Hop til indhold

Jamen de andre siger at ....................

Fredag, 18. juli 2008 kl. 12:24 / adfærd, frihed, humor, livet, mennesker, penge, rumrejser

Hvad hesten må ligge rø øhhhh ryg til ?

51 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

images.jpgStandardmålet mellem USA's jernbaneskinner er 4 fod 8.5 tomme, svarende til 1435.1 mm. Det er i høj grad et besynderligt mål.

Hvorfor har man brugt dette mål? - Fordi det brugte man i England, og engelske eksperter byggede de første amerikanske jernbaner.


Hvorfor byggede englænderne dem sådan? - Fordi de første jernbaner blev bygget af de samme som byggede de første sporveje, og det var det mål man brugte her.


Hvorfor brugte de så det mål? - Fordi de folk der byggede de første sporveje brugte de samme redskaber og værktøj som man brugte til at lave kareter med, og de havde den hjulafstand.


Okay ! Hvorfor havde kareterne den specielle hjulafstand? - Fordi hvis man brugte andre mål ville hjulene brække sammen på de ældre engelske landeveje, fordi det var målet på hjulsporene.


Hvem byggede så disse gamle veje med hjulspor? - De første blev bygget af romerne til deres legioner, og de er blevet brugt lige siden. Og hjulsporene? - Romerske stridsvogne lavede de første hjulspor, som alle havde den samme hjulafstand, og her har vi så svaret på det oprindelige spørgsmål.


Standardmålet mellem USA's jernbaneskinner på 4 fod 8.5 tommer stammer fra specifikationen på en romersk stridsvogn. Specifikationer og bureaukratiet lever evigt. Så næste gang du modtager en specifikation og spekulerer på hvilken hesterøv den er kommet ud af, så har du fuldstændig ret. Fordi de romerske stridsvogne var lavet så de havde samme mål som bagdelen på to stridsheste.


Og nu fordrejningen af historien.....


Der er en interessant forsættelse, forlængelse om målene på jernbaneskinner og hestes bagdele. Når du ser en rumfærge, parat til opsending, ser du to boosterraketter på siden af brændstof tanken. De er lavet af Thiokol, hvis fabrik ligger i Utah. Ingeniørerne som designede dem havde foretrukket at de var lidt tykkere, men de skulle med tog fra fabrikken til opsendelsesstedet.


Jernbanen fra fabrikken løb gennem en tunnel i bjergene, og boosterne skulle kunne gå gennem den tunnel. Tunnelen er en anelse bredere end jernbaneskinnerne, som har samme bredde som røven på to heste.


Så designet på verdens mest avancerede transportmiddel er bestemt af bredden på en hesterøv.

(kilde grin bare)





51 kommentarer

Skriv kommentar
1. snowtiger 18-07-2008 12:40Rapportér/anmeld
Jamen er det ikke mageløst... Logistikken har forsynet verden med en dumhed, som går stik imod enhver sund fornuft. Og her troede jeg, at det - ifølge alverdens 'ateistiske videnskabsfolk' og deres forskellige fangrupper - kun var religion, som var istand til slige sager.
2. snowtiger 18-07-2008 12:41Rapportér/anmeld
Vidste du, at en hestehjerne er på størrelse med en kastanje?
3. snowtiger 18-07-2008 12:42Rapportér/anmeld
Må jeg 'låne' dette fine indlæg?
4. nkristensen 18-07-2008 12:46Rapportér/anmeld
#3.snowtiger
Jeg har også lånt det så bare snup 'griner' ;-)
Jeg synes det er skægt ;-)
5. snowtiger 18-07-2008 13:09Rapportér/anmeld
Der er kommet dette fornøjelige indlæg ud af det. ;-)

http://snetiger.wordpress.com/2008/07/18/h...
6. strandbitch 18-07-2008 13:28Rapportér/anmeld
he he
men egentlig et meget godt symbol sådan set.
For en hest's bagparti siger vel også lidt om bevægelse, kraft og styrke. ;-)
7. blogbuster 18-07-2008 13:43Rapportér/anmeld
- Nu er hesten jo et af menneskets allerbedste venner - så det er vel helt på sin plads at der tages hensyn til dyrets anatomiske indretning.
- Man skal heller ikke glemme; At håndværk er sanseværk i ligeså høj grad som teknik.

I Danmark på C4's tid var der to skoler for skibsbygning.
- En Engelsk der byggede efter røven på en hest.
Og en Hollandsk der byggede efter savnet af en kvinderøv - det er derfor skibe altid er af hunkøn *SSS*
8. snowtiger 18-07-2008 13:46Rapportér/anmeld
#6 Den kommentar er en sand rødstrømpe værdig. ;-)
9. debatman1 18-07-2008 14:19Rapportér/anmeld
Ved de senste års jernbanebyggeri i USA har man ikke haft behov for et par hesterøve til at angive bredden.

En enkelt ganske ordinær burgerforædt kvinderøv svarer til målet.

:-)
10. strandbitch 18-07-2008 14:22Rapportér/anmeld
#8snowtiger
Ja men om det skyldes mine sokker ved jeg ikke, men årene har da der lært mig, hvad der er mest kraft i 'smiler ekstra sødt ;-))
11. strandbitch 18-07-2008 14:24Rapportér/anmeld
#9debatman1
hvorfor lige en ordinær brugerforædt rø.., mener du at de ikke kendte til kvalitet, 'smiler spørgende' ;-)
12. debatman1 18-07-2008 14:59Rapportér/anmeld
#11

Hvad mener du?

Jeg taler om overdimensionerede bredrøvede amerikanerdamers, der må svare til et par hesterøve ved siden af hinanden.

Danske strandsild svarer vel mere til en tipvognsbane i en guldmine...
13. strandbitch 18-07-2008 15:22Rapportér/anmeld
#12debatman1
Ser du nu har jeg været i sådan en tipvogn ikke i en guldmine, men kulmine i Scotland, back in 75.
Og det TÅLER INGEN SAMMENLIGNING. ;-)
14. snowtiger 18-07-2008 15:31Rapportér/anmeld
#13 Nu kan man jo også forestille sig at din rumpe kan bruges til andet end at transportere kul.
15. nkristensen 18-07-2008 15:33Rapportér/anmeld
#12+13.debatman+strandbitch
Ja, så fandt jeg så ud af hvor de sorte tipvogne kom fra ! 'ser afklaret ud' ;-)
16. snowtiger 18-07-2008 15:43Rapportér/anmeld
#15 Ej, de kommer da fra Kina...!!
17. strandbitch 18-07-2008 15:44Rapportér/anmeld
#14 +s15nowtiger+ nkristensen
Ja, sidde på en stol, blandt andet, 'smiler kækt ;-)

Og straks man vender "ryggen" til, kommer der anmærkninger derom, suk og smiler næsten opgivende. ;-))
18. snowtiger 18-07-2008 15:50Rapportér/anmeld
#17 Hvad havde du forventet? Vi er jo mænd.
19. strandbitch 18-07-2008 15:57Rapportér/anmeld
#18snowtiger
Er i det! griner* Jeg mener *mænd* ;-)))

Så mand "jer op" ;-)
20. debatman1 18-07-2008 15:59Rapportér/anmeld
#13-14

Så vidt jeg husker fra en sb-kommentar om at skaffe sig plads - lidt rum omkring sig - til koncerter - drejer det sig mere om gasudledning end siddeudstyr....

#17

Anmærkninger.... Det må da nærmest være en rystende oplevelse, eller ...

:-)
21. snowtiger 18-07-2008 15:59Rapportér/anmeld
#19 hahaha. If only you knew....
22. debatman1 18-07-2008 16:00Rapportér/anmeld
#19

Nu "kuller" det for dig.

:-)
23. snowtiger 18-07-2008 16:00Rapportér/anmeld
#20 LoooL!
24. strandbitch 18-07-2008 17:59Rapportér/anmeld
debatman1 og snow
det der med gas er slet ikke så ringe, hvis der er too crowded.'smiler sødt og uskyldigt'

og de der tip vågne, jeg siger jer der var virkelig fart på og da ma så endelig var kommet i bunden, skulle vi kravle i lange smalle og trange gange med pandelygter på.
*smier meget drilsk og griner lidt også ved mindet. ;-)
25. zeeto 18-07-2008 20:16Rapportér/anmeld
Fantastisk indlæg:-)

-Og ret sjov debat at læse:-)
26. snowtiger 18-07-2008 23:17Rapportér/anmeld
#24 Så kender du følelsen. ;-)
27. strandbitch 19-07-2008 00:23Rapportér/anmeld
#26.snowtiger
'griner' ja jeg ved det jo ikke, men har du været bange for at du ikke kunne få luft og at det hele skulle skvatte sammen og blive indespærret 'smiler spørgende'
;-))
28. snowtiger 19-07-2008 01:42Rapportér/anmeld
#27 Det er som regel der, det hele eksploderer.
29. verity 19-07-2008 09:47Rapportér/anmeld
nkristensen

Har du så fundet ud af, hvordan man laver kurver på banelegemer :-)
30. nkristensen 19-07-2008 10:24Rapportér/anmeld
#28.verity
Den var rigtig godt, din bemærkning sætter straks tanker i og ikke mindst billeder i hovedet på mig ..... haha der er et par sving hvor jeg tror jeg har set deres model 'griner højt'
31. verity 19-07-2008 10:34Rapportér/anmeld
30.

Jernbaneskinner er lavet af stål, der er en lille smule elastisk. Derfor er det muligt at bøje dem. Skinnerne transporteres ud til et spor, hvor der allerede er lagt sveller, og sættes fast med donkraft, motorspil og kabeltræk. Man kan også anvende en såkaldt hydraulisk bukkemaskine, der er udstyret med et stempel i midten. Stemplet bukker kurver i skinnen, indtil den har den ønskede form. Det er først i denne proces, at skinnerne bliver bøjet. Der findes altså ikke skinner, der er højre- eller venstredrejede fra fabrikken på samme måde som Lego-skinner. :-)

Der er ikke lavet målinger på, hvor meget en jernbaneskinne kan bøje. Men i forbindelse med de sikkerhedstest, som producenten foretager, bøjer man skinnen i en vinkel på 45 grader ved at belaste den med en flere tons tung vægt. Denne prøve garanterer, at skinnen er tilstrækkeligt stærk.

Det kan i øvrigt også ske, at jernbaneskinner bøjer af sig selv, når de ligger ude i sporene. Det skyldes Solens varme, der får skinnerne til at udvide sig. Bøjningerne - populært kaldet "solkurver" - er farlige, da de kan resultere i, at tog bliver afsporet. Jernbanemyndighederne har dog erfaring for, hvor solkurverne opstår, og på særlig varme dage sender de folk ud til de kritiske steder.
32. nkristensen 19-07-2008 10:50Rapportér/anmeld
#31. verity
Det vel sige at i de 'naturlige' sving, der ligger skinnerne så faktisk i spænd ?

Har set nogen gange her hvor BaneDanmark er ved at optimere 'den jyske længdebane, det er imponerende arbejde også der deres maskiner når de lægger nye sveller ned ;-)
33. verity 19-07-2008 11:00Rapportér/anmeld
#32. Ja det er jo ikke alt i verden. der bliver lavet "naturligt" :-)

De vigtigste ting, er jo helt naturlige. Og de mest naturlige er sjældent ubehagelige. :-))
34. verity 19-07-2008 11:12Rapportér/anmeld
#32.

Jeg har aldrig set Bane Danmark arbejde. Men jeg mener da jeg engang har oplevet sporvogne.

Nu kan jeg ikke så godt huske det, men fungere de ikke efter et modsat princip, eller har jeg ikke set ordentligt efter?
35. nkristensen 19-07-2008 11:31Rapportér/anmeld
#34.verity
De arbejder jo om natten 'griner'
Denne maskinne tager skinner op + svellerne op, kommer nye skrver på lægger derpå en bane med cementsveller og skinner præmonteret alt i en bevægelse - imponrende ;-)
36. plt84 19-07-2008 11:36Rapportér/anmeld
# 0.

"Som de fleste af dem, der studerer historie, lærte han af fortidens fejltageler, hvordan man begår nye".
Anonym om Napoleon III
37. verity 19-07-2008 12:01Rapportér/anmeld
#35.

Nu mener jeg jo alt skal dobbelttjekkes :-)

Men jeg ringede til en, han fortalte, at da han gik i skole lærte de, at jernbaneskinner altid blev lagt med et lille mellemrum, netop fordi de udvider sig i varmen.

I dag er de svejset sammen så måske er det der de store problemer er. når de bliver for varme.
38. nkristensen 19-07-2008 12:51Rapportér/anmeld
#36.plt84
Hvad mennesker i almindelighed kalder skæbnen, er hovedsagelig deres egne dumheder.
(Arthur Schopenhauer)
39. nkristensen 19-07-2008 13:04Rapportér/anmeld
#37.verity
Svejningen foregor ved meget høje temperaturer og kan ses langt væk pga det klare lyd dt fremkalder 'smil'
40. verity 19-07-2008 13:24Rapportér/anmeld
#39. nkristensen

Ja men før i tiden. blev skinnerne lagt med et lille mellemrum. Så de kunne udvide sig når der var hedebølge.

Efter de nu er svejset sammen, kan de ikke udvide sig, i stedet bøjer de. Det der kaldes solkurve.

Ofte forsinkelser, nogle gange ulykker.
41. nkristensen 19-07-2008 13:53Rapportér/anmeld
#40.verity
Det er mærkelig for i vores nutidige verden er der jo hellers regler for alt efterhånden og ser man på lufttrafikken specielt men også skibpersontrafikken så er der jo masser af regler, men togdriften er ikke så nem at styre åbenbart 'smiler'
42. erni13a 19-07-2008 13:54Rapportér/anmeld
HEJ NK..
Dejlig forklaring..
Nu er det så lige jeg vil spørge dig om Du mon kender årsagen til, at brandbilerne er røde??????

Jeg kan ikke helt huske historien, men det var noget med Dr.Victoria..London o.s.v...

Så hjælp mig venligst Du MEGA-VIDENDE person...
43. nkristensen 19-07-2008 13:56Rapportér/anmeld
Hvorfor er brandbiler røde?
Fordi der er 4 hjul og et rat, det er fem. Fem er halvdelen af en tomme, og tomme tønder buldrer mest. I Tønder laver man kniplinger, og kniplinger er dyrere in-di-aner, og indianere er røde, så hvorfor skulle en brandbil ikke også være rød?

Det var den sjove ;-)
44. verity 19-07-2008 13:56Rapportér/anmeld
43.

Fordi der sidder 2 foran og 4 bagved 2+4=6 6+6=12 når klokken er 12 i Danmark så er den 11 i England.
Englands droning hedder Elisabeth. Elisabeth er navnet på et skib der sejler på havet.
I havet er der fisk, fisk har finner. Finerne var i krig mod Rusland og Ruslands flag er rødt og dèrfor er brandbiller røde.

Den var bedre :-))
45. erni13a 19-07-2008 13:57Rapportér/anmeld
Jov det var den..

MEN

det var jo ikke den med Dr.Victoria....
46. zeeto 19-07-2008 14:16Rapportér/anmeld
#42

Hvorfor er brandbiler røde?

- Hvilken mand ville ikke bliv rød i hovedet hvis nogen hev i hans slange!

hmm... men Victoria mangler stadig;-)
47. verity 19-07-2008 14:22Rapportér/anmeld
#46 hmmmmmmmm

#45

hvad så med denne.

Brandbiler er røde fordi:

i en brandbil sidder der 5 mand foran og 6 mand bagi, det er 11 mand
11 mand er der også på et fodboldhold
et fodboldhold kan repræsentere eks. et land
det land kunne eks. være England
England havde engang en dronning der hed Victoria
Victoria var også et skib
det skib sank i havet
i havet er der hajer
Hajer de har finner
Finnerne er et folk
Kineserne er også et folk
og deres flag er rødt!
48. verity 19-07-2008 14:33Rapportér/anmeld
Er der nogen der vil med ud og køre *Smiler*

http://www.youtube.com/watch?v=9LsuNWjRaAo...
49. strandbitch 19-07-2008 15:03Rapportér/anmeld
Jøses, det var godt nok laaaangt, man kunne der få sin helt egen vogn. ;-)
50. erni13a 19-07-2008 15:09Rapportér/anmeld
Ah ha...så kom den

Mange tak VERITY.......
51. verity 19-07-2008 16:41Rapportér/anmeld
50. erni13a

JA men velbekom :-)

49. strandbitch

Ja det kunne da være helt sjovt. Køre med tog, hvis du står af det forkerte sted, kan du bare tage en vogn længere nede.

Sådan hvis du skal på ferie i varmen, det er jo ikke sjovt at komme ud et koldt sted.