Bloggen lukker, Læs mere

Jamen de andre siger at ....................

Mandag, 15. marts 2010 kl. 10:21 / 1234, apartheid, avis, billeder, danmark, de konservative, frihed, hitler, hykleri, ironi, islam, jp, jøder, kaj munk, magt, moral, morgenavisen jyllands posten, nelson mandela, penge, politik, regeringsorgan, religion, sydafrika, troværdighed, undskyld, ytringsfrihed, økonomi

Jyllands Posten - når jyske aviser fortæller (hele) sandheden..... ?

50 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

JP 1.JPG

JP 3.JPG

JP Anti 0.JPG

JP Anti 1.JPG

JP Anti 2.JPG

JP Apartheid 0.JPG

JP Apartheid 1.JPG

JP Apartheid 2.JPG

JP Apartheid 3.JPG

JP Muhammed.JPG

JP Pravda.JPG

JP Pravda 2.JPG

JP 2.JPG

(kilder og inspiration - primært Jylands Posten's ledere, dels fra 1930erne og i perioden 1960-77 - men også fra senere, også artikler i avisen er brugt som kilde.

- og så er lederne der i 1930erne støttede italienske Mussilini eller opbakningen til digterpræsten Kaj Munk i hans Hitlervenlige periode slet ikke inddraget her.

Så sandelig en avis der tåler at stå alene.......? 



50 kommentarer


1. madonnaen 15-03-2010 10:29Rapportér/anmeld
Kommentar til overskriften:

Gør de da nogensinde det, medmindre de er hårdt presset og truet med alverdens ulykker?;-))
2. nkristensen 15-03-2010 10:53Rapportér/anmeld
#1.madonnaen
Jeg har heller ikke opfattelsen at 'madonnaen' æder alt råt fra Ravnsbjerg Bakke i Viby Jylland (JP hovedsæde)...

'smågriner'
3. iudu48 15-03-2010 11:00Rapportér/anmeld
#0 NK

Du er en 'knag'. :-)

Respekt!

5*!
4. plt84 15-03-2010 11:19Rapportér/anmeld
Danmark før og under 2. verdenskrig: Følg Pengene = Følg værnemagerne = Følg Venstrebønderne = Følg Morgenfascisten Jyllandsposten = Følg kampen mellem Madsen-Mygdal fløjen og Knud Kristensen fløjen.

De Konservative og Socialdemokraterne har intet at skamme sig over, det har Venstre. Undrede mig over hvorfor Anders Fogh fornylig ville have et opgør med epoken. Hvorfor gøre det til en folkesag, når han kunne have nøjes med et intern opgør i eget parti.
5. nkristensen 15-03-2010 15:02Rapportér/anmeld
#3.iudu
Takker... ;-)

#4.plt
Tror det var spil for galleriet fra AFR' side - men man kan jo så påstå at det var han der startede "undskyldningsbølgen" - nok negativt for nogen at se ham i selskab med Politiken's Tøger.....

- men de vil nok påstå a det er noget helt andet.... 'griner'
6. js_hvidovre 15-03-2010 18:02Rapportér/anmeld
Det er sgu da bedre end Grisehovedet´s dobbelmoralske, kulturradikale meningsdannende lort der slikker røv, n***** og andet på en middelalder religion og som savler hver gang CJ, Metz og andre idioter er ude og kritisere vores land tiltrods for at deres niveau gør at de INTET selv har at byde ind med.

Tøger, politiken, VÆRSTager o.a.

suck my d...
7. nkristensen 15-03-2010 18:21Rapportér/anmeld
#6.js_hvid
Som du beskriver Politiken, så'n er JP Århus jo også, de er blot magtens talerør.....

- det kræver vist ikke det store mod og så er man da sikker på at havde ytringsfrihed, når bare man overholder magtelitens regler - nøjagtig som Pravda........ ;-)
8. js_hvidovre 15-03-2010 18:32Rapportér/anmeld
#7

I det mindste står JP fast på vores pressefrihed, politiken vil jo undergrave det via undskyldninger, og de har så lidt styr på deres undskyldninger at de ikke engang aner hvem det er som får dem, men okay en mulla eller en allah - de ligner sgu også hinanden.
9. js_hvidovre 15-03-2010 18:35Rapportér/anmeld
#7

Og hvem var lige magtens organ under Nyrup? - politiken, deres ledere kom jo i bukserne over regeringens konsekvente men totalt uacceptable handling af Salman Rusdie affæren.

Og de flæbede som søer da Häider vandt i Østrig, hva gør de mon til sommer når Wilders bliver konge af Holland.?
10. nkristensen 15-03-2010 18:38Rapportér/anmeld
#8.js_hvid
Jeg er egentlig lige så bedøvende ligeglad med Politiken som jeg er med JP Århus - det jeg gør opmærksom på her er at jeg undrer mig meget over del folk ikke er kritisk over for JP og kritikløst bruger dem som kilder, stående alene - når mn ved enkelt at gå ind i deres leder ( især 1960-77 er foruroligende)

Det er vel ikke Politiken's skyld...? ;-)
11. js_hvidovre 15-03-2010 18:41Rapportér/anmeld
#10

Nej det er det ikke, dengang havde de slet ikke tid til udenrigspolitikse affærer, men koncentrerede sig om hvor dyrt vores velfærdssamfund skulle blive...

Hver gang momsen blev sat op og det gjorde mange gange i 70´erne, ja så var der endnu et stykke højt belagt i pamperkantinen.

griner lumsk.
12. nkristensen 15-03-2010 19:07Rapportér/anmeld
#11.js_hvid
Væk mig når du er færdig - det her kan ikke forklares med Politiken gør dit eller dat.... 'griner smørret'

Har du nogen forklaring der ikke inkluderer Politiken på at JP Århus bruges af en flok fuldstændig kritkløst - "JP skriver også" - "JP har også en artikel" - "Prøv lige at læse hvad JP skriver".......

Det er kraftdedme som at høre imamer læse op af koranen - når JP bruges på den måde...... ;-)
13. js_hvidovre 15-03-2010 19:11Rapportér/anmeld
#12

Jeg er skam færdig :-)

Sandheden er ilde hørt - af Daffy.
14. nkristensen 15-03-2010 19:24Rapportér/anmeld
#13.js_hvid
Ja hvis du alene ta'r sandheden som det bli'r præsenteret af JP så ja - og når du æder alt råt fra dem så har jeg vist overvurderet dig...... 'blinker' ;-p

Jeg har i hvert fald aldrig betegnet hverken Politiken eller Tøger som orakler endsige som sandhedsvidner som jeg heller ikke betragter JP som værende det ;-)

Den gruppe (også her på bloggen) der hele tiden kører med ende ensidige 'sandheder fra JP ud i een køre - da skriger det da til himlen at de så også kritiserer imamer for at gøre nøjagtig det samme mht koranen... ;-)

Du blander en anden diskussion ind i JP snakken fordi du ingen argumenter har mod JP end at "Tøger er dum"... 'smiler smørret'
15. js_hvidovre 15-03-2010 19:45Rapportér/anmeld
#14

Du blander en anden diskussion ind i JP snakken fordi du ingen argumenter har mod JP end at "Tøger er dum"... 'smiler smørret'

- Det er KUN fordi det er dig jeg ikke farer op i en spids....griner.

Helt ærligt hvad en leder har sagt eller skrevet i 1939 eller i 1967 kan jeg ikke bruge til noget, og slet ikke folk hvis niveau ikke er nået længere end til suttestadiet når der skrives Morgenfascisten Jyllandsposten.

Det er som regel desperate personager som kun kan trække racismekortet i den nuværende integrationsdebat.

Alle aviser og deres ledere omgåes sandheden med et gran salt, jeg hæfter mig ved mit eget politiske ståsted og derfor kan det ikke bringe mit pis i kog at en leder har sgat eller skrevet noget før jeg var født, men det kan bringe mit pis i kog når andre store aviser lefler med vores basale demokratiske rettigheder.

Er JP`s leder ikke et udtryk for lederens eget synspunkt? sådan læser jeg ihvertfald den fra 1960.

Nøjagtigt som en leder fra *tanten* Pol. og information.

Ingen leder taler sandt altid, men ofte.
16. nkristensen 15-03-2010 20:42Rapportér/anmeld
#15.js_hvid
Nu er det jo heller ikke dig der citerer JP konstant som andre gør med enten biblen eller koranen - derfor er det heller ikke dig jeg sigter til..... 'smiler'

- det ved du jo også godt. ;-)

Men selvfølgelig har JP ret til at havde den holdning som de har - som alle andre avisers ledere har det.

- jeg tror ikke der er mange der fornægter den ret mindre end jeg, for står bare ikke at når man følger historiken på JP at de skal serveres som et orakel - det er jo det der sker her... helt bevidst...

Alle aviser skriver deres 'sandhed' så du skulle fare lige så meget i harnisk over JP's som Politiken's - med mindre at JP får længere snor med deres såkaldte 'sandhed' fordi den passer bedre med din holdnig - men en holdning er jo ingen sandhed... 'smiler'

"Ingen leder taler sandt altid, men ofte" - der er vi så lodret uenige også mht JP...... men også andre...

- i hvert fald *sandhed' i en bredere forstand..... ;-)
17. js_hvidovre 15-03-2010 20:47Rapportér/anmeld
#16

Det jeg mener med sidste sætning er:

Jeg synes tit og ofte at lederen i en avis er et udtryk for en personlig holdning/tilslutning.

Men jeg giver dig ret i at JP hælder mere til min overbevisning end den landsskadelige på Rådhuspladsen...griner overbevisende.

Det er jo ingen hemmelighed at JP bagger op om VKO og politiken bag oppositionen og det lægges der ikke skjul på hverken hos journalister, ledere eller chefredaktører...

Nu må vi se hvad de forskellige ledere kommer med imorgen jeg gætter på:

VKO´s stramning af udlændingeloven.
18. nkristensen 15-03-2010 21:21Rapportér/anmeld
#17.js_hvid
Men JP's opbakning af VKO er vel ikke dokumentation for at det er rigtigt - selvom du lige her ikke synes at gammel historie er relevant (Sohn som kommunist er jo også historie) - så synes jeg ikke at det virker troværdigt at en avis (lederne tegner en avis linie) der i 30erne bakkede op om Hitlers "Krystalnat" nu bli'r brugt som våben til at slå nogle muslimer oven i hovedet fordi de vil slå jøder ihjel....!!!

En avis der i 1960erne havde en kronikredaktør der hed Jesper Langballe der tordnede mod jøderne (siden var det katilikkerne og så endte han som muslimmodstander) vedholdende rygter i Viby si'r at Langballe netop også skrev lederne for den gamle chefredaktør....
19. pushedback 15-03-2010 21:26Rapportér/anmeld
Dette må ganske enkelt bliver årets indlæg i blogland. Der skal utroligt meget til at slå det, og selv om det gør ondt på nogen, så må i vist bare indrømme, at det er høj klasse :)

*******
20. js_hvidovre 15-03-2010 21:49Rapportér/anmeld
#19

Det gør ikke ondt her, det ændrer ikke min holdning.
21. js_hvidovre 15-03-2010 21:49Rapportér/anmeld
#18

Ja Sohn var krafteddeme i kommu-land da jeg havde stemmeret, bærer nag - nej han er bare en fjende....
22. nkristensen 15-03-2010 21:58Rapportér/anmeld
#21.js_hvid
Så er JP jo lige så utroværdig som Sohn, alt andet ville jo være ulogisk - men selvfølgelig er der ingen logik i den slags ting så længe man synes folk si'r det rigtige.... 'smiler'
23. js_hvidovre 15-03-2010 22:00Rapportér/anmeld
#22

Hvad er aviser NKRIS alle sammen over en kam ?

Smiler....
24. nkristensen 15-03-2010 22:16Rapportér/anmeld
#23.js_hvid
Jeg forstod ikke helt #23..? 'smiler'

Men jeg mener ingen nyhedskilde kan stå alene, jeg ville føle mig meget upåklædt hvis jeg alene skulle læne mig op ad een kilde... ;-)

Hvis du si'r det er i orden med holdinger på JP, hvorfor er det så ikke på Politiken, DR og Berlingske...?

Hvis du kigger JP's regnskab igennem så kommer der også skattepenge ud til dem dog ikke som licens - så økonomien er ikke så holdbar som argument ;-)
25. the.god.machine 15-03-2010 22:27Rapportér/anmeld
#22
Der er vel lige den detalje, at det ikke er de samme mennesker, der sidder på JP i dag, som sad der i '39 eller i '60, men det er vel det samme hoved, som sidder på Sohn i dag, som sad der i '89. ;-)
26. pushedback 15-03-2010 22:30Rapportér/anmeld
#25

Jamen så kan man også finde Hans Engell frem. Man kan finde alle afvendte ludomaner, narkomaner og forbrydere frem. Køre den helt videre til yderste punkt.

Ser Antichrists indlæg, som værende et tilbageblik på historien, som burde give stof til eftertanke, når man ser på, hvad politiken ellers bliver beskyldt for.

JP beskytter jo borgerlige partier, hvad Khadersagen også viser.
27. the.god.machine 15-03-2010 22:36Rapportér/anmeld
#26
Du skal altså lige huske at læse min kommentar i den kontekst, den indgår. I det her tilfælde som en direkte respons på #22.
28. pushedback 15-03-2010 22:40Rapportér/anmeld
#27

Ja, jeg læste det godt, men var måske lidt for hurtig.
29. madonnaen 15-03-2010 22:42Rapportér/anmeld
Nkris jysk kræmmer...hir hir, det er vist en underskudsforretning, men forhv. politiker/journalist eller begge dele, dén køber jeg.;-)
30. plt84 15-03-2010 22:47Rapportér/anmeld
# 10
Og i en artikel der handler om JP fra 30'erne til 70'erne skal vi nu høre om moms og højt belagt smørrebrød. PS. Nu du har valgt at forsøge at afspore debatten, blev der slet ikke indført forhøjelser under borgerlige regeringer?
Her lidt hjælp:

Oms- og momssatser i Danmark År Sats Oms/moms
1962 9% Oms
1967 10% Moms
1968 12,5% Moms
1970 15% Moms
1977 18% Moms
1978 20,25% Moms
1980 22% Moms
1992 25% Moms
31. plt84 15-03-2010 22:48Rapportér/anmeld
# 30
Til # 11
32. plt84 15-03-2010 23:00Rapportér/anmeld
# 25
Vil du også bebrejde Schluter, at han var i DDR i 88 og i en tv-transmitteret tale skamroste systemet?

"I forholdet til Danmark kom normaliseringsbestræbelserne til udtryk ved statsminister Poul Schlüters besøg i DDR i 1988, der i DDR blev anset som en triumf; statsministeren omtalte således i sin tv-transmitterede tale under den officielle middag i meget positive vendinger den utrolige økonomiske, videnskabelige og tekniske udvikling i DDR". Fra DIIS
33. the.god.machine 15-03-2010 23:04Rapportér/anmeld
#32
Det var da utroligt. Jeg påpegede alene det indlysende, at Ole Sohn stadig er Ole Sohn, mens JP i dag er ledet og drevet af helt andre mennesker end for 50 eller 70 år siden.
34. nkristensen 15-03-2010 23:40Rapportér/anmeld
#25.the.god.maschine
Der er måske det speciele ved JP, at ind til 1994 hvor chefredaktionen blev udvidet med en journalistisk og en politisk chefredaktør - da var hirarkiet meget enkelt og topstyret a la AP Møller - og kursændringer eller ændringer i det hele taget kørte gennem een person som havde "total" magt kva bestyrelsen ikke blandede sig og havde blind tillid til den valgte person til at 'køre' forretningen...

Når jeg nævner APM så er det fordi skolingen af den kommende mand skete på samme måde som hos APM og strategidelen nøje fastlagt - så man kan tale om at JP's hoved blot er blevet tapeteseret en gang i mellem... ;-)

Efter 1994 er billedet udefra lidt mere uoverskueligt men stadig stærkt hirarkisk - nu er det så en del af JP Politikens Hus - hvor strategien er at de to aviser skal være modpoler af markedsmæssige grunde - så man 'hader' den ene og elsker den anden - det må man sige lykkes fuldt ud... ;-)

Mht til Sohn's hoved så skal jeg ikke kloge mig på det med blot undre mig over at der ikke er samme mistro til de gamle vs'ere Pittelkow og Karen Jespersen, Mogens Camre og Ejvind Vesselbjerg...... der også sprang langt - men de sprang selvfølgelig meget langt 'smiler'
35. plt84 16-03-2010 00:20Rapportér/anmeld
# 33
Ole Sohn er Ole Sohn, hvis du blot kigger på hans dåbsattest og det fysiske menneske. Du kan mene, at han burde have gået bodsgangd tidligere. Men jeg vil da henlede opmærksomheden på hans bog fra 1991 om Arne Munch Petersen og hans kranke skæbne i Sovjet under Stalin, en research han må have påbegyndt år før dens udgivelse.
36. plt84 16-03-2010 00:23Rapportér/anmeld
# 34
Hov, glemte du ikke SS Espersen...han har "i sin unge alder" allerede sprunget hele 3 gange. Bare bukserne holder.
37. the.god.machine 16-03-2010 00:26Rapportér/anmeld
#34
Det er ikke hos mig, du finder den manglende mistro. Lars Hedegaard har jo også klart og tydeligt vedgået, at han stadig er marxist i den forstand, at han benytter sig af Marx' metode til historieanalyse. Og den foreskriver jo, at der altid er en fordærvende kraft, som skal bekæmpes. Kapitalisme, islam, bla bla bla. Så han er i hvert fald ikke blevet en skid klogere.
38. nkristensen 16-03-2010 00:51Rapportér/anmeld
#37.the.god.machine
Haha næh - men det viser jo også at alle religioner, ideologier og andet 'tosseværk' jo egentlig cykler rundt i eet stort morads..... 'smågriner'

Nogle af overgangene fra den ene til den anden er jovirkelig tætte.. ;-)
39. pushedback 16-03-2010 08:57Rapportér/anmeld
At dømme mennesker for hårdt for deres fortid er vel de samme, som ikke at give dem retten til at blive klogere.
40. nkristensen 16-03-2010 09:20Rapportér/anmeld
#39.pushedback
Det er i vores verden en 'oplevelse værre end døden' at indrømme at man har taget fejl og derfor bli'r fejl søgt solgt som sejre - det er ligegyldig med politisk tilhørsforhold.

Jeg ka' godt li' din formulering i #39.... ;-)
41. pushedback 16-03-2010 09:39Rapportér/anmeld
#40

Der findes jo ikke mennesker, som ikke har taget fejl dagligt. Det burde man bare kunne se i øjnene. Det er i øvrigt naturligt, at vi ændrer syn på livet. Udviklingen går jo vanvittig hurtig, så den kan ikke undgå at ændre os, hvis ellers der er noget at rykke med.

"Jeg ka' godt li' din formulering i #39.... ;-)"

Har ellers fortrudt den? :)
42. nkristensen 16-03-2010 11:07Rapportér/anmeld
#41.pushedback
Næh heldigvis findes de ikke dem der ikke ta'r fejl - men dem der tror de ikke gør eller benægter at de gør - de kan være ulidelige...... ;-)

Hvorfor fanden har du det....? 'griner højt'
43. pushedback 16-03-2010 11:38Rapportér/anmeld
#42

Selv Anders Fogh har vist engang indrømmet at have taget fejl, så vi burde alle kunne det :)

Jeg blev klogere, så jeg kom frem til, hvis man giver mennesker ret til at udvikle horisonten, så ender de sgu bare med at tage røven på en til sidst. :)
44. nkristensen 16-03-2010 11:47Rapportér/anmeld
#43.pushedback
"Viden er magt" og dermed farligt - så hellere holde folk i uvidenhed - så tror de også de er lykkelige... 'griner'

- enig hvis AFR ka', så ka' vi alle..... 'griner højt'
45. pushedback 16-03-2010 13:28Rapportér/anmeld
#44

Netop. Lystrer de ikke helt i målingerne, så fodrer vi man dem med små madstykker af økonomisk art, eller man forsøger at made svinehunden.

AFR er faktisk et forbillede for alle os stædige mennesker. Vi burde ham liggende udstoppet ved siden af Krarup, når den tid kommer.
46. nkristensen 16-03-2010 13:45Rapportér/anmeld
#45.pushedback
- eller som motiv på måtter, aldrig ville folk glemme at tørre fødderne.. 'griner'
47. plt84 16-03-2010 21:17Rapportér/anmeld
Når vi/i snakker om årets bedste indlæg, bør denne medgå i bedømmelsen:

http://blog-dyn.tv2.dk/orklax/entry356974....
48. pushedback 16-03-2010 21:25Rapportér/anmeld
#46

Haha ja. Det ville være ret passende.

#47

Ja, det var også et af de bedre. Det var et af dem, som burde have fået alle til at tænke.
49. js_hvidovre 16-03-2010 21:29Rapportér/anmeld
#46

Jeg vil hellere tørre røv i binladen/seidenfaden via en wc-rulle...*GG*
50. nkristensen 16-03-2010 23:13Rapportér/anmeld
#49.js_hvid
Kan man ikke allerede købe det...?

Hvis du køber 'bin Laden-toiletpapir' så kan det jo være at du indirekte yder tilskud til terror alt finansere den... ;-)

- eller bidrager til Politikens kasse så han kan skrive nogle flere ledere der kan jo dig i harnisk... 'griner'

Indlægget er lukket for flere kommentarer.