Hop til indhold

Tigre del neve, hótigris,

Tirsdag, 20. november 2007 kl. 19:06 / brok, debat, dumhed, etik, fremtid, fremtiden, frihed, frustration, følelser, moral, respekt, spørgsmål, tanker, tv2

Anonyme Bloggere.....

66 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

Vi er nogle, som tør at stå ved, hvem vi er, både med billede, navn og alder. Personligt er jeg rigtig træt af alle de tågehoveder, som hælder en masse lort ud over blog.tv2.dk fra anonyme profiler uden at kunne blive stillet til ansvar for det. Jeg er træt af, at TV2 ikke gør noget ved det. Hvis vi på nogen måde skal kunne føre saglige eller fornuftige diskussioner, så ville det hjælpe betragteligt hæmmende på tonefaldet, hvis man rent faktisk kunne blive stillet til ansvar for det lort, man fyrer af, ved at andre kan se navn eller billede på den, som skriver. Så det her er en besked til TV2. Vil I ikke nok tage jer sammen og indføre bare et minimum af regler for etik og moral???


Afstemning




66 kommentarer

Skriv kommentar
1. onlyoneyou 20-11-2007 19:08Rapportér/anmeld
Hørt ... godt indlæg..... :-)

Only/Marianne
2. migselvconnie 20-11-2007 19:09Rapportér/anmeld
Godt indlæg :o)
3. amazona2 20-11-2007 19:12Rapportér/anmeld
Jeg synes osse det er et godt indlæg:-) Når det så er sagt, så stejler jeg, hvis man SKAL have billede på sin profil. Det synes jeg burde være unødvendigt i et debatforum. Men okay, det er bare min mening, (sikkert fordi jeg hører til den absolut ikke-fotogene type;))

Marianne
4. onlyoneyou 20-11-2007 19:15Rapportér/anmeld
#3 Gøje .. Det er ikke det udvendige der tæller, men det inde i knolden :-) ..... hmm, okay, så mistede bloggen lige nogle medlemmer :-) ..... men gøje, du holder bare den ene vinge op foran næbbet og den anden lige ud i luften.... så ser vi kun "understellet/underfjerene" :-)
5. hla-72 20-11-2007 19:16Rapportér/anmeld
Bare fordi jeg ikke har et billede på min profil - har så nu et "selvportræt" - gør mig ikke mere ærlig eller uærlig end dig eller andre med billede på deres blog. Jeg kan jo ikke se om du er det du udgiver dig for, bare fordi du har et billede på, vel ? ;o)

Jeg har mine oplysninger i min profil, både mail, hjemmeside osv. Og jeg står til en hver tid til ansvar for hvad jeg skriver på min og andres blogge.

Jeg er helt sikker på, at alle vil kunne blive stillet til ansvar for deres handlinger herinde, hvis TV2-admin ville gøre noget ud af det.

God aften fra

Heidi
6. stumpsen 20-11-2007 19:22Rapportér/anmeld
Jeg synes, at folk selv må om de vil være anonyme..
7. minven 20-11-2007 19:23Rapportér/anmeld
Når henses til de hændelser, der foregår her jævnligt - senest idag, hvor 2 bloggere har set sig nødsaget til at lukke ned, fordi de blev angrebet af en (formentlig) troll - synes jeg, at reglerne er for slappe. Det MÅ kunne lade sig gøre, rent teknisk, at sætte en stopper for dobbeltblogning. Jeg er klar over, at det er en påstand, jeg kommer med, og uden deciderede beviser, men ikke desto mindre, fastholder jeg, at det foregår - enddog i stor stil.

Om det så dækker de rubrikker, der kan svares på i din poll, er jeg ikke så sikker på.

Som #5 skriver, er hun til en grad anonym, og det synes jeg bestemt, der skal være plads til. Det er jeg også selv, men har tidligere haft profilfoto på.

I et debatforum, skal folk have lov at være anonyme, MEN.... etik og moral... det er absolut en mangelvare her på bloggen. Og gradvist forsvinder de blogs, der er læseværdige.

Også en god aften fra
Trine
8. its-a-sony 20-11-2007 19:28Rapportér/anmeld
På sin vis er jeg ligeglad. Men som du skriver i indlægget er der enkelte "tosser" (mit ordvalg) der skriver grimt til andre, og ikke kan opføre sig ordentligt, og som har holdninger som ikke hører hjemme i en blog. Men der skal være plads til at nogle vil være anonyme.... Altså dem der kan finde ud af det:D
9. hla-72 20-11-2007 19:55Rapportér/anmeld
#7
Nu IGEN ?! Det var da pokkers. Man skal ikke være væk fra bloggen en halv dag og man aner ikke hvad der foregår.

Snowtiger, hvis det er de hændelser i dag på bloggen (jeg aner så intet om hvem og hvilke omstændigheder) der ligger til grund for dit indlæg, så forstår jeg meget bedre dine ord. Men igen, vi er ikke alle nogle tossehoveder, bare fordi vi er lidt anonyme :o)

H.
10. minven 20-11-2007 19:59Rapportér/anmeld
#9 Yep:-( Nu er det naturligvis folks eget valg, om man kan stå distancen, men lige præcis denne profil havde været ude med svinere rundt omkring i en uges tid. Og når man begynder at beskylde folk indirekte for at være pædofile, er grænsen vist nået. Så kunne jeg også godt finde på at smutte i ren og skær frustration.
11. onlyoneyou 20-11-2007 20:01Rapportér/anmeld
#9 .. ja man kan snart ikke tillade sig at gå på arbejde, så går man straks glip af noget :-)
12. amazona2 20-11-2007 20:08Rapportér/anmeld
#10
Hvad er det for noget? Er der nogen bloggere der er blevet beskyldt for at være pædofile??? Og der med følt sig "presset" ud af bloggen?
Marianne
13. minven 20-11-2007 20:08Rapportér/anmeld
#11 Tro mig, du gik ikke glip af noget. Det var under lavmålet :-(
14. minven 20-11-2007 20:09Rapportér/anmeld
#12 Nu skal jeg ikke gøre en stor affære ud af det, det er som jeg fortolkede det, skal siges.
15. amazona2 20-11-2007 20:19Rapportér/anmeld
#13/14
Ja, så er det sgu under lavmålet:(
Jeg har lige set tupperlady´s indlæg, så nu ved jeg hvad det drejer sig om. Hold da kæft, det er fandeme for meget (pardon my french). Men det er da den værste gang mundl*** jeg længe har hørt.
Vedkommende har da totalt misforstået, hvordan vi "gamle" bloggere noglegange "taler" sammen herinde, vorherre bevars. Men jeg kan da se, at vedkommende beskylders blog er blevet lukket. Det er vel forhåbentlig tv2blog, der har lukket den ned.
16. minven 20-11-2007 20:34Rapportér/anmeld
#15 Nej, det tror jeg ikke. Mike/Kavinsky påpegede muigheden for at få TV2 til at tjekke dobbeltblogning, og mindre end 2 minutter efter, var den lukket. Totalt ude i hampen, og Lexus og Micki har helt klart min opbakning.
17. snowtiger 20-11-2007 20:49Rapportér/anmeld
Jeg mener ikke nødvendigvis, at man skal have et billede på sin profil; men jeg synes, at folks identitet skal fremgå, og at man skal stå til ansvar for at bruge sit rigtige navn overfor loven og TV2, som så har ansvaret for, at almindelig lovgivning og regler overholdes. Mere og mere af vores kommunikation bliver flyttet ind på nettet. Jeg synes, at det er for dårligt, at der ikke gælder nogen form for lov her. Hvis sådan noget lort blev skrevet i Jyllandsposten eller Berlingske, eller sagt i TV, så skulle vi fand'me nok se folk komme op af stolene.

Vi har alle et fælles ansvar for kommunikation på nettet. Men jeg mener faktisk også, at loven skal overholdes i samme grad på nettet, som den skal overholdes ude i den virkelige verden. Andet manglede bare.
18. minven 20-11-2007 20:54Rapportér/anmeld
#17 HELT og aldeles ENIG - problemet er bare, HVORDAN håndhæve det?
Hvis folks moral ikke er højere, og hvis de er bedøvende ligeglade med, om de kan se sig selv i spejlet, er vi ikke godt hjulpet. Men vi kan aldrig forhindre folk i at gemme sig bag en skærm og lukke den indre svinehund ud - desværre.
19. amazona2 20-11-2007 20:58Rapportér/anmeld
#16
De har osse min fulde opbakning. Men det skulle nu ikke undre míg alligevel, at det er tv2 der har lukket den. For nogen tid siden blev blev en blogger beskyldt for pædofili af en anden (tidligere) blogger, og vedkommende der kom med beskyldningen fik sin blog lukket af tv2blog.
20. minven 20-11-2007 21:00Rapportér/anmeld
#19 Jeg husker godt den episode, men der gik betragtelig længere tid. Her, skete det promte. Det var helt klart een, med ikke-rent mel i posen.
21. amazona2 20-11-2007 21:04Rapportér/anmeld
#20
Vi kan jo bare håbe på, at der er blevet strammet godt og grundigt op. Det ville være lækkert hvis der blev strammet så grundigt op, at dobbeltblogging, nedrating, beskyldninger om både det ene og det andet ikke kunne foregå på bloggen.
22. minven 20-11-2007 21:13Rapportér/anmeld
#21 URK, jeg skulle lige til at skrive: ENIG.........og så kom jeg i tanker om, at JEG jo faktisk fremsætter beskyldninger selv, om dobbeltblogning, som jeg blev så pissed off over selv at blive beskyldt for indirekte for ikke længe siden.

Nå, jeg kan nu stadig se migselv i spejlet, selvom jeg er træt af det gamle fjæs.
23. snowtiger 20-11-2007 21:19Rapportér/anmeld
#21 Det ville være betydeligt lettere at håndhæve, hvis der bliver sat restriktioner for oprettelse af profiler og blogs herinde, så man er pligtig til at fremstå med sit rigtige navn og dermed kan stilles til ansvar overfor loven.
24. kavinsky 20-11-2007 21:25Rapportér/anmeld
#17
Hvis gældende lovgivning overtrædes og der foreligger en anmeldelse, så kan politiet få udleveret oplysninger fra udbyderen og således få fat på rette vedkommende. Det burde være rigeligt.
25. snowtiger 20-11-2007 22:06Rapportér/anmeld
#24 Tilsyneladende ikke. Eftersom lovgivningen ikke altid overholdes og synderne sjældent anmeldes burde der efter min mening være den konsekvens, at man ved at hænge andre ud også risikerer at hænge sig selv ud. Det ville virke hæmmende på adfærden. Hvis ikke folk har frontallobsfunktion nok til selv at styre sig, så må der jo et simpelt etisk regelsæt på bordet, som gør, at vi alle kan være her. Det synes jeg ikke er for meget forlangt.
26. amazona2 20-11-2007 22:07Rapportér/anmeld
#23
Det har du da så evigt ret i. Jeg ville heller ikke være nervøs for at opgive mit efternavn, da det er et af de ret almindelige
-sen-navne. Men for folk med specielle efternavne vil jeg godt kunne forstå en vis nervøsitet, for at blive kontaktet af alle mulige mere eller mindre hyggelige mennesker.
27. snowtiger 20-11-2007 22:13Rapportér/anmeld
Tjah, jeg er så en af dem med et specielt efternavn; men det står ikke desto mindre på min blog. Jeg er ikke bange for at stå ved mine ord. Det må og skal være op til den enkelte at belægge sine ord med en sådan omhu, så man ikke risikerer at gøre sig selv til offer. Det gør man nu engang bedst ved at holde en ordentlig og rimelig tone.
28. minven 20-11-2007 22:16Rapportér/anmeld
#26 Jeg har også et ret specielt efternatn, jeg har haft den - tvivlsomme - "ære" af at få min privatsfære hængt ud her på bloggen, men jeg vil ALDRIG være bange for at opgive, hvem jeg er, da jeg kan stå inde for, hvad jeg skriver og mener. Til enhver tid.

Jeg foretrækker også klare linier, fremfor den omgang sjask, vi jævnligt er vidner til her.
29. snowtiger 20-11-2007 22:23Rapportér/anmeld
Derfor mener jeg også, at angsten er ubegrundet, hvis man er pligtig til at oplyse, hvem man er.

Der er så meget desto større grund til at være bekymret over den nuværende debatform rundt omkring på nettet, hvor alle sviner alle og kommer med trusler og uhumskheder af værste skuffe, imens de gemmer sig bag en tilsyneladende anonymitet. Sagen er den, at hvis folk virkelig vil finde ud af hvem du er, så kan de også finde ud af det, og hvis du er en af de anonyme, som har siddet og voldsvinet andre på nettet, så er risikoen større for at en eller anden virkelig vil sætte en ære i at finde dig og sige dig et par borgerlige ord.

Frygt avler frygt og had avler had.

Respekt avler respekt og empati avler empati.

Hvis tonen er hadsk, så bliver mennesker også mere rabiate i deres udtalelser, og så glemmer vi til sidst, at vi egentlig bare diskuterer og debaterer. En dag bliver det måske alvor, og den dag vil jeg nødig se solen stå op. For så har vi lagt kimen til en genoplivelse af det, som skete for 75 år siden.
30. amazona2 20-11-2007 22:54Rapportér/anmeld
#29
Jeg synes selv, at jeg holde et pænt og sobert sprog, (selvfølgelig kan der ryge et bandeord, men sgisme ikke decideret tilsvining). At "tale" pænt uden at tilsvine, er det mindste man kan gøre.
Hvis jeg er inde i en debat på en blog, hvor man begynder at tilsvine hinanden, så er jeg en der er smuttet. Jeg kan i den grad ikke se meningen med, at nogle skal tilsvine fordi de ikke kan modagumenterer det der bliver "talt" om.
31. snowtiger 20-11-2007 23:05Rapportér/anmeld
#30 Lige præcis.
32. minven 20-11-2007 23:09Rapportér/anmeld
#30 Enig - både ang. DIN blogadfærd, og det essentielle i at tilsvine.

Jeg har ofte gjort mig til talskvinde for modstand mod f.eks. blacklistning. Det er jo en funktion, der også bruges meget af dem, der ikke formår at argumentere, selvom de naturligvis påstår, de taler for døve øren, og det er "os", der er ballademagere.

Personligt lever jeg fint med uenighed, ellers døde al debat - men man kan sagtens være uenige på en sober måde.
33. gudinden1973 20-11-2007 23:12Rapportér/anmeld
#27 Skriver: Tjah, jeg er så en af dem med et specielt efternavn; men det står ikke desto mindre på min blog. Jeg er ikke bange for at stå ved mine ord.

Jeg står i samme situation og nej af meget personlige årsager så vil mit efternavn ALDRIG blive offentlig gjort på nogle sider. ej heller mail.

Jeg synes godt vi må hav elov og være anonyme og kunne jeg ikke få lov og lade være og få profilbillede på, så var jeg aldrig meldt mig til. Min anonymitet vil jeg have lov og beholde, bare tv2 har mit navn så kan der vel ikke være noget i vejen med det !
34. snowtiger 20-11-2007 23:32Rapportér/anmeld
#33 Det synes jeg, at der er, hvis du bruger din anonymitet til, at gennemsvine andre og komme med de mest svinske beskyldninger. Når der ikke bliver gjort noget ved det fra TV2's side, og ej heller generelt på nettet, så synes jeg, at det er et stort problem.
35. gudinden1973 20-11-2007 23:35Rapportér/anmeld
#34 ja okey det kan jeg godt følge dig i. Man skal bare lære og behandle folk som man selv gerne vil behandles. Alt for mange de glemmer der sidder et menneske ude bag skærmen med følelser, og tror at de kan tillade sig og tilsvine folk eller skrive nedladende som det passer dem.

Der var en tråd igår jeg trak mig fra fordi vedkommende sagde du har vidst ikke fået 10 i matematik, det niveau gider jeg ikke diskutere på.

en anden tråd blev jeg kaldt hjerteløs den mege tomdiskuterede tråd du ved fra weekenden. Bare fordi man stillede spørgsmåltegn ved noget.

Måske der skulle være en fom for netetik, men igen det er jo bare hvad folk selv mener de har ret til at skrive ikke ?
36. gudinden1973 20-11-2007 23:37Rapportér/anmeld
#34 men jeg tror ikke man direkte kan sige folk skal stå frem med navn og profilbillede, og kunne man, ja så var jeg her ikke, som jeg skrev i indlæg #33.
37. snowtiger 20-11-2007 23:39Rapportér/anmeld
#33 Hvis en eller anden anonym idiot kalder mig for pædofil herinde, så kan det rent faktisk få konsekvenser for mig i virkeligheden, hvis det bliver spredt som rygte. Den slags, synes jeg simpelthen ikke, hører nogen steder hjemme. Og at vedkommende bare kan oprette en ny profil og gøre det samme imod det næste offer........ Hvis jeg er uenig med en eller anden i en diskussion om politik, så stempler jeg ham da bare som pædofil.... HAHA tag den!

Kan du slet ikke se problemstillingen?
38. amazona2 20-11-2007 23:40Rapportér/anmeld
#32
Tak:-)

Jeg skal gerne indrømme, at jeg har benyttet min blackliste-funktion, men det er et fåtal (2 så vidt jeg lige husker). Den diskuterer kun for at diskuterer og gør det til alle andre opgivende dropper ud af debatten, så har vedkommende nemlig "vundet" (er helt udenfor pædagogisk rækkevidde).
Desuden er en anden røget på fordi vedkommende ikke kan/vil finde ud af at begå sig. Han smider ustandseligt link i kommentarerne, der overhovedet intet har med indlægget/debatten at gøre. Har forgæves forsøgt at frabede mig disse link og fik til sidst nok. Lidt ala "når du ikke vil hører, så må du føle".
39. minven 20-11-2007 23:40Rapportér/anmeld
#33/34.
Det vil i så fald kræve et ekstra arbejde af en administrator på denne side. Ekstra arbejde er lig med udgifter, ergo kan vi ikke forvente at bruge siden gratis. Og netop, fordi det er en gratis service, tiltrækker siden vel alle typer. (sammen med anonymiteten, naturligvis).

Og er vi så ikke ovre i det emne, der hedder "at spille efter samme regler"? Jeg mener, gudinden1973 anfører, at hun ikke ville vælge denne blogside, hvis ikke anonymiteten var tilstede. Okay, hvis man således på forhånd ved, at anonymitet er en by i Rusland, vil der automatisk ske en "sortering". (og lige for at gøre det klart, ønsker jeg ikke at sortere dig fra, gudinde, jeg tog blot udgangspunkt i dit argument. Jeg har kun set sober adfærd fra dig*s*)
40. minven 20-11-2007 23:45Rapportér/anmeld
#38 Velbekomme, jeg mener hvert et ord. Ang din brug af blacklistefunktionen, forstår jeg den godt, mange har gjort det samme, kan jeg læse rundt omkring. Fint nok at linke til egne eller andre ting, hvis der er et budskab.
41. gudinden1973 20-11-2007 23:47Rapportér/anmeld
#34 Kan sagtens følge dig, men mit efternavn skal bare ikke stå nogen offentlig steder jeg tilmelder mig, andet end hos som her TV2 da jeg registrede mig.

Det er af sikkerhedsmæssig årsager, og dermed så vil jeg i det tilfælde blive frasorteret, hvis der skulle være en lov der sagde at alle oplysninger om en person der registrer sig, skal være offentlig tilgængelig.

Og som #39 siger så ville siden helle rikke være gratis mere så.

#39 TAK fordi du ikke vil sortere mig fra;-)
42. snowtiger 20-11-2007 23:50Rapportér/anmeld
#35 Hvad med de indvandrere som skal sidde her og læse, at de er nogle forbryderiske islamister, som kun er ude på at overtage vores samfund og undertrykke os og udnytte vores døtre. Er det en fair tone i debatten, når man tænker på, at det er mennesker, som sidder bag skærmen og læser de indlæg? At det er mennesker af kød og blod, med følelser ligesom du og jeg... Er det rimeligt?
43. snowtiger 20-11-2007 23:52Rapportér/anmeld
#41 Man kan godt opretholde en gratis side, hvis oplysningerne om folk er offentlige. Så ville adfærden for en stor dels vedkommende nemlig regulere sig selv.
44. gudinden1973 20-11-2007 23:55Rapportér/anmeld
#42 Nej absolut ikke er det en fair tone og jeg prøver så vidt mulig også og undgå den slags emner,eller prøve og dreje retningen over på det ikke kun er "dem"(Tag ikke "dem" negativt)lagde da nogle kommentar til Hvepsen idag, hvor jeg synes han genneraliserede. (nu ved jeg godt vi har været sammen i en debat omkring noget udvisning af menensker ) Men synes genneralt jeg behandler andre, som jeg gerne vil have andre skal behandle mig.

Jeg tror bare hvis folk de skal have profilbilelde på, så smutter mange .
jeg har læst så mange ulykkelige historier omkring cutting, selvmordstanker og alt muligt andet, at hvis de menensker skulle stå frem, så havde de intet sted og gå hen.(Og de skriver vel for at få ro og luft herinde)
45. gudinden1973 20-11-2007 23:58Rapportér/anmeld
#43 måske men så er der også nogle som så ikke lige kan være på siden. Men du har ret med hensyn til adfærd. Men jeg kunne så bare ikke være her.
46. snowtiger 21-11-2007 00:02Rapportér/anmeld
#45 Det ville være ærgerligt; men jeg har svært ved at se, hvad man ellers skulle gøre for, at skabe en bedre etik på nettet. Måske vi i virkeligheden burde uddanne skolebørn noget mere i internet-etik, så der måske er håb for fremtidige generationer.
47. gudinden1973 21-11-2007 00:11Rapportér/anmeld
#46 Jeg ved ihverfald at vores datter hun har godt nok fået grimme grimme mails fra hendes veninder, når de var uvenner på de netsider, de nu engang bevæger sig på.

Jeg printede dem ud også hvad min datter havde sagt tror der stod,jeg hader dig og vil ikke snakkmere du er ond. Hvad venindeh havde skrevet var meget mere groft. Men jeg printede alt ud og gik ned til venindens far med det, og det hjalp.

vi tog en snak med vores datter omkring neretik,og det overholder hun til fulde. Hun er 11
48. gudinden1973 21-11-2007 00:12Rapportér/anmeld
#46 og ARTO er forbudt for hende, den side vil jeg bare ikke se min datter på.
49. amazona2 21-11-2007 00:12Rapportér/anmeld
#46
Der tror jeg faktisk du er inde på noget af det helt rigtige. Så vidt jeg har forstået er det ikkesmåting der sker på internetportalen arto.dk. Og her mener jeg man både fra forældrenes side, men så sandelig osse fra internetportalen bør være lidt mere strikse.

Med disse ord vil jeg trække mig for i aften, da jeg er godt træt. Endnu en gang tak for et godt indlæg, samt en god sober debattone.

Kan I sove godt, når I selv går til ro.

V.h.
Marianne
50. snowtiger 21-11-2007 00:14Rapportér/anmeld
#47-48 Det er nok den rigtige vej at gå; men det hjælper jo desværre ikke på situationen i vores generation.
51. gudinden1973 21-11-2007 00:14Rapportér/anmeld
Amazona problemet med ARTO er bare, at de slet ikke vil være med til at man f.eks kan blokere dem på skolerne. De har lavet en bagdør så eleverne kan komme ind på siden alligevel. Og der er mange andre ting ARTO ikke vil være med til. Desværre
52. gudinden1973 21-11-2007 00:15Rapportér/anmeld
#50 Nej helt enig men retningslinier for hvordan manmå begå sig på nettet er stadigvæk så nyt, og der må man sige lille Danmark er sakket bagud tror jeg.
53. snowtiger 21-11-2007 00:16Rapportér/anmeld
#49 I rigtig lige måde. :D
54. snowtiger 21-11-2007 00:22Rapportér/anmeld
#52 Det tror jeg du har helt ret i. Men det handler grundlæggende også om en etik i den offentlige debat. I Sverige synes de f.eks., at debatten i Danmark generelt er uværdig og uciviliseret. Mens de i andre sammenhænge synes, at det er befriende, at vi ikke er så stive i formerne, som de er derovre, så synes de virkelig, at debatten i Danmark er afsporet og ondskabsfuld. Men de har også en helt anden og mere formel mediekultur i Sverige.
55. gudinden1973 21-11-2007 00:27Rapportér/anmeld
#54 Ja og etik& Retorik burde vel egentlig være et fag de har i skolerne nu om dage. Det burde egentlig være obligatorisk.
56. snowtiger 21-11-2007 00:30Rapportér/anmeld
#55 Ja regeringen kunne passende bruge nogle dansktimer på det...
57. gudinden1973 21-11-2007 00:32Rapportér/anmeld
#56 De har faktisk de fag på min datters skole ;-)
58. snowtiger 21-11-2007 00:35Rapportér/anmeld
#57 :-)
59. snowtiger 21-11-2007 00:41Rapportér/anmeld
#57 Men det burde kombineres med en grundig indføring i internet-adfærd-opførsel-etik og et kursus i hvordan man undersøger kilder.

Søgte for ikke længe siden på google ang. Holocaust og Auchwitz og den første side jeg kom ind på var en videnskabeligt udseende side, beregnet til skoleundervisning og på dansk, som argumenterede med tilsyneladende videnskabelige argumenter for, at holocaust aldrig havde fundet sted. Hvis det er den slags, som generelt venter vores børn derude på nettet, så undrer det mig faktisk ikke, at nogle af dem har svært ved at skelne mellem virkelighed og løgn.
60. gudinden1973 21-11-2007 00:46Rapportér/anmeld
#59 ja det er skræmmende det har jeg hørt om. Der er også nogle der konstant linker til wikepia(mener jeg det hedder) og bruger det som et leksikon.
61. gudinden1973 21-11-2007 00:47Rapportér/anmeld
#59 Man kan google alt man skal bare passe på og være kristiks med det man finder, præcis ligesom med alle medier.
62. snowtiger 21-11-2007 00:54Rapportér/anmeld
#60 Wikipedia er et online leksikon, som er skrevet af brugerne selv. Problemet er, at det i høj grad bliver misbrugt. Derfor skal man være specielt kritisk indstillet til det, man læser på sider som wikipedia, da man ikke kan være sikker på kilden. Men nu er vi vist ved at komme lidt langt væk fra emnet. Min egen skyld, ved jeg godt.
63. snowtiger 21-11-2007 00:59Rapportér/anmeld
Til alle: Så for at bevæge mig tilbage til det oprindelige emne...

Hvad skal vi gøre for, at stimulere voksne, såvel som børn til en bedre internetadfærd?

Skal vi have flere regler? Mere ordenspoliti i gaderne?

Skal vi forsøge selvregulerende adfærd ved at tvinge folk til at fremstå med offentlige profiler?

Eller skal vi lade det hele sejle afsted, som det gør nu for tiden?
64. gudinden1973 21-11-2007 07:55Rapportér/anmeld
#63 Jeg aner ikke hvad der skal til. Men uanset hvad model man vælger så vil der altid være såkaldte "klaphatte" på internettet.

Dem må man så bare gå udenom. Jeg tror såmænd ikke at hvis man skal stå frem med billede og personlige data det gør nogen forskel.
65. gubisoul 22-11-2007 12:35Rapportér/anmeld
Jeg har ikke tænkt mig at smide et billede på af mig selv, det finder jeg lidt unødvendigt.

Men jeg skjuler mig ikke bag et anonymt blog tag, der kun kommer ind i bloggen for at svine folk til.

Jeg mener at man bør have en blog, hvis man skal diskutere med andre bloggere.
66. djassy 30-11-2007 20:43Rapportér/anmeld
Det er på ingen måde forkert at være anonym og det er udelukkende et personligt valg om man ønsker at træde frem med billede og navn eller ej. Det bør ingen presse andre til. Vi efterlader et spor af data efter os på nettet som ligger her til måske evig tid og folk har jo alle mulige grunde til at ønske at være anonyme. Nettet kan være et farligt sted at fædes så anonymitet skal der være plads til her på bloggen.

Hvordan man opfører sig på bloggen har udelukkende at gøre med selvdisciplin og hvilken indstilling man har til de mennesker der sidder bag hver en skærm (menneskesyn), ikke om man har billede på eller ej.

Hvis man har besluttet sig for at behandle andre med respekt og diskutere sagligt og sobert, og behandler andre som man selv ønsker at blive behandlet så kører det fint også selv om man er anonym.

Der er selvfølgelig de sædvanlige spøgelsesprofiler som er oprettet ofte bare for at gokke andre i hovedet eller lave ballade og de er pisseirriterende og dem har TV2 jo mulighed for at lukke hvis du klager over dem, men et billede og et navn kan jo ligeså godt være opdigtet så det løser ingenting at kræve det.

Jeg synes faktisk ligeså ofte det er dem med billeder på som opfører sig dårligt. Der er nogen der har så stort et behov for at blive set og hørt at de gør alt muligt for at få tilfredsstillet deres lille indvendige narciscist.

Desuden kan lige som en parentets nævnes at de største skandaler Blogland til dato har set (en kopisag og en mailsag) var der begge ikke-anonyme bloggere bag.