Bloggen lukker, Læs mere

Som ateist er man sin egen profet!

Fredag, 12. februar 2010 kl. 22:03 / demokrati, frihed, kultur, obama, ytringsfrihed

I kan sige hvad I vil...Obama lær sig!

19 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

http://www.dr.dk/Nyheder/Udland/2010/02/12/204857.htm

Obama fastholder møde med Dalai

12. feb. 2010 21.04 Udland

USA's præsident, Barack Obama, vil gennemføre et planlagt møde med Dalai Lama torsdag. Det understreger Det Hvide Hus, efter at Kina havde opfordret Washington til at aflyse mødet.

- Mødet vil finde sted som planlagt næste torsdag, fastslår Robert Gibbs, der er talsmand for Det Hvide Hus.

Den kinesiske regering havde tidligere gentaget advarsler om, at det vil skade forholdet mellem USA og Kina, hvis Obama mødes med Tibets orangeklædte eksilleder i Det Hvide Hus.

Kurre på tråden- Kina opfordrer USA til omgående at ændre den fejlagtige beslutning om et møde mellem præsident Obama og Dalai Lama for at undgå yderligere skade på det kinesisk-amerikanske forhold, hed det i en udtalelse fra en talsmand for det kinesiske udenrigsministerium.

Mødet er endnu en kurre på tråden mellem den kinesiske og amerikanske regering. I forvejen er forholdet mellem de to anspændt på grund af uoverensstemmelser om blandt andet handel og amerikansk våbensalg til Taiwan.

Tidligere har blandt andre statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og Tysklands kansler Angela Merkel fået på puklen af Kina for at møde den tibetanske leder.



19 kommentarer


1. retcute 12-02-2010 22:18Rapportér/anmeld
Jeg har aldrig helt forstået hvorfor så mange ser denne religiøse person som noget specielt.

Han og hans tilhængere påstår at han er reinkarneret som 5 årig som deres åndelig overhovede.

Hvordan kan en reinkarnation have nogen krav på et land?

Hvorfor skal han ydes speciel opmærksomhed når han rejser rudnt?
2. frodess 12-02-2010 23:25Rapportér/anmeld
#1. retcute

Her er vi for en gangs skyld enige, udover på det sexuelle område. Lamaen er jo ren idiot.
3. hanserlingjensen 13-02-2010 00:53Rapportér/anmeld
Jeg skriver om signalværdien ikke om hvem Dalai Lama er.

Det troede jeg da i to forstod.
4. tilst 13-02-2010 08:05Rapportér/anmeld
#3
Synes ikke, du kan klandre #1 & #2, for dit indlæg er efter min mening malplaceret.
Forestil dig, at en imam om 10-15 år rejser rundt som selvudnævnt repræsentant for Storkøbenhavn eller Fyn, og som sådan modtages af diverse statsoverhoveder. Jeg tror da nok lige, at Løkke Rasmussen ville blive noget mopset.
Sammenligningen er vel ikke helt hen i vejret.
5. nkristensen 13-02-2010 11:59Rapportér/anmeld
Tænk sig jeg er enig med 'retcute' og 'frodess', og så samtidig.. ;-)

Det må vel så også være grønt lys for ham den lille med den sparsomme skægvækst der vist 'gemmer' sig på Grønland til at tage en ny tur til Mellemøsten.... 'smiler'
6. polysl 13-02-2010 12:15Rapportér/anmeld
Nu drejer mødet sig ikke om personen Dalsi, men om at usa accepterer et uafhængig Tibet, og hvorfor skulle de ikke have det? Kina er jo i vild gang med at nakke alle som bare har en mening omkring et uafhængig tibet.

Tibet har ikke nogen resourcer what so ever, men kina frembrusen er udelukkende fastholdelse af landområder.
7. hanserlingjensen 13-02-2010 13:10Rapportér/anmeld
4#

1. Det er som polysl ret siger. det handler slet ikke om Dalai Lama. Det handler om at Tibet er besat af Kina - jeg ved ikke om det helt er forbigået dig?
2. At sammenligne islam med tibets religion er på grænsen til utilgivelig.
3. Jeg synes ikke om nogen agressor eller noget autoritært og individundertrykkende regime, om det er Kina eller Saudi - jeg kæmper imod det....
8. frodess 13-02-2010 14:17Rapportér/anmeld
#7. hanserlingjensen

Jeg bryder mig hverken om islam eller den næsten ligeså dumme buddhisme...
9. polysl 13-02-2010 14:25Rapportér/anmeld
#8
Buddisme må i enhver henseende være at foretrække til forskel for religion. Her er det pålagt at man kun kan stige hvis man hele tiden gør gode gerninger. Dvs. at buddisme ikke er med til at gøre verden mere usikker men nok det modsatte som vi har set mange eksempler på.-

Budisme er "jeg'et" som er mere i fokus og ikke en kolbøtte som sidder og tordner over at de og dem ikke opføre sig ifølge deres hjerneblødning.
10. hanserlingjensen 13-02-2010 15:08Rapportér/anmeld
8# Kære Frode S
I min skelnen mellem forskellige religioner tager jeg afspark i Leo Tolstoj! Han skrev jo romanen Krig & Fred. Det er mine to rubriker. Islam er konstant i venstre kollonne og alle øvrige religioner og livsanskuelser (buddhisme) ligger i højre kollonne. der står du altid ved siden af mig og smiler - i mine drømme! :-D
11. retcute 13-02-2010 15:45Rapportér/anmeld
5. nkristensen 13-02-2010 11:59Rapportér/anmeld Tænk sig jeg er enig med 'retcute' og 'frodess', og så samtidig.. ;-)

--

det var lige før du tabte svingfjerene der hva? *gg*
12. retcute 13-02-2010 15:48Rapportér/anmeld
Men jeg er iøvrigt af den overbevisning at vi skal kæmpe for at få sekulære samfund overalt, når de så er det så kan vi gå igang med at belære dem om hvad demokrati er.

Religionerne har haft 2000 år til at vise hvad de dur til og det kom der dæleme ikke noget godt ud af.

Så folks religion skal ind i deres hoveder og så skal de lårkorte ud på gaderne.
13. polysl 13-02-2010 15:59Rapportér/anmeld
#12

Enig...men lige pt. er det ikke lige lårkort tid "S" I Danmark...
14. tilst 13-02-2010 16:37Rapportér/anmeld
"6 & #7
USA vendte på en tallerken og begyndte at tale om Tibets uafhængighed, da kommunisterne var ved at få overtaget i kampen mod Chiang Kai-sheks regime. Før den tid var der i USA, som i resten af verden, ingen tvivl om, at Tibet var en region i Kina. Efterfølgende støttede USA Dalai Lama's feudale regimes "uafhængighedskamp" mod Kina.
Tibet har haft fælles historie med Kina i ca. 1000 år, og har siden det 13. århundrede, hvor Kublai Khan genforenede Det Kinesiske Rige, officielt været en del af Kina. Tibetansk har for øvrigt altid været et af hovedsprogene i Kina. Ergo, Tibet har aldrig været en selvstændig nation!
Det feudale system med en Dalai Lama som overhoved blev indført i regionen Tibet med støtte af de kejserlige kinesiske soldater. Først da kejserriget brød sammen i 1911 benyttede det indtil da kejserstøttede TEOKRATISKE styre lejligheden til at erklære selvstændighed, men dette blev aldrig effektueret.
Mon folk er klar over, at en Dalai Lama er garant for et teokratisk feudalt styre med en lille, ufattelig rig, overklasse af bl.a. lamaer og adel, som råder over livegne, der kan handles og behandles som dyr. Da den kinesiske hær i 1950 gik ind i regionen, blev det af alle andre end overklassen betragtet som en befrielse og ikke en besættelse.
Jeg skal på ingen måde forsvare senere overgreb på Tibet fra Kinas side. Blot pointere, at disse overgreb jo foregik (og stadig foregår) alle steder og mod alle samfundsgrupper.
Til slut kan jeg oplyse, at kræfter i Tibet samarbejder med uighuriske muslimer i Xinjiang-regionen, som nu kræver selvstændighed for deres region.
Min sammenligning var nok ikke så tosset endda, for det varer sikkert ikke længe, før muslimerne kræver selvstændighed for Gellerup og Tingbjerg.
15. hanserlingjensen 13-02-2010 20:06Rapportér/anmeld
14#
Jeg skal læse mig ind på den problematik - jeg må erkende at jeg ikke er så indsat. Men interessant er det at undersøge nye sammenhænge. Jeg finder dog stadigvæk Lamaens liv og systemet i Tibet af en karakter, der ikke er sammenlignelig med islam.
16. retcute 13-02-2010 21:18Rapportér/anmeld
hans erling---jeg går ikke efter ham på grund af hans religion, som slet ikke kans sammenlignes med den middelaldersorte lovreligion islam, men på ham som en religiøs person.

Når religiøse personer...grundet deres religion begynder at stille krav, ikke blot om respekt for deres religion men også kræver retten til et givent område med flere kulturer repræsenteret ..så stritter jeg imod.

Jeg kan iøvrigt se at danmark siden 1953 har anerkendt Tibet som en del af Kina, når nu venstrefløjen skal pudse glorien og hyle om Tibets selsvstændighed står det i skrigende kontrast til deres næsegruse dyrkelse af Mao

--

At så er Kina er verdens største diktatur med en absolut ikke eksistrende respekt for det enkelte menneskeliv er noget helt andet.
17. hanserlingjensen 13-02-2010 22:21Rapportér/anmeld
16#
:-D God week-end Cutie, som sagt til Tilst, skal jeg læse mere på om området- ellers er jeg enig i, at religion og organiseret livsanskuelse ikke er andet end sutteklude for mennesker, der har behov for ritualer for at holde sig opretstående - i islams tilfælde, ...opretstående og holde sig igang med at terrorisere alle andre.
18. tilst 13-02-2010 22:36Rapportér/anmeld
#15 & #16
I følge buddhismen er dødsstraf forbudt. I Tibet omgik man dette ved at sulte folk ihjel.
Langt op i 1950'erne var prisen på forskellige kategorier af mennesker (livegne) helt officielt listet op. Så vidt jeg husker, var der sågar lovgivet omkring emnet.
Jeg tror, buddhismen generelt er en af de bedre (eller mindst skadelige) religioner, men den tibetanske model af buddhismen kunne i sin undertrykkelse af befolkningen sagtens sammenlignes med islam.
19. tilst 13-02-2010 22:39Rapportér/anmeld
Glemte lige: Godnat og god week-end.

Indlægget er lukket for flere kommentarer.