Bloggen lukker, Læs mere

Jamen de andre siger at ....................

Onsdag, 27. januar 2010 kl. 21:14 / 1234, danmark, hykleri, ironi, mennesker, politik, samfund, sundhed, sygdom, usa, økonomi

Dansk - amerikansk "healthcare"..... ?

29 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

public-option-back-dead.jpg

Mens man i USA fra mange sider er ved at løfte amerikansk "HealthCare" op til det man tror er høj dansk standard, mens man samtidig i Danmark fra flere sider er ved at løfte dansk "HealthCare" op til det man tror er høj amerikansk standard... 

Health-Reform-and-Abortion.jpg

Blandt andet abort bliver i i USA igen igen blandet ind af flere grupper, så man kan få det indtryk at sundhed alene er et spørgsmål om "befrugtning skal munde ud i abort eller fødsel" - der er i øvrigt vist et tankevækkende sammenfald mellem modstand mod fri abort og modstand mod øget våbenkontrol hos private - intet må stå i vejen for 6'løberen.

Mens man i Danmark har så struktureret sundshedsvæsen at man kan finde rummelighed til at diskutere placering milliardbyggeri i det midtvestjyske, altså plus minus 15 kilometer...

- samtidig med at man diskuterer afskelligelser/besparelser i Hovedstadsområdet, det må vel alt andet lige også kræve mindre hospitalskapacitet, når man har halveret ambulanceparken i det område - det berører heldigvis ikke privathospitalerne, da de ikke har akut beredskab men alene selektiv beredskab. Derfor bliver er de så logisk nok ikke omfattet af besparelserne.

- tvært imod så vil de måtte påregne øgede opgaver fordi pålagte besparelser tvinger dem til at købe ydelser ude i privat regi - hvilket godt nok er dyrere end besparelserne.

Men i Danmark opererer man både med anlægs-, drifts- og borgerlig planøkonomi...

- amerikanerne prøver at gå den anden vej.....   

dem-vs-gop-health-plans.JPG

(alle tegninger: se signaturer)

hcr-and-congress.jpg



29 kommentarer


1. js_hvidovre 27-01-2010 21:47Rapportér/anmeld
Nu skal den jo først igennem *Hussein´s* apperat inden den kan komme til endelig godkendelse, og igen så takker og bukker vi for Massachusetts.
2. js_hvidovre 27-01-2010 21:48Rapportér/anmeld
Billed 2 er iøvrigt meget godt, staten skal sgu ikke blande sig i noget, det kan de gøre på den anden side af den mur som ikke er der idag, men mange gerne vil ha´tilbage eller for rejsninger af at se på.
3. jjbaunspieler 27-01-2010 21:58Rapportér/anmeld
#2
Du vil da ellers have staten til at blande sig i alt muligt.
4. hulegaard.dk 27-01-2010 22:00Rapportér/anmeld
Det er et "sundhedsfarligt minefelt", som blogejeren her illustrerer. Det gælder såvel US Health Care, som det danske regionsbaserede sygehusvæsen og x antal privathospitaler/klinikker med "elektive" tilbud (og præferencer).

Som blogejeren skriver "i Danmark opererer man både med anlægs-, drifts- og borgerlig planøkonomi...". Jovist, den borgerlige "planøkonomi" opererer med to - nærmest inkonvertible sammenhænge - nemlig rammestyring og "sygehusproduktions-allokering".

Selv den tidligere sundhedsminister, nuværende statsminister Rasmussen III (p.t. til hofbal på Christiansborg ;-) ), har næsten opgivet og har henvist yderligere spørgsmål om sygehusafregning m.m. til den siddende sundhedsminister :-).

Skifter tronen (altså den politiske) ved næste valg, vil rød stue sikkert overveje at skrue anderledes afregningsmodeller sammen for privatsygehuse/klinikker, der kan minde om den sidste tegning i ovennævnte illustrative kavalkade :-).

Forinden skal det blive mere end spændende at se, om Barack Obama lykkes med sin sundhedsreform, efter Scott Brown (R) har vundet senatspladsen efter afdøde Ted Kennedy i Mass, US.
5. js_hvidovre 27-01-2010 22:09Rapportér/anmeld
#3

Hvis du snakker overvågning så ja men meget af det er privatfinancieret.
6. nkristensen 27-01-2010 23:37Rapportér/anmeld
#5.js_hvid
Forklar lige dumme mig forskellen på "statsovervågning" og "statsovervågning".......... man kan da ikke være både for og imod samtidig...? 'blinker'

- vil du bygge et hegn, er det ikke også en slags mur.... 'smiler'
7. nkristensen 27-01-2010 23:56Rapportér/anmeld
#4.hulegaard
Der venter Obama noget af en manddomsprøve... ;-)

Lars Løkke's evner udi manddomsprøver ka' jeg ha' min tvivl om som tiden går - det bærer mere og mere præg af at statsministeren blot er et vedhæng og det ikke er på hans platform at lederskabet og overblikket kommer fra... ;-)
8. jjbaunspieler 27-01-2010 23:59Rapportér/anmeld
#3
Det var konkret burkaforbud, jeg havde i tankerne, men der er sikkert meget, meget, meget mere.
9. plt84 28-01-2010 01:27Rapportér/anmeld
# 8 JJB
Ikke for personer med selektiv hukommelse.
10. js_hvidovre 28-01-2010 09:17Rapportér/anmeld
#6

Politi, overvågning, o.a. er endnu ikke privatiseret - nej.

Staten kan mange ting, men mange ting burde den ikke gøre.

#8

Jamen så er Frankrig jo et glimrende eksempel, alt hvad der er offentligt og statsejet vil der blive indført burkaforbud.

Get it???

#9

Faldt du i søvn.
11. nkristensen 28-01-2010 10:29Rapportér/anmeld
#10.js_hvid
Vi mangler snart kun muren dor at kunne kalde os DDR (Dänische Demokratische Republik) 'smiler'
12. js_hvidovre 28-01-2010 10:32Rapportér/anmeld
#11

Ja så kan det være at vi slipper for at høre på Sohn...

*gg*
13. nkristensen 28-01-2010 10:33Rapportér/anmeld
Nydansk ordbog: "nærdemokrati" - dansk udtryk for dansk (demokrati) alene for danskere... 'smiler'
14. nkristensen 28-01-2010 10:34Rapportér/anmeld
#12.js_hvid
Sohn, han har ikke tid, er han ikke blevet hofjægermester...? 'griner'
15. js_hvidovre 28-01-2010 11:12Rapportér/anmeld
#14

JSDR

JS Demokratische Republik - se hvor lyder det flot.

Iøvrigt var hans (Hussein) State of the Union det sædvanlige pladder, men okay han slap billigt fra det.
16. madonnaen 28-01-2010 12:02Rapportér/anmeld
# 11 nkristensens kommentar til JS_ hvid:

"Vi mangler snart kun muren dor at kunne kalde os DDR (Dänische Demokratische Republik)"

Forskellen er bare, at her flygter de ikke ud af landet, men derimod IND.:-)
17. jjbaunspieler 28-01-2010 12:15Rapportér/anmeld
#10
Jo, jo. Du skrev bare i #2, at staten ikke skal blande sig i noget, og det passer jo ikke, at du mener sådan. Du vil jo gerne have at staten blander sig i alt muligt. Det var bare det...
18. nkristensen 28-01-2010 12:16Rapportér/anmeld
#16.madonnaen
Jeg har hellers hørt at dem man ønsker at holde på også flygter ud af landet... 'smiler'

Mon ikke DDR i 'den gamle udgave' havde skudt på folk hvis de var kravlet IND over muren udover dem der kravlede UD over den... 'smågriner'
19. js_hvidovre 28-01-2010 12:18Rapportér/anmeld
#17

Man kan ikke lave et samfund uden en stat men man kan komme langt, staten vil altid være der og enkelte ting som den kan frembringe må siges at være acceptable.
20. scargo 28-01-2010 12:25Rapportér/anmeld
#0 ”Mens man i Danmark har så struktureret sundshedsvæsen at man kan finde rummelighed til at diskutere placering milliardbyggeri i det midtvestjyske, altså plus minus 15 kilometer...
- samtidig med at man diskuterer afskelligelser/besparelser i Hovedstadsområdet, det må vel alt andet lige også kræve mindre hospitalskapacitet, når man har halveret ambulanceparken i det område - det berører heldigvis ikke privathospitalerne, da de ikke har akut beredskab men alene selektiv beredskab. Derfor bliver er de så logisk nok ikke omfattet af besparelserne”

Det udmeldte antal af afskedigelser ”blegner” lidt, når man ser på hvor mange stillinger, som reelt står ubesatte. Til eksempel:

http://www.dsr.dk/PortalPage.aspx?MenuItem...

http://www.dagensmedicin.dk/nyheder/2010/0...

Måske skulle regionerne sætte sig ned og tænke om de overhovedet har råd til at besætte de ubesatte stillinger. Blot en tanke.
21. nkristensen 28-01-2010 12:38Rapportér/anmeld
#20.scargo
Ja, man kan jo kun gisne om hvilket antal de fandt det var nødvendigt at fyre såfremt alle stillinger var besatte - det antal ville nok ikke blive mindre... ;-)
22. scargo 28-01-2010 12:42Rapportér/anmeld
#21 nkris
De fyrede medarbejder har da i det mindste nogle stillinger at søge;-)
23. nkristensen 28-01-2010 12:55Rapportér/anmeld
#22.scargo
Men det kunne være et godt eksempel på at det danske sundhedsvæsen er et politisk 'cigarkasse'miljø... ;-)

Kommer til at tænke på den gamle Morten Koch (mere dansk kan det vel næppe blive 'griner') film "Affæren i Mølleby" - hvor kommunekassereren har et hav af forskellige (penge)kasser han flytter rundt med når der er revision... ;-)

www.danskefilm.dk/film/116.html

;-)
24. formerly.known.as.pushed 28-01-2010 13:14Rapportér/anmeld
#22

Du tager fejl.
25. madonnaen 28-01-2010 13:15Rapportér/anmeld
# 23

Nå, er det de der gamle 'travere', du sidder og muntrer dig med i det store udland, Kristensen.;-)
26. scargo 28-01-2010 13:49Rapportér/anmeld
24 pushed

"Du tager fejl." — hvor dybsidingt.

Måske tager du fejl (men den tanke har nok ikke slået dig ret tit):

http://www.dsa.dk/NewsArchive/2009/Brug%20...
27. formerly.known.as.pushed 28-01-2010 13:55Rapportér/anmeld
#26

Der vil jo altid være stillinger, men der vil ikke være nok til alle, og hvad hjælper det at kunne søge en masse, hvis man ikke kommer videre end det?

Der vil komme flere fyringer, og derfor vil det også blive værre og værre, hvis ikke man begynder at tænke sig lidt om fra regeringens side.
28. nkristensen 28-01-2010 14:49Rapportér/anmeld
#25.madonnaen
Det er ikke just nu jeg ser den gamle filmskat, men jeg har sgu da moret mig mig herligt over dem - tror mine forældre har stort set alle danske film fra starten af 1930erne til slut-70erne.... ;-)
29. scargo 28-01-2010 15:31Rapportér/anmeld
#27 Er det den med at socialister ser glasset som halv tomt? *smiler spørgende*

Indlægget er lukket for flere kommentarer.