Hop til indhold

Jamen de andre siger at ....................

Søndag, 7. februar 2010 kl. 14:03 / 1234, danmark, gris, hykleri, kultur, landbrug, mad, moral, politik, sundhed, svin, svineproduktion, økonomi

Vi, danskere, elsker svin.... ?

30 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

A.JPG

B.JPG

C.JPG

D.JPG

E.JPG

trug_full.jpg

Man kan vist roligt sige...

- at alle går med slør i den sag...




30 kommentarer

Skriv kommentar
1. snowtiger 07-02-2010 14:32Rapportér/anmeld
Det er vist ikke kun bylder ved haleroden. Skuldersår er udbredt i den svinestald, hvor min kæreste arbejdede.
2. bertramsverden 07-02-2010 14:32Rapportér/anmeld
Alle der arbejder med grise ved at smågrise bider hinandens haler. Hvis man ikke klipper dem er man nødt til at binde dem eller lade dem have en hel skov at lege i. Frilandsgrise bider osse haler, de har heller ikke plads nok. Så medmindre folk er villige til at betale en kg pris for svine kød der er højere end oksekød, så må de lukke øjnene for at de får klippet haler. Bønderne vil gerne lade være med at klippe haler hvis folk vil betale hvad det koster at give grisene plads og udfoldeses muligheder.
Forbrugeren bestemmer, ikke bonden, han leverer bare den vare kunden vil betale for.
3. snowtiger 07-02-2010 14:33Rapportér/anmeld
Men det har nok noget at gøre med at svinene ligge direkte på betongulvet med røven vendt mod Christiansborg - og dette mere end 5 gange i døgnet. Det skulle være ganske vist.
4. snowtiger 07-02-2010 14:36Rapportér/anmeld
#2 Jeg vil gerne betale det, som det koster. Og det er noget pjat, at det er forbrugerne, som bestemmer. Bønderne har selv et moralsk ansvar - og jeg kan love dig for, at hvis hver eneste bonde i Danmark gik over til en anstændig svineproduktion, så ville der ikke går lang tid før supermarkedernes indkøbscentraler ville følge efter og proklamere det, som verdens 8. dyrevelfærdsvidunder. Problemet er, at der ikke er nogen direkte forbindelse mellem køber og producent. Det sker gennem indkøbscentraler og her har forbrugeren ikke en skid at skulle have sagt.
5. bertramsverden 07-02-2010 14:58Rapportér/anmeld
#4
Du har ret i at indkøbscentraler eller slagterier har nogle problemer med anstændigheden. Bonden får mellen 9 og 12-kr kiloet for et slagtesvin. Den pris er steget til det 4 dobbelte før det havner i køledisken. Det må være fordi fabriksslagtere for mange 100-kr i timen. Eller osse er der bare nogle store internationale firmaer der er grådige. Bonden har heller intet at skulle have sagt i den forbindelse. Det har kunden til gengæld, de kan bare lade være med at købe varen. Bonden kan lade være med at sælge grise og gå konkurs.
Bønder har et moralsk ansvar og det sætter de meget højt. De fleste bønder holder af dyr, ellers var de ikke bønder. Tror du at de klipper haler fordi de synes det er sjovt? Det er både synd og besværligt. Besværligt betyder at det tager tid og koster timeløn. Men det er mere synd at lade være, for en gris der får bidt halen i stykker får betændelse. Halen er en del af rygsøjlen og betændelsen breder sig til hele rygsøjlen. Der plejer at gå 1 til 2 uger før smågrisen er lam i bagbenene. Så skal den enten aflives eller have en masse antibiotika. Det er der osse nogle der vælger at gøre, men det giver osse en masse problemer med forbrugerne.
6. bitterchoko 07-02-2010 15:34Rapportér/anmeld
Hæ...nu er jeg vegetar....men grisen ser rigtig sød ud, som den sidder og mon det er dens badekar?

Nu er grise jo renlige dyr, hvis de lever et sted, hvor de kan røre sig....:-)))
7. polysl 07-02-2010 15:43Rapportér/anmeld
#0

NU tror jeg ikke at landmænd generel elsker at torturere grise, som at klippe halen. Det har nok som grund ellers ville de ikke gøre det.

#4

Det er da i høj grad forbrugeren som bestemmer markedet, hvis forbrugeren ikke vil betale hvad det koster så må der andre tiltag til så man kan mødes der hvor forbrugeren vil betale. Hvorfor tror du at man kan sælge 3 kyllinger for en hund? At det så er lort man får er netop det forbrugeren vil have...

Danske firmaer er også presset af udlandet som ikke har samme regler for dyrevelfærd og derfor er mere konkurrence dygtig.
8. snowtiger 07-02-2010 16:01Rapportér/anmeld
#7 Det er vist gået henover hovedet på dig, at der ikke er nogen direkte kontakt mellem producent og forbruger.
9. snowtiger 07-02-2010 16:04Rapportér/anmeld
#5 Jeg kan godt følge dig i det, du skriver. Men de her storproducenter, som vi specielt har i Danmark er altså ikke med til at forbedre dyrevelfærden, tværtimod - og jeg har altså selv sat mine ben i et par store grisestalde oppe på Mors.
10. nkristensen 07-02-2010 16:04Rapportér/anmeld
#7.polysl
Ja der en grund, hellers vil der højstsandsynligt opstå 'halegnaveri' med de følger jeg nævner i #0.. ;-)

Jeg køber meget sjældent kød i supermarkeder, men hos godkendte gårdslagterier, det har jeg gjort i mange år (det er ikke sort).. ;-)

Jeg mener også at som forbruger er vi med til at styre måske ikke så meget hvad vi ka' få men især hvad vi ikke vil ha'......

Når butiksslagtere direkte svindler så burde det være et strafferetsligt spørgsmål, med bøder efter omsætning ... ;-)

#6.bitterchoko
Grisen er nemlig det mest (og eneste) husdyr der er opmærkedsom på sin hygiene - det opdeler (hvis den far plads) sin bolig i spise/sove/skide/ophold afsnit. ;-)

Køer, heste og får løfter blot halen og skider, om det så er i deres trug... 'smiler'

#5.bertramsverden
Det er rigtigt at fra producent (landmand) til slutbruger, er mange der scorer kassen - sådan er det med de fleste fødevarer.... ;-)

"Tre dåser flåede tomater til en 10er" - så kan man bare regne baglæns.. ;-)

Du har ret i de 3-4 led mellem producent og slutbruger der er der meget stor forskel på moral... ;-)

#4.snow
Som for bruger er man i virkeligheden med til at presse ved at være prisfokuseret - for det er ikke avancerne der bliver presset i første omgang - det er kvaliteten der først må stå for skud.......
11. snowtiger 07-02-2010 16:26Rapportér/anmeld
#10 Ja, jeg er ganske enig i, at man som forbruger også har et ansvar, men som forbruger er det også svært at leve op til ansvaret, hvis de 'rigtige' varer aldrig når ud til forbrugeren.

Hvis kvalitet i et dansk supermarked kun er middelmådigt i forhold til, hvad det kunne være, så køber man jo som kvalitetsbevidst forbruger et middelmådigt produkt. Og sådan kunne man fortsætte.
12. snowtiger 07-02-2010 16:27Rapportér/anmeld
Det er derfor jeg mange gange handler grøntsager hos indvandrere. De har simpelthen bedre kvalitet.
13. bertramsverden 07-02-2010 16:32Rapportér/anmeld
Jeg vil give dig ret i at det kunne være rart at slippe for at klippe haler. Men det er bare ikke en god ide som tingene er lige nu.
MEN der er en anden ting,som ca halvdelen af de bønder jeg kender stadigvæk gør, jeg mener er noget unødvendigt svineri. Et levn fra gamle dage.
Når man klipper haler på smågrisene får de samtidig et skud antibiotika. Det er ikke nødvendigt at give dem det, det er bare nemmere, for så slipper man for,at de får alle de børnesygdomme som vores egne unger osse får. Det var noget man startede på i 70'erne,før man fandt ud af at det er noget møg at fylde dem med alt det medicin. Men det værste er at når man har klippet halen så vender man pattegrisen om og bruger tangen til at knuse deres tænder. Det gør man for at undgå at de bider hul i patterne når de får mælk hos moderen.
14. snowtiger 07-02-2010 16:40Rapportér/anmeld
#13 Ufff. Det var dog rædselsfuldt.
15. polysl 07-02-2010 16:40Rapportér/anmeld
#8

Måske ikke direkte, men når indkøbsforeninger ser at en vare ikke bliver købt så er det ret normalt at man finder ud af at forbrugeren ikke vil betale prisen, det gør at indkøbsforeningen presser landmanden til en lavere pris. Så inddirkte har forbrugeen kontakten.

Hvorfor tror du at madvarer er blevet ringere med årene, det er sgu da fordi forbrugerne efterlyser billigere alternativer som i de fleste tilfælde er noget lort. Markedet bevæger sig altid mod forbrugerne - alt andet giver ingen mening.
16. plt84 07-02-2010 16:43Rapportér/anmeld
# 0-12

Fødevarebranchen er en sektor - fra producent til forbruger - med mange skurke og få helte.

Det er forbrugerne selv der stirrer sig blinde på 'kilo-priser' og så kan ikke fortænke detailhandlere i at udsende kataloger / netaviser, der dækker behovet for 'lave priser'. Også derfor at du kun får ordentlig information hos den rigtige slagter og han/hun evner at 'sælge op'.

Den bedste kur er (undskyld jeg skriver det), en kosmopolitisk/globaliseret sjæl, med høj rejseaktivitet. Der er intet så vanedannende som konsumering af høj kvalitet, afstedkommet af stort, varieret udbud.

"Tre dåser flåede tomater til en 10er" - så kan man bare regne baglæns.. ;-)". Ja, og hvor meget af det er EU-subsidier, som man først har givet med venstre hånd og derpå retur med højre hånd.
17. polysl 07-02-2010 17:07Rapportér/anmeld
#16

Eu går ind for at have priser der er generelt, men der tages ikke forbehold i de forskellige forbehold de enkelte lande har som gør dem mere konkurrence dygtige, enten via tilskud eller andet.
18. plt84 07-02-2010 17:14Rapportér/anmeld
# 17
Forstår ikke hvad du mener
19. bertramsverden 07-02-2010 17:49Rapportér/anmeld
Jeg kan et godt trick til at få billigt svinekød af højeste kvalitet. Det er helt lovligt og en god forretning for både landmand og forbruger. Køb kød i en gårdbutik. Jeg køber en halv gris for 16 kr kiloet. Jeg sparer penge, landmanden tjener bedre og bedst af det hele. Jeg kan gå en tur ind i stalden og se at grisene er glade og kælne.
Det eneste det kræver er at du køber en kummefryser, for en halv gris fylder. Hvis du ikke kan skære den op selv kan du få det gjort for et par 100-kr.
20. bertramsverden 07-02-2010 17:55Rapportér/anmeld
#19
Total skrivefejl.
Jeg ved ikke lige hvordan jeg kom til at skrive 16-kr kiloet. Jeg giver 30-kr kiloet.
21. nkristensen 07-02-2010 17:57Rapportér/anmeld
#19.bertamsverden
Det er nemlig det eneste rigtige, hvis man har mulighed for det... ;-)

Det er også noget jeg tog med mig da jeg i sin tidernes morgen flyttede hjemmefra og til en stor by - det er ingen hindring at bo i større byer... 'smiler'
22. nkristensen 07-02-2010 18:03Rapportér/anmeld
#20.bertramsverden
Jeg hæftede mig ikke ved den nævnte pris, kun princippet... ;-)
23. snowtiger 07-02-2010 20:30Rapportér/anmeld
#19 Jeg køber ofte rådyr og kronhjort på samme vis.
24. nkristensen 07-02-2010 21:40Rapportér/anmeld
#23.snow
Halvt rådyr og halvt kronhjort gi'r nogen fantastiske frikadeller.... ;-)
25. strandbitch 08-02-2010 09:44Rapportér/anmeld
#12.snow
Det er så ikke min erfaring, men at nogle af dem har et bredere udbud. især på krydrier og "orintalsk" dåsemad.

Handler der kun akut nødvendig ang. frugt og grønt fordi stort set ingen af dem, har økologiske råvarer.
26. strandbitch 08-02-2010 09:45Rapportér/anmeld
ps. "krydrier" ... tsk tsk
27. snowtiger 08-02-2010 10:08Rapportér/anmeld
#24 Det må jeg da prøve.

#25 Jeg ved ikke, hvor du handler så. Men det er også ligegyldigt egentlig. Jeg er tilfreds med de steder, hvor jeg handler. Hvis jeg ikke handler hos en indvandrer, så handler jeg grøntsager i Sverige. Der er kvaliteten også meget bedre end i DK.
28. strandbitch 08-02-2010 10:14Rapportér/anmeld
#27snow
Jeg havde bare fået den opfattelse at du spiste miliø-bevidst økologisk, faktisk her netto rgtige gode økologiske råvarer.
29. snowtiger 08-02-2010 11:31Rapportér/anmeld
#28 Jeg køber skam også økologisk der, hvor jeg handler. Nej, jeg synes ikke, at Netto har gode økologiske råvarer. Derimod har man gode økologiske råvarer i Sverige. Ditto hos de indvandrere, som jeg handler hos.
30. snowtiger 08-02-2010 11:32Rapportér/anmeld
Men ok, det kan selvfølgelig også adskille sig fra Netto til Netto. Måske har de gode varer i din Netto.