Hop til indhold

Tigre del neve, hótigris,

Torsdag, 13. marts 2008 kl. 23:43 / 1234, danmark, dansk folkeparti, debat, fremtid, historie, hjernen, krig, kultur, medier, mennesker, moral, nørrebro, pink floyd, politik, psykologi, regeringen, religion, samfund, sandheden, snowtiger, the wall, tv2, ungdomshuset, velfærd, venstre, ytringsfrihed

Goodbye Blue Sky (The Wall) Den største antikrigserklæring i verdenshistorien.

68 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

Video: Goodbye Blue Sky (klik på play-knappen for at starte video)


Abstract: Vi befinder os i et låst hotelværelse. I værelset sidder Pink, en engelsk rockstjerne, som er på turné i USA - for mange optrædener, for mange shows, for meget narko, for meget hyldest - udbrændt. På TV'et kører en af de krigsfilm, som kun er alt for velkendte i Pinks univers af smertefulde minder. Idet vi således bevæger os ind i Pinks univers, følger vi simultant hans opbygning af en mur rundt omkring hans følelser, hvor hvert minde udgør en sten - en faderløs barndom, en dominerende mor, et land, hvis konge signerer hans fars dødsattest med et gummistempel, den overfladiske verden, som følger med stjernestatus, et fremmedgjort kølnet ægteskab, selv den narko, som han vender sig imod i sin søgen efter udfrielse - i muren. Idet hans mur nærmer sig fuldendelse, hver sten yderligere afskærende ham fra omverdenen, bevæger Pink sig i en spiral ned imod og ind i et tomrum af sindsyge, hvor den sidste sten cementeres på plads i Muren. Men i samme sekund Muren står færdig begynder Pink at indse de regressive effekter af total mental isolation, idet han hjælpeløst bliver vidne til, at hans fragmenterede psyke smelter sammen og bliver til indbegrebet af den diktatoriske demagog, som bl.a. var ansvarlig for krigen, som sårede hele verden, dræbte hans far, og derigennem lagde grunden for hans egen selvudslettende tilværelse. Blot én af mange 'cykler' i værket. The Wall kulminerer i en selviscenesat indre mental rettergang så storslået som de allerstørste teatershows og ender i endnu et cyklisk budskab i nummeret Outside The Wall: "Isn't this where..." cd'en starter med "...we came in", som i sig selv antyder, at 'The Wall' ikke er begrænset til kun at handle om Pink. Fortællingen er universel i sin skildring af, hvad der potentielt kan ske med alle, der mister en pårørende, hvad enten man ligesom Waters har mistet sin far i krig, eller på anden måde har manglet en omsorgsperson i en stor del af sit liv. Uanset hvilken æra vi lever i, vil vi altid komme ind i en persons livshistorie, som er påvirket af tabet af en anden i generation efter generation siden civilizationens oprindelse. Når én fortælling slutter, begynder den næste, således også musikken.

Videoklippet, som jeg har valgt ud som en slags introduktion til værket, er Goodbye Blue Sky.

Goodbye Blue Sky

(David Gilmour)
Did you see the frightened ones?
Did you hear the falling bombs?
Did you ever wonder why we
Had to run for shelter when the
Promise of a brave, new world
Unfurled beneath the clear blue sky?
Did you see the frightened ones?
Did you hear the falling bombs?
The flames are all long gone, but the pain lingers on.
Goodbye, blue sky
Goodbye, blue sky.
Goodbye. Goodbye.

Som med de fleste af Pink Floyds sange, er Goodbye Blue Sky både musikalsk og lyrisk vildledende i dens tilsyneladende enkelthed. Den stille poetiske musik og vokal og de på overfladen ligefremme ord kan sagtens ses som en simpel ouverture; men en sådan indskrænket tolkning ville berøve sangen dens yderst komplekse skønhed.
For mig ligger den mest spændende kompleksitet i dualiteten af ordene: "Did you ever wonder why we had to run for shelter when the promise of a brave, new world unfurled beneath the clear blue sky?" Her ligger for mig en dyster ildevarslende hentydning til det ordspil, som i Aldous Huxley's 1931-novelle 'Brave New World' fortæller om et futuristisk utopia i hvilket børn fødes i 'test tubes', trænet op til deres fremtidige jobs allerede fra fødslen og gennet ind i en homogeniseret kapitalistisk verden, som gennemgribende har destrueret al individualitet. Jeg mener, at Waters hentyder til, at 'The Brave New World' allerede har vist sig med introduktionen af industrialisme i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet, da man i en kort tid var fuld af optimisme, håb og begejstring over verdens teknologiske fremskridt - med milepæle såsom eksempelvis flyvning - lidet klar over, at menneskehedens dunkle psykologiske historie ville medføre at den nye verden udviklede sig til fascisme, materialisme, mekanisme og tabet af individualitet. Skildret gennem det faktum at to verdenskrige fulgte, og at en tredje kun 'i Waters univers' er en 'ny supermagt' væk.... At Hitler var et produkt af den 'fagre nye verden', ligeså meget som Pink, og at han ikke kunne have hævet sig til sådan en magtposition uden den teknologiske udvikling, som dannede basis for massemedier, såvel som menneskelig fremmedgørelse og depravation. Waters lægger skylden på verdens ledere for at lade denne 'fagre nye verden' føre til den nytilkomne spirende uskylds svanesang, død og ødelæggelse. Et skakspil, mellem verdensledere ude af trit med den verden af død, som de påfører verdens befolkning. Hvert enkelt menneske bliver reduceret til en tilskuer i Colossæum, som ser til i stille resignation / frygt / blind lykke og almægtighed over nye teknologiske fremskridt / o.s.v..... En rolle som gør, at mennesker er villige til at se igennem fingre med en stigende fascisme og udryddelse af alle, som er anderledes. Så længe udviklingen fortsættes, betyder ofrene mindre, både i fortiden såvel som i nutiden. På den måde er sangen central for hele 'The Wall' og giver værket et tidløst præg. Sideløbende kan ordene nemlig også danne reference til vores fremtid og den overflod af teknologi, som hærger det verdensomspændende kapitalistiske samfund, Huxley spåede i 1931. Hvert enkelt datastyrede salg gennem globale selskaber, såsom McDonalds, Starbucks, o.lign. bringer verden et skridt nærmere til Huxley's vision om et falsk utopia. Som resultat bliver verdens borgeres individualitet gjort uniform gennem teknologi og media. Den teknologi, som producerede atombomberne, som tog livet af millioner af japanere (og bliver ved med at sætte sine spor på deres liv den dag idag), er nemlig den samme teknologi, som tillader os at varme mad i mikrobølgeovnen og se den seneste episode af vores favoritprogram i fjernsynet.
Så når der i fortællingen spørges om, hvorfor vi blev nødt til at løbe i dækning, da løftet om den fagre nye verden udfoldede sig under den klare blå himmel, så er svaret, at den fagre nye verden har potentialet til at være ligeså ridset, sprækket og ufuldkommen, som den menneskelige historie med krige imellem forskellige folkeslag og lederes totalitære version af, hvad der er bedst for menneskeheden. Det er nemlig mennesker, som styrer den. Så hvis vi vil undgå endnu en cyklus eller gentagelse, så må vi forsøge at skabe en verden, som bygger på fred og dialog, en verden som ikke skaber nye versioner af Pink.... Der er en rød tråd imellem anti-industrialisme og misantropi, hvor Waters smart nok aldrig læner sig for meget til hverken den ene eller den anden side. Ligger fejlen i sig selv hos de teknologiske vidundere eller det enkelte menneskes naive hungren efter mere og mere magt - inspireret af de maskiner, som bragte Hitler, fascisme og (i mindre, men ikke mindre betydningsfuld, udstrækning Pink) til verden?
Måske en blanding af begge, selv om Waters nok efter min mening i virkeligheden er en optimist, som tror på, at der hvor begges fejl ligger, findes også frelsen.
Sådan en idé om blandede velsignelser væves perfekt ind i den narrative fortælling om Pink's kvaler. Imens Pink fokuserer på at bygge sin mur, hvor han tilfører yderligere beskyttelse imod omverdenen for hver sten, er Pink nemlig ude af stand til at skelne de langtrækkende effekter af hans selviscenesatte isolation og hans eventuelle endelige destruktion fra sit selvkonstruerede indelukke.
Filmens billede på sangen er et eksempel på, hvor kraftfuld animationskunst kan være. Startscenen med baby Pink i barnevognen og hans mor siddende i haven i fredfyldt idyl er optakt til krigsanimationen i sangen. Katten, som jager fredsduen op, er en symbolsk overgang, som via angst/flugt fører til den tyske krigsørn, som vokser ud af den eksploderende due, idet scenen skifter fra den idylliske have og over til animation. Ørnen giver plads til en dominerende krigsherre, der i sin tur forvandles til en me<x>tallisk fabrik, som udspyr myriader af bombefly, som flyvende over London jager de gasmaskeformede 'forskræmte' (fremstillet i nøgen tilstand for måske at illustrere deres uskyld) i ly af beskyttelsesrummene. Flyene bliver til kors, ligesom Union Jack kaster sine farvede felter afslørende et krucifiks, begge henledende opmærksomheden på de meningsløse unødvendige ofre på begge sider i en krig. En veritabel lidenskabelig antikrigserklæring. Kun da fredsduen genopstår af de splintrede ruiner af fabrikken / krigsherren kan de døde soldater finde hvile i døden.
Ligesom blodet fra krucifikset, der løber ned ad højen og i afløbet, er ofringen af alle de involverede mænd forgæves. Gerald Scarfe's animation lægger endnu en dimension til sangens stærke antikrigsbudskaber. Verden er ikke meget mere end et spil glorificeret skak mellem to fjender. En kamp mellem politiske giganter, som udgyder deres magtarrogance over de respektive befolkninger i en narcissistisk kamp for moralsk 'ret', overlegenhed, besiddelser og land. Det eneste håb er, at i sidste ende vil freden sænke sig, symboliseret ved fredsduens genopstandelse.

Tak til Bret Urick for inspiration, samtaler, hjælp og vejledning.

The Wall kan købes på DVD her: http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna?vare=523

Om massepsykose, kvindeundertrykkelse, objektivisering og kultur:
http://blog.tv2.dk/snowtiger/entry170914.html
http://blog.tv2.dk/snowtiger/entry173239.html
http://snetiger.wordpress.com/2008/01/05/ebony-ivory/
Om et eksperiment med regressiv gruppedynamik:
http://blog.tv2.dk/snowtiger/entry187759.html
http://blog.tv2.dk/snowtiger/entry208940.html?ss
Om indvandrerfamilier og hvordan vi løser problemerne:
http://snetiger.wordpress.com/2008/02/16/indvandrerfamilier-og...
Om Primary Obejctification og Projektiv Identifikation:
http://blog.tv2.dk/snowtiger/entry205656.html
Om Ytringsfriheden set fra en anden vinkel:
http://blog.tv2.dk/snowtiger/entry207890.html
http://blog.tv2.dk/snowtiger/entry202702.html
Om basale hjernefunktioner:
http://blog.tv2.dk/snowtiger/entry52135.html?ss
http://blog.tv2.dk/snowtiger/entry195688.html
For sammenhængen mellem reformationen og Islam:
http://blog.tv2.dk/snowtiger/entry169789.html
Om kurser i psykiatri og psykologi fra DSPP:
http://www.fpap.dk/Arrangementer/forelaesningraekken.html


Afstemning




68 kommentarer

Skriv kommentar
1. nkristensen 14-03-2008 00:08Rapportér/anmeld
#.snowtiger
Er du klar over at jeg har 2 passioner udover kvinder og vin ?
Liverpool FC siden 1965 og Pink Floyd siden 1973........
2. doqtawotka 14-03-2008 00:10Rapportér/anmeld
"Did you ever wonder why we had to run for shelter when the promise of a brave, new world unfurled beneath the clear blue sky?"

Fantastiske ord...

For: "All in all, we are just another brick in the wall..."

Her er et link til en anden animationsvideo... Sangen er fra et af mine ynglingsbands!
Sangen og videoen tager lidt af de samme spørgsmål op og tilskriver alt til evolutionen...
"Its evolution, baby!"

http://www.youtube.com/watch?v=FoNmNmXExZ8

.
3. snowtiger 14-03-2008 01:19Rapportér/anmeld
#2 Ser det imorgen. ;-)

#1 Nej, det var jeg ikke klar over. Men så må du jo være dobbelt glad. Liverpool gik videre i CL, og jeg har skrevet om Pink Floyd. :-)
4. henrikg73 14-03-2008 01:46Rapportér/anmeld
Kære Tiger
Har lige hørt sangen,med:Pink Floyd.Goodbye Blue sky(The Waal,med:Roger Waters:-D.Er 100% fan,af:Roger Waters,og hans musik:-D.5 velfortjente*'erner,du hermed modtager:-D
5. jomfru5 14-03-2008 03:50Rapportér/anmeld
Her ser du verdens største og mest gennemgribende konfliktsituation anskueliggjort i en simpel kurve.
Situationen er ikke skabt af verdens ledere.
Den er frembragt kollektivt af menneskets uforstand.
Så at sige alle konflikter kan henføres til denne grundliggende konfliktsituation.
http://www.bu.dk/pages/58.asp
Når vi opfører os som umælende kvæg, må vi dele kvægets skæbne.
Slagteriet venter.
6. v_for_vogter 14-03-2008 07:41Rapportér/anmeld
Den film burde være obligatorisk undervisningsmateriale i skolerne!
7. snowtiger 14-03-2008 12:14Rapportér/anmeld
#5 Og du vil gerne stille dig på slagternes side?
8. kif_i_top 14-03-2008 13:34Rapportér/anmeld
Jeg synes CD'en er fed, mens filmen måske aldrig skulle have været lavet. Det er meget langt fra Pink Floyds normale kvalitet og den bærer måske mest af alt præg af, at Roger har ønsket at lave en mindefilm om sin far (al respekt for det).

Umiddelbart synes jeg også, at Gerald Scarfe's tegnefilm gør sig bedre som live understøtning til musikken, end til når de står alene.

Men OK.... Cd'en gav da verdens bedste guitarsolo :-)
9. snowtiger 14-03-2008 13:35Rapportér/anmeld
#8 Jeg har nogle af de gamle liveoptagelser fra 1981. De er ret fantastiske.
10. kif_i_top 14-03-2008 14:11Rapportér/anmeld
Arj... kan man købe en kopi? Jeg har også en kopi DVD af den oprindelige opførsel af The Wall (og en del andre bootleggins) - men den er ikke specielt god i kvalitet.....
11. snowtiger 14-03-2008 14:15Rapportér/anmeld
#10 Det er nok det samme, som jeg har. Desværre. Dem jeg har er de samme, som ligger på Youtube.
12. snowtiger 14-03-2008 14:17Rapportér/anmeld
Men hvis du vil have dem, så kan du godt få dem. Jeg ville da ikke tage penge for sådan noget.
13. kif_i_top 14-03-2008 14:17Rapportér/anmeld
OK - tror også, jeg ville vide det, hvis der var en førsteklasses.... har været totalt forgabt i PF musik siden Meddle.......
14. snowtiger 14-03-2008 14:26Rapportér/anmeld
#13 På Youtube findes også optagelserne fra 'Live at Pompeii'. De er ubeskriveligt gode: http://www.youtube.com/watch?v=6u70HdOuzPc
15. karsten.m72 14-03-2008 15:11Rapportér/anmeld
snowtiger
Tænk hvis man kunne koge dit indlæg ned til 5 linier.

Heldigvis kan du bruge din blog som du har lyst til
jeg kalder det spam.
16. snowtiger 14-03-2008 15:19Rapportér/anmeld
#15 Ehm kan du lige forklare mig den nøjagtige sammenhæng imellem mit indlæg på min egen blog og så begrebet 'spam'.
17. nkristensen 14-03-2008 15:28Rapportér/anmeld
#3.snowtiger
Jeps - med hensyn til Pink Floyd da har noget nær alt hvad de har udgivet inklusiv monooptagelser fra 60erne ;-)
Har været til koncert med 12 gange første gang i 74 - jeg var til alle 3 afskedskoncerter i 81 osv osv ;-)
18. snowtiger 14-03-2008 16:02Rapportér/anmeld
#17 Ohhh det lyder som et besøg værdigt.
19. karsten.m72 14-03-2008 16:25Rapportér/anmeld
#16
Jeg kan ikke forklare dig noget.

Men spam f.eks. er når man bruger 20minutter på at læse
et indlæg, og bagefter spørger hvad var meningen.

Jeg er med på at du analyserer Pink Floyd, (som jeg selv
lytter til)

men når du sætter link ind til 13 andre gamle emner
så er det ligesom man mister forbindelsen til Pink
Floyd.

Igen- du skal bare køre din blog som du vil.
Hvis jeg er utilfreds kan jeg bare lave min egen.
20. snowtiger 14-03-2008 16:28Rapportér/anmeld
#19 Det er ikke den definition på spam, som jeg kender.

Anyways, her er et interview med Roger Waters: http://www.pink-floyd.org/artint/cdnow.htm
"It was my father that record, and I think it was the most personal record I've made. I started to come to grips with my obligation to him, and maybe I unburdened some of that. "The dark stain spread between their shoulder blades ... and when the fight was over we spent what they had made, but in the bottom of our hearts we felt the final cut." I love that lyric because it expresses my sadness that the promise of the post war dream did not materialize. The failure of socialism in some senses. Though I'm not a subscriber to the notion that the socialist ideal has died and gone to heaven, because some of it has been absorbed into our great market driven Western Civilization, massing as the forces are to drive it out. I mean Reagan had a good go at killing the idea of supporting one another. So yeah, it's kind of an important record to me. I've had a lot of people say that actually. It wasn't one of the most successful Pink Floyd records but so what."

Roger Waters er erklæret socialist.
21. v_for_vogter 14-03-2008 17:35Rapportér/anmeld
Filmen er da for fed.

Har set den to gange i biffen med 10 år mellemrum. Og aldig har jeg oplevet noget lignende ved en eneste anden film EVER:

Da filmen er slut er der INGEN i biografen, der rører sig, INGEN der snakker, INGEN der hoster, INGEN der så meget som hvisker. Der var helt stille. Totalt stille. Og først de den allersidste tekst på rulleteksterne rullede op af skærmen efter mindst 5-6 minutter begyndte folk at rejse sig, langsomt og stille og ingen snakkede før de var helt ude af salen.

DET har jeg sgu aldrig oplevet før eller siden til nogen anden film.
22. snowtiger 14-03-2008 18:19Rapportér/anmeld
#21 Har din søn været med inde og se den?
23. kif_i_top 14-03-2008 18:28Rapportér/anmeld
#14 Den har jeg på DVD - rigtig fed DVD i rigtig god kvalitet

#17 "Afskedskoncerterne" ?? Er det The Wall koncerterne, du tænker på ?

#20 øh... er det beviset for, hvordan det kan gå med liberalisme ***ggg*** ???? Det holder vist ikke i retten. For mig holder Waters rent faktisk politik ret meget ude af The Wall - han kigger mere på den menneskelige tragedie "Pink", der i en vis grad er ham sel efter spyt-klat episoden i Canada.

I Final Cut har han der imod Thatcher hængt ud. Det er vel egentlig også meget logisk eftersom den kom i forbindelse med Falklandskrigen og han dybest set vel er imod enhver form for krig......

Og ja, han er erklæret socialist (sjovt nok, var han dog ikke specielt interesseret i, at de andre kunne fortsætte som Pink Floyd, da han ikke selv ville længere..... man er åbentbart kun erklæret ekstrem social, til det går ud over en selv :-) )
24. v_for_vogter 14-03-2008 18:36Rapportér/anmeld
#22 hehe nope.. han var ikke engang kajakroer i mine klunker da jeg så den sidste gang... det er 20 år siden i Cafe Klaptræet.

Men jeg vil skaffe den snarest og tvangsindlægge ham til den.
25. snowtiger 14-03-2008 18:40Rapportér/anmeld
#23 Du ser stadigvæk kun det halve af filmen. Det er synd for dig. ;-) Prøv at åbne øjnene.

#24 Jeg har den på DVD. Du kan bare låne den.
26. snowtiger 14-03-2008 18:42Rapportér/anmeld
Jeg står fuldstændigt ved min gennemgang af Goodbye Blue Sky.
27. v_for_vogter 14-03-2008 18:49Rapportér/anmeld
#25 cool :-) men jeg gerne eje den :-) jeg har jo i forvejen 150 DVD'er og 550 VHS film ;-)
28. snowtiger 14-03-2008 19:03Rapportér/anmeld
#27 Hehe den er også værd at eje. :-)
29. doqtawotka 14-03-2008 20:04Rapportér/anmeld
Hey snetiger...
Set videoen jeg linkede til?...
Man kan godt se hvor de PJ har fået deres inspiration fra!
Hehe...
30. nkristensen 14-03-2008 20:11Rapportér/anmeld
#23.kif
Ja, jeg var til alle 3 koncerter i England og Tyskland efter at de hwvde besluttet at the "real" game var over.
31. kif_i_top 14-03-2008 20:31Rapportér/anmeld
Arj.... jeg er alligevel født for sent......

Mh... men kan dog i det mindste sige, at jeg har set Pink Floyd et par gange, Waters solo et par gange og Gilmour solo..... - der er folk, der aldrig fik chancen, så jeg er taknemmelig for, hvad jeg trods alt fik - selv om jeg virkeligt bare hader Bob Geldorff - idiotisk lodtrækning via engelsk telefonsystem til re-union.... jeg græmmes.... han stjal min drøm :-(

http://www.laursens.dk/koncerter/koncerter...
32. snowtiger 14-03-2008 20:46Rapportér/anmeld
#29 Ja, den er god, og man kan godt fornemme kilden.
33. nkristensen 14-03-2008 23:38Rapportér/anmeld
Bob Geldorf er efter min mening opreklameret.

Pink Floyd - den gamle besætning var kanon bedre end sex ;-).
Har nogle monoindspilninger fra 60erne i deres opstart virkelig syret stof "griner"
34. snowtiger 15-03-2008 00:13Rapportér/anmeld
#33 Vil jeg meget gerne høre.

Jeg kan godt lide Bob Geldorf. Ihvertfald fra dengang hvor alting ikke havde nået at stige ham til hovedet.
35. snowtiger 16-03-2008 19:53Rapportér/anmeld
KiF, læs her: "As Roger Waters states in his 1979 interview, "the judgment to de-isolate himself…is a very good thing." Perhaps for the first time in his life, Pink is unfettered by past burdens and is able to experience life to the fullest without the hindrance of dulling mental defenses. While Pink was born into the world in "In the Flesh?" and continually born into new incarnations throughout the album, the destruction of his wall marks his true rebirth into life. Though he is now more vulnerable to the pains of life, he is also more susceptible to life's pleasures, allowing him to truly connect with his emotions, his loved ones, and the world. As Pink's story attests, the wall-like defense mechanisms are in reality more oppressive than protective, replacing humility and understanding with egoism and decay. And though the world remains imperfect despite one man's enlightening journey, the destruction of this one wall removes yet another brick from the larger wall of humanity. The destruction of this one wall becomes another broken link in the vicious, circular chain of oppression and violence. With enough bricks and links gone, the social wall of prejudice will collapse and the circuitous cycle of injustice will be broken."
36. snowtiger 16-03-2008 20:00Rapportér/anmeld
http://thewallanalysis.com/thetrial.html

"Considering that much of "the Wall" can be read from a psychoanalytic perspective (as I've done in many of the songs), I thought I would include a brief Jungian interpretation of "the Trial." (I highly recommend the book the Portable Jung as a starting point for those unfamiliar with the works of this psychological and philosophical marvel, who has influenced a generation of thinkers and storytellers from Joseph Campbell to George Lucas.) In his theories on the process of individuation (the process one undergoes in order to create a distinct self), Jung purported that just as we all have good sides to our ego / personalities, we also all have villains / dark sides / evil within us. Jung labeled this darkness as "the shadow," and believed that one could not fully individuate, that is become an individual self, without first accepting the shadow. One can easily see Pink's shadow in the various outcroppings of his decay, most notably the dictator persona. Jung continues by saying that a person who successfully undergoes individuation must first call to light all of the repressed aspects of his own psyche (anima, shadow,etc.) and that he (or she) must then accept all of these aspects as a part of himself. [For those familiar with Jung, one might readily identify the mother and wife personas in "the Trial" as Pink's anima.] However, this full acceptance of the lighter and darker sides of one's persona is especially hard because everyone, to a degree, has Christ-like notions that lead a person to believe that they can actually obtain true perfection, like the Christian figure of Jesus. Jung believed that these notions are unobtainable and false because unlike the mythic or historical figure of Jesus (depending on your religious beliefs), everyone has a shadow, an evilness, inside of them. But because men are often vainglorious and unwilling to accept the idea that they are less than perfect, the shadow is often repressed, preventing that person from accepting his true, whole self, both the good and bad. However, when a person accepts his / her shadow, a sort of enlightenment takes place where his consciousness is broadened and the separate aspects of his psyche merge into one. Thus he becomes an individual self. Accordingly, Pink sets himself up as a Christ figure throughout the movie, repressing his own shadow (his accountability) behind his wall. Yet after repressing these emotions, Pink fully embraces his dark side when he becomes the Dictator, an action that is as dangerous to self-development as repressing one's shadow. But with the "the Trial," every aspect of his persona, both light and dark, are fully realized and accepted, bringing about the collapse of the wall and the emergence of Pink as an individuated self. He takes responsibility for his actions and accepts his shadow as a part of himself, breaking the personal and social cycle of ignorance and unaccountability by taking the next step towards psychological wholeness."
37. v_for_vogter 16-03-2008 20:33Rapportér/anmeld
Så har jeg købt filmen :) Min søn og jeg skal se den imorgen aften.
38. snowtiger 16-03-2008 20:40Rapportér/anmeld
#37 Glimrende. Så kan i jo passende også fornøje jer med Bret Uricks brilliante analyse: http://thewallanalysis.com/Intro.html
39. v_for_vogter 16-03-2008 20:44Rapportér/anmeld
Den analyse er yderst mangelfuld sunes jeg. For der er det største aspekt af filmen som jeg mener han misser totalt.

Fascismen. Han taler hele tiden om sangeren og han er i realiteten kun en biperson i forhold til det som The Wall også handler om.

marcherende støvler, krig, ensretning af folket, konformitetens farer og fascismen.
40. snowtiger 16-03-2008 20:51Rapportér/anmeld
#39 Jeg tror, at du skal prøve at læse det hele. Men vi kan godt snakke om det en dag. Bret Urick efterlader læseren mulighed for selv at tænke. Det er i mine øjne et stort plus ved hans analyse. Folk skal ikke nødvendigvis have alting ind med grydeske.
41. snowtiger 16-03-2008 20:54Rapportér/anmeld
#39 Og der mangler altså ikke henvisninger til fascismen i hans analyse af eksempelvis Goodbye Blue Sky eller Waiting for The Worms.

Prøv at tælle hvor mange gange der står Hitler i den samlede analyse. Det er ikke småting. Jeg er faktisk nogle steder uenig med ham, fordi jeg mener ikke, at filmen kun handler om nazisme og Hitler. Den handler i høj grad også om England og fascisme.
42. snowtiger 16-03-2008 20:55Rapportér/anmeld
Typisk for Waters tager han udgangspunkt i det psykologiske perspektiv i stedet for i enkelte lande eller enkelte magter. The Wall kan være i alle mennesker, alle regimer og alle grupper.
43. v_for_vogter 16-03-2008 20:56Rapportér/anmeld
#42 ok jeg skimmede teksten da jeg er træt.

Og den sidste sætning giver jeg dig ret i.
44. snowtiger 16-03-2008 20:57Rapportér/anmeld
Og du skal endelig ikke glemme, at alting opleves gennem den narative fortælling om Pink. Alting opleves gennem Pink. Derfor er Pink naturligvis central for værket.
45. snowtiger 16-03-2008 20:58Rapportér/anmeld
#43 Fair nok. Gør det en dag hvor du har god tid. Det tog mig et par uger at læse det igennem.
46. snowtiger 23-03-2008 22:08Rapportér/anmeld
Så min holdning er, at man rent psykologisk set på lang sigt ville få en bedre verden ved ikke selv at indgå i vold. Uanset om man føler sig berettiget til at bruge vold eller ej. Og jeg siger specifikt! på lang sigt! Problemet er, at de fleste mennesker er alt for utålmodige til at vente på, at den regressive udvikling vender.
47. vilkat 02-09-2008 01:33Rapportér/anmeld
Pink Floyd...altid godt musik...men kan også varmt anbefale Radio Kaos af Roger Waters ;0), Tak for musikken, sprang det skrevne over ;o)
48. v_for_vogter 02-09-2008 07:41Rapportér/anmeld
#47 hvis du kun er ude efter musikken så misser du hel pointen med The Wall.

Det er som at gå til fodbold for at se på manderøve.
49. zigzagger 13-10-2009 11:27Rapportér/anmeld
Ved du om man kan købe den på musikvideo?

Pink Floyd - Goodbye Blue Sky
50. snowtiger 13-10-2009 12:44Rapportér/anmeld
Man kan købe hele DVD'en. Jeg skriver et link til det senere. De enkelte klip fra filmen kan man finde på Youtube også. :)
51. snowtiger 13-10-2009 12:53Rapportér/anmeld
http://www.laserdisken.dk/html/visvare.dna...

Her kan man købe filmen. :)
52. zigzagger 13-10-2009 16:48Rapportér/anmeld
Nåh den har jeg da. Jeg mener de har prøvet noget nyt men jeg har faktisk været inde og endelig finde en idag.

http://www.youtube.com/watch?v=ly4bDl0ulf4
53. zigzagger 13-10-2009 16:58Rapportér/anmeld
nå men jeg vil gå ind og se den, så kan jeg skrive om jeg syntes du skal købe den ;-)

For jeg regner da med du syntes om pink foyd.
54. zigzagger 13-10-2009 17:47Rapportér/anmeld
Jeg mener Pink Floyd :-)
55. snowtiger 13-10-2009 17:58Rapportér/anmeld
#52 Uhh TAK!!
56. zigzagger 13-10-2009 18:09Rapportér/anmeld
Nu ved jeg ikke om du bare gør grin med mig ;-) Men det var Live at Pompeii den er altså også god, sjovt at se dem helt unge. Nogle af deres lydprøver er temmelig skingere........ Men du kan se nogle billeder derfra, de er lidt forud for deres tid..

http://images.google.com/images?hl=da&lr=l...
57. snowtiger 13-10-2009 18:24Rapportér/anmeld
#56 Jeg har selv Live at Pompeii. :) Det er efter min mening noget af det bedste, de har lavet rent musikalsk.
58. snowtiger 13-10-2009 18:24Rapportér/anmeld
Nej, gør ikke grin med dig.
59. zigzagger 13-10-2009 18:33Rapportér/anmeld
#57. snowtiger

Det er sikkert fordi de er så geniale, altså det syntes jeg.

Og nu er jeg ligefrem blevet helt vild med Roger Waters ;-)
60. snowtiger 13-10-2009 18:36Rapportér/anmeld
#59 Jeg er også ret vil med Waters. :) Mere end med den resterende del af PF faktisk.
61. nkristensen 13-10-2009 18:38Rapportér/anmeld
#56.zigzagger
Jeg har været bidt af Pink Floyd's musik siden 1973, da de udgav 'Dark side.......' - jeg begyndte at søge tilbage og har nogle gamle monoindspilninger fra 60'erne inden de officielt udgav plader...

Det er rigtigt det er godt syret det de lavede... 'griner'
62. zigzagger 13-10-2009 18:39Rapportér/anmeld
Godt så har vi faktsik samme smag i musik ;-)
63. zigzagger 13-10-2009 18:41Rapportér/anmeld
#61. nkristensen

Det er nemlig rigtig godt. The Wall syntes jeg både er enormt syret og et rigtigt kunstværk.
64. snowtiger 13-10-2009 18:46Rapportér/anmeld
#60 err vil=vild

#61 Passer dig garanteret glimrende - det med det syrede. ;)
65. nkristensen 13-10-2009 19:00Rapportér/anmeld
#64.snow
Jeg er ikke ked af det, så meget kan jeg sige... 'griner smørret'

Jeg har vist alle udgivelser med PF inklusiv de omtalte sjældne monooptagelser som er endnu mere syret end andre udgivelser de har lavet senere.. ;-)
66. snowtiger 13-10-2009 19:13Rapportér/anmeld
#65 Og jeg har skrevet her for længe siden, at jeg ønsker at lytte til dem! Nu må du snart tage dig sammen.
67. zigzagger 13-10-2009 19:25Rapportér/anmeld
#66. snowtiger

Grunden til jeg stødte ind i dit indlæg var fordi jeg ledte efter noget med Pink Floyd på google.

Det gjorde jeg også engang på nkristensen blog da jeg ledte efter noget om dromedare ;-)
68. snowtiger 13-10-2009 19:30Rapportér/anmeld
#67 ;) Jeg har skrevet et par indlæg om The Wall.