Hop til indhold

Lars Fink

Onsdag, 4. november 2009 kl. 16:41 / danmark, fodbold, landsholdet, sport, vm

Hvor er Simon, Olsen?

14 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

Tirsdag udtog landstræner Morten Olsen det danske landshold til venskabskampene mod Sydkorea og USA. To kampe, som landstræneren ikke umiddelbart vil bruge til de store eksperimenter.

Årsagen er, at det er yderst begrænset, hvor mange kampe, der er til rådighed, før forberedelserne intensiveres i måneden op til næste års VM i Sydafrika.

Alligevel er landstræneren nødsaget til et eksperiment på venstre back. Både fordi han er tvunget af omstændighederne med Michael Jakobsens skade - men også fordi han, i mine øjne, ikke har fundet den løsning, der i øjeblikket fungerer på pladsen.

Michael Jakobsen har potentialet, men har ikke overbevist som en stamspiller, så derfor må der nødvendigvis være folk i spil til positionen i venstre forsvarsside.

Michael Lumb er hentet ind i truppen - og tak for det. Jeg ser gerne AGF'eren prøvet af på højt internationalt niveau - og stemningen vil nok stige et par grader i Århus, hvis han er med på hjemmebanen mod USA.

Men det ændrer ikke ved, at mit helt store spørgsmål til Morten Olsen er: Hvor er Simon Poulsen???

Hvorfor er en mand, der spiller fast som venstre back hos AZ - et tophold i Æresdivisionen  og som også spiller med i det fineste klubselskab i Champions League, ikke indbudt til en test på positionen? Det er jo ikke fordi, vi vælter os i venstrefodede forsvarsspillere, der står i kø for en fast plads på landsholdet.

Derfor vil jeg gerne appellere til Morten Olsen, at han lige overvejer en ekstra gang, om ikke han bør tage telefonen og ringe til Simon Poulsen og indbyde ham til Esbjerg og Århus.

Og så er det jo heller ikke en bagdel, at Simon Poulsen også kan bruges i venstre side på midtbanen. Når en slutrunde løber af stablen, er det rart med alsidige spillere - som f.eks. Leon Andreasen er det.

I aften vil jeg så tænde for mit tv for at følge Poulsen i venstre forsvarsside mod Arsenal. Og så må jeg se, om jeg i morgen skal æde mine ord i mig igen, og håbe på Morten Olsen henter en anden spiller ind i sin trup.




14 kommentarer

Skriv kommentar
1. tvkassen 04-11-2009 18:13Rapportér/anmeld
Michael Lumb er fremtiden!
2. 123splat 04-11-2009 19:12Rapportér/anmeld
Well, spiller Simon Poulsen halvt så godt, som det forlyder fra Holland, må Lumb nok vente lidt!
3. 123splat 04-11-2009 19:20Rapportér/anmeld
Og nu vi er ved det, så løber Kristian Bak osse rundt, og får ros hver weekend. Men som sædvanlig skal Morten Olsen bruge venskabskampe til, at give gamle spillere spilletid, da de ikke kan slå sig på deres klubhold!
4. cornincraps 04-11-2009 20:14Rapportér/anmeld
Nu vi allerede er startet ud på et meget lavt fodboldfagligt niveau, vil jeg ikke andet end lige ridse op, forskellen mellem de nævnte, og de opgaver landsholdet skal på.

Michael Jakobsen, rutineret defensiv back, optrådt hos AaB i uefa cup og Champions League med fin succes, stærk i luftrummet, og meget stærk i mand til mand spillet i det defensive. Har nogle gode indlæg med mangler lidt i udfordringerne som den typiske fullback, er meget stærk i luftrummet. Indfundet sig fint i defensiven, set over alle de kampe han har spillet, stærk præstation mod Sverige, og allerede en fasttømret del af truppen.

Lumb, en ung knægt uden hår på brystet internationalt, mangler at ligge meget til hans defensive kompetancer endnu, og har ikke spillet et eneste kamp ved kvalifikationen til VM. En fremtidens mand, hvis han får styr på de store defensive mangler, når der skal spilles internationalt.

Simon Poulsen, mere rutineret herre end Lumb, men samme gør sig gældene, han er udpræget offensiv, og jeg kunne sagtens se ham spille, hvis modstanderen var Saudi Arabien, eller andre, der ikke vil presse Danmark tilbage.

Jeg har fin respekt for fodboldromantikere, der bare tror man skal fremad banen, men vi er ikke nogen stor fodboldnation til VM, så Michael Jakobsens defensive egenskaber, får vi stor brug for, når vi skal holde vores defensiv kompakt.

Ydermere, vil jeg godt sige Michael Jakobsen også kan bruges mod de mindre modstandere, idet Morten Olsen har fundet en fin balance på venstrekanten, ved at ligge Nicklas Bendtner derud, som er udpræget offensiv, hvor så Jakobsen tager sig af de mere defensive opgave, udover at overlappe, når der er brug for det, og det har fungeret fint.

Så hr. journalist, hvorfor skulle Morten Olsen lave om på en trup, der har spillet sig forbi Sverige og Portugal, hvor hierakiet er fundet, og hvor der er indbyggede mekanismer, der ikke lige kan spilles ind på et par træningskampe. Og så endda pille på noget så vigtigt som defensiven, op til et VM, hvor vi render ind i modstandere, der mand for mand er bedre end os, og vi bliver sat under pres. Ja... lad os endelig smide nogle nye folk ind på et landsholdhold der har vundet en vm kvalifikationsgruppe, med et bitte land som Danmark.

Lavt lavt fodboldfagligtniveau, alle folk har ret til en mening om fodbold, men hvis man beskæftiger sig med sport, så synes jeg man er forpligtet til at lære hvordan tingene fungerer i den pågældende sport. Folk der har en smule, bare en smule forstand på fodbold, aner hvad jeg snakker om.
5. larsfink 04-11-2009 22:13Rapportér/anmeld
#4
Jeg beder ikke Morten Olsen om at lave om på truppen. Jeg beder ham bare om at kigge nærmere på Simon Poulsen.

Jeg vil heller ikke benægte, at Michael Jakobsen nok er førstevalget - men jeg vil til enhver tid hævde at testkampe skal bruges til at teste alternativer.

Og netop på venstre back-positionen er der ikke et tydelig andetvalg til Jakobsen (medmindre det er Lars Jacobsen), så derfor kunne Olsen ganske 'gratis' teste Lumb og Poulsen i de to venskabskampe.

Jeg forlanger hverken Simon Poulsen på landsholdet eller til VM - men vil gerne se ham løse opgaven i venstre forsvarsside på det danske hold, og se ham i samspil med de tre andre i forsvarskæden.

I bund og grund handler det vel om, at Morten Olsen tager de 23 mand med til Sydafrika, der passer han koncept bedst - og som kan dække alle positioner af, så han ikke står med bukserne nede om knæene, hvis der kommer skader i truppen?
6. 123splat 05-11-2009 07:34Rapportér/anmeld
Well, efter at have set Simon Poulsen igår, kan man konstatere, at han stadig er hurtig og kropstærk, og var vel ok i det defensive. Meeeen jeg var godt skuffet, over hvad han præsenterede, eller rettere ikke præsterede i offensiven! Var det taktisk, eller var han så usikker, at han ikke turde bevæge sig fremad?
7. larsfink 05-11-2009 08:03Rapportér/anmeld
#6
Er meget enig med dig i den betragtning. Påpasselig uden at være prangende - men helt sikkert også uden det offensive drive, som jeg umiddelbart havde forventet, de få gange, han havde chancen for at gå med frem. Men når ret skal være ret - så havde han og resten af AZ-forsvaret hænderne mere end fulde af især Arsharvin og Nasri, så jeg tror slet ikke de havde tid til at tænke andet end defensivt.

Men han faldt ikke igennem mod de to verdensklassemodstandere - og det er ikke hver dag, der er en dansk venstre back, der spiller kampe på det niveau.

I mine øjne godkendt - men en toppræstaton var der ikke tale om.
8. jonathan.rasmussen 10-11-2009 23:41Rapportér/anmeld
Jeg kan simpelthen intet galt se i at Simon Poulsen ikke bliver udtaget til landsholdet. Som Morten Olsen også selv har udtalt så mangler han altså en utroligt masse som back, og er først for nyligt blevet omskolen til den position.
Det skal også siges at æresdivisionen BESTEMT ikke er hvad den har været mere. Det såes f.eks ret tydeligt i FCK´s hjemmekamp mod PSV, hvor at holdet fra Eindhoven, som sammen med Ajax, er Hollands absolutte flagskib, nærmest blev spillet ud af banen i første halvleg, og endda stillede sig så tilfredse med deres heldige uafgjorte resultat, at de trak ud tiden til sidst. På det grundlag kan man jo ikke tage en mand som Simon Poulsen med i truppen frem for en Michael Lumb, eller Michael Jakobsen. Til det har han alt for meget at lære.

Han spillede jo i øvrigt en så ringe kamp mod Arsenal at han blev skiftet ud kort inde i 2.halvleg. Hvor tit bliver en Back det, hvis ikke han er skadet? Vidner lidt om hans niveau når det for alvor bliver testet mod klassespillere.

Derimod tror jeg da bestemt han bliver et kompetent emne til landsholdet. Der skal nok bare gå et par år.
9. hammerjorgensen 13-11-2009 22:11Rapportér/anmeld
#4. Enig.

På nuværende tidspunt, er Michael Jakobsen den bedste på den plads.

I kampen mod Ungarn, så vi en Thomas Enevoldsen, der faktisk viste en rigtig god figur, i den halvleg han fik - og han er jo tidligere holdkammerat med Jakobsen.

Jeg er på ingen måde ekspert, men tror at den konstellation kunne blive fremtiden på landsholdet. Ikke alene er det 2 spillere der begge spiller på et meget højt niveau, både som makkerpar - men også via deres blik for hele banen. De har begge masser af international erfaring - dog endnu ikke så meget fra det "rigtige" landshold, men det er jo kun kampene der giver det. Det kan give en stabilitet, der grundet at de begge er unge, kan være værdifuld mange år frem.

Ønsketænkning fra en fodboldelsker
10. eskil3 16-11-2009 03:03Rapportér/anmeld
Det hører også med til diskussionen, at Simon Poulsens bedste position på banen er venstre midtbane/venstre wing. Derfor burde det heller ikke undre, at han stadig mangler noget i sit defensive spil efter at have skiftet til venstre back.

Michael Jakobsen derimod har udviklet sig så meget, så han ikke længere kun gør det godt som center back, men kan spille godt på en række forskellige positioner, herunder venstre back. Jeg betragter Michael Jakobsen som det klare førstevalg til venstre back-pladsen på landsholdet i øjeblikket.

Vi har før set Lars Jacobsen rykket ovre i venstre forsvarsside, uden den helt store succes. Set fra min synsvinkel er problemet, at han er meget højrebenet. Alle de gang, jeg har set ham som venstre back, har han virket modvillig til at lave indlæg med sit venstre ben, de gange han har overlappet med f.eks. Grønkjær på venstrefløjen. I stedet er bolden blevet spillet diagonalt tilbage til midtbanen, eller han har brugt et træk på at sætte bolden over til højrebenet. Så kære Morten Olsen, vil du ikke nok lade Lars Jacobsen blive på den position, han er bedst? - højre back.
11. k-z-j 21-11-2009 04:40Rapportér/anmeld
Simon Poulsen er en fantastisk fodboldspiller... Jeg forstår ikke hvorfor manden ikke er fast på landsholdet, han er ung, men det er det meste af vores landshold også... -og han er næsten aldrig skadet...
12. k-z-j 21-11-2009 04:42Rapportér/anmeld
Jeg holder med eskil3, Simons bedste plads er offensiv midtbane... Der er han også en af danmarks bedste...
13. k-z-j 21-11-2009 04:44Rapportér/anmeld
Endnu en... I venstre selvfølgelig... Fcm solgte ham billigt, og købte så klassespilleren Borring fra OB... Klasse... NOT!!!
14. andreasrytter 02-12-2009 09:27Rapportér/anmeld
Jeg er enig. Simon mangler. Som du siger spiller han fst i AZ og det er der ikke mange danskere der kan præstere. Det er rigtigt at han mangler lidt defebsivt, men en vack i dag er offensiv.


Sporten