg husker at han var helt ude af kampen i næsten 60 min. Og så kan jeg ved gud ikke begribe, hvorfor vores eksperter og kommentatorer skal cykle rundt i, om Balic er god eller dårlig. Han spiller herregodt, og han var bare på 100% i går. Og vores landshold og bænk valgte at se på, mens han tussede rundt og lavde ulykker. Bemærkede i, hvordan han også styrede tempoet helt ned i de sidste 15 min af 2 halvleg...mesterligt...og så et hurtigt temposkift, og væk var forsvaret. Det med hvor dårlig en person nu er, minder også om attituden overfor Rusland for noge masterskaber siden. Gamle mænd...og så lammetævede de danmark, uha. Jeg tror at Kroatien går hele vejen, hvis keeperen holde ca 35-40%. At vores lå på 9% ved pausen, viste jo at kampen reelt var ude af vores hænder.
20. lars_hansen1084 30-01-2010 07:00Rapportér/anmeld
Hej Bent..

Ja så ville verdens bedste lige spille bold :) du ved hvem jeg mener (Balic).. men faktum er bare at skal man have guld om halsen skal målmændene "bare" spille - hvis ikke over - så i hvert fald op til niveau. i alle kampe.. dette er ikke et hån mod nogle målmænd! folk snakker om forsvar.. Men som målmand må jeg sige at på det plan bliver man nødt til at tage nogle af skytterne..

Men jeg er fortrøstningsfuld!! om 2 år har vi verdens bedste målmand og så er han kun 23!!
Er du enig Bent??
21. 670kajensen 30-01-2010 07:50Rapportér/anmeld
ingen hold vil kunne vinde em med de målmandspræstationer de danske har budt ind med. Det er ærgelig at søren rasmussen blev skadet op til em for han har gennem de sidste 2 år været ligaens mest stabile keeper. Landin er et kæmpe talent men viste da der var mest brug for det mod Island og Kroatien at han stadig har meget at lære for hvis man sammenligner ham med Frankrigs målmand så ser man forskellen på verdensklasse og talent, for han præsterer hver gang.


Sporten