Hop til indhold

MORAL ER GODT, DOBBELT MORAL ER DOBBELT SÅ GODT!

Lørdag, 22. marts 2008 kl. 21:41 / børn, debat, familie, kultur, livet, mennesker, moral, penge, politik, samfund, vold

FORÆLDREKULTUR & TIDSÅND

37 kommentarer | Rapportér/anmeld | Send til en ven

I disse dage er der mange samtaler både i medierne og diverse hjem om den unødige vold.

Bølgerne går højt og alle vasker hænder og skal påpege fejl og mangler enten her og endnu mere der.

Kunne det tænke sig at igennem mange årtier at VI ALLE har et ansvar, både forældre, kommuner og regering og folketing samt dommere.

Jeg skal ikke gøre mig klog på hvilken regering der ikke har gjort ”hvem — hvad - hvor". Men uanset hvilke årsager, kan der ikke herske tvivl om at ”alle instanser” reagerer for sent for at løse problemerne på de sociale områder.

Jeg vil mene at mange forældre i dagens Danmark har evnerne til at være gode forældre uanset om de bor i whiskybæltet og svælger i penge eller er fattigrøven på Vesterbro.
Dysfunktionelle familier findes alle steder i Danmark.

Lad os tage ud på en lille rejse vedr. Børn, unge og forældre.:
Der har altid været "små bandekrige"! Eks. Volden på Christianshavn og volden på bryggen, der var man i 40’erne og halvtresserne ude og slås om territorium. Dengang kom man hjem med et blåt øje og måske et par tænder i hånden.

I 50’- og 60’erne blev begge forældre udearbejdende, efter krigen var vi jo et samfund i udvikling. Nu skulle der først og fremmest knokles til telefon, tv og bil.
Men dengang tilstræbte forældrene også tid til familie og børn. Hvem husker ikke familiesøndagsturene hvor vi som børn kedede os kilometervis på bagsædet i timevis...

Ungdomssubkultur stærkt inspireret af USA — LEV STÆRKT DØ UNG.
Samt sidst i 60’erne med hippie-kulturen.

I 60’- og 70’erne skød en masse parceller op. Folk skulle ud af ”kasserne” ud af byen, ud til de 3 v’er (villa, volvo og vovse) og for de bedre stillet også sommerhus.
En verden åbnede sig endnu mere med charterrejsen og ruteflyene der gav nye muligheder for at rejse ud i verden, finde ud af hvem ”vi hinanden” er.
”Vi” var blevet mere velstillet, Formerne mere afslappet og børn og unge en lille smule mere overladt til sig selv.

Nu skulle der også være tid til at nyde livet. Vi kunne jo se hvor slidte de gamle var, dem som havde været forældre i krigens tid.
Ungdomssubkultur: hippier, flippere, rockere og diskere .
Her tog volden yderligere til. Rockerne kunne ikke nøjes med de bare næver, de tog et tiltag med f.eks. cykelkæder, knojern, fingerringe med dødningehoveder på.

I 70 ’erne begyndte arbejdsløsheden at vise sit grimme ansigt.
Idealbilledet Danmark var begyndt at revne. Der kom flere sociale problemer folk imellem. Ingen gad rigtig at sætte sig ind i hinandens kulturer og prøve at forstå, med undtagelse af nogle få. Vi kom ind i en tid hvor VI alle var os selv nærmest.
Førstegangsforældrene var så småt begyndt at blive lidt ældre. Man tilstræbte at få en uddannelse og enten en langturs rejse eller de 3 v’er inden ønskebarnet kom til.
Ny ungdomssubkultur ; Slumstormene på Christianshavn, Christiania og Nørrebro. Samt et stykke jord der blev købt i det mørke Jylland og Thylejren kom til.

Med 80’erne kom vi ind i computerens, faxens og mobilens samt game-boy’ens tidsalder. Flere tv og radio kanaler begyndte at storme ind og tage fylde i de små hjem.

BZ kulturen fik sin spæde begyndelse, (ikke at forveksle med slumstormene.)
Grøn Jakkerne markerede sig i nogle år men havde en kort levetid. Og 2. G’ere var begyndt at blive teenagere..

I 90’erne og dette århundrede er vi bombet på alle områder. Kommunikationen flyder tværs over landets grænser via tv, mobil og internet.
De små unge har pludselig fået lov til at opføre sig som unge voksne.
13- 14 årige piger render halvnøgne rundt i tåbelige branderter. De unge drenge drikker sig hjernedøde og kræver sex for bagefter at kalde dem billige ludere og så videre.

” Dem” der var de fremmede er nu også blevet en del af ”os”.
Næsten alle unge render rundt med mobil og tv og computer på værelset. Nogle render rundt med kniv og vold. Alle bliver vi mere fremmede for hinanden
Måske de meget sene første gangs forældre i denne tid ikke har tid til at være forældre og sætte sig ind i hvad det vil sige at være forældre.

Det er almindelig kendt at nutidens forældre er blevet usikre og misforstået pylret. Lægen bliver kontaktet over småting der førhen var almindelige husmor råd, først gennem familie, siden hen venner og ja nu, lægen.

Som forældre er der så mange ting der skal nås, arbejde ( indtægter og udgifter), fritidsinteresser, venner, til sidst familien og hva Fa.... Ungen sidder jo alligevel på værelset, næsen begravet i computeren, eller er ude og rende, så hvad fa... kan jeg egentlig gøre.

Og gør jeg nu en masse som forældre, øvrig samfundsborger når der opstår problemer så virker det så håbløst for de relevante myndigheder tager ikke relevante tiltag og vil ikke høre, for det har de ikke råd til.
Derudover er vold og terror blevet et dagligt islæt, lokalt i andedammen som den øvrige verden.

Uanset hvilke årtier der nu er nævnt her vil vi alle sammen kunne genkende den lille pige eller dreng der har det så dårligt og er så uskyldig i sine opvækstbetingelser.
Diverse myndigheder og livssyns borgere siger at der ikke er råd, dette er ikke en prioritet.
At der ikke bliver grebet ind i tide koster DYRT og dog vil det koste så LIDT hvis vi greb ind i tide. Lad os ændre datid til nutid og gribe ind. Det er et menneske da værd.
Og så vil det oven i købet koste så lidt!
For mig at se handler det her om hvilke livssyn vi vil være os selv bekendt.

Venlig hilsen





37 kommentarer

Skriv kommentar
1. nautico 22-03-2008 22:38Rapportér/anmeld
Godt skrevet, du får lige en high five!
2. onsdagsbloggeren 22-03-2008 22:54Rapportér/anmeld
* * * * *
:-)
3. strandbitch 22-03-2008 23:13Rapportér/anmeld
Mange tak til jer begge to. :-)
4. 7ern 22-03-2008 23:17Rapportér/anmeld
du har så evigt ret - flot skrevet. håber at rigtigt mange her i landet vil læse dette.
5. snowtiger 22-03-2008 23:32Rapportér/anmeld
Jeg er absolut enig. Godt indlæg og med det rette fokus. Nu har jeg så fulgt din opfordring og læst det. Tak. :) Jeg vil tillade mig at linke til det. Håber at det er iorden.
6. strandbitch 22-03-2008 23:37Rapportér/anmeld
jo da og mange tak (*****) :-)
7. snowtiger 23-03-2008 01:21Rapportér/anmeld
#6 De er fudt fortjent. :) Sov godt.
8. jomfru5 23-03-2008 04:24Rapportér/anmeld
I virkeligheden er sådanne indlæg falliterklæringer for vort samfund.
Vi kan ikke håndtere aggressive og voldelige mennesker på en effektiv måde.
Og det skal vi kunne.
For de er iblandt os.

Og det bliver de ved med at være, trods alle besynderlige projekter.
http://hodja.wordpress.com/2008/03/04/urea...

I blandingskulturer vil den mest voldelige dominere.
For andre må tilpasse sig, hvis de være der.

Følgelig skal vi kunne gribe effektivt ind.
Hensynet til et voldeligt mindretals rettigheder må ikke terrorisere majoriteten.

Hvis samfundet ikke kan tage sig sammen til at reagere, vil privat lovhåndhævelse gennem sikkerhedsfirmaer blive løsningen for dem, der kan betale.

De fattige er så udleverede til den kriminelle pøbels forgodtbefindende.

Denne udvikling er allerede meget tydelig i USA og Sydafrika.
9. strandbitch 23-03-2008 10:08Rapportér/anmeld
#4 tak skal du ha. jeg ser da også gerne at den bliver læst og at folk griber i egen barm ! :-)
# 8 Det kan vi bestemt ikke være uenige i.

God påskesøndag :-)
10. blogarz 23-03-2008 10:40Rapportér/anmeld
Jeg er enig i at patienten er syg, men hvorfor og hvadan vi behandler synes jeg du slipper for nemt omkring med.
Det nærmeste du kommer er at kræve mere velfærd, mere skat og flere rettigheder. Har vi slet ingen pligter?
Det har jeg skrevet et indlæg om:
http://blog.tv2.dk/blogarz/entry215283.html

PS. Lad os få værdidebat så det sprøjter :-)
11. onsdagsbloggeren 23-03-2008 11:01Rapportér/anmeld
#10

Pligterne er vi prinsipielt enige om, men du har ret i at patienten er syg, men ikke meget mere syg end altid.

Som jeg læser indlægget er det en historisk gennemgang a la "fra James Dean til Strandbitch", altså et tilbageblik på et livs / en generations forældre- og ungdomskultur.

Der er ikke noget nyt. Der sker ikke noget nyt. Det er altsammen gentagelser - fra generation til generation. Bare nye navne, nye (musik)genrer, nye overskrifter til ungdomsoprør - og nye forældreundskyldninger for at de unge er nogle lømler.

Og helt konkret:
Når retssystemet tager fat bruges der i forvejen tid. Det er altså bare at tage de rigtige beslutninger.
Når de sociale myndigheder tager fat i en sag og bruger tid (og skattekroner) kan de lige så godt tage de rigtige beslutninger i stedet for de forkerte.

En rigtig beslutning kan GODT være en anbringelse meget tidligt for uvorne børn på en kostskole - eller - som en chefpsykolog har sagt - "mands"opdækket i en villa med 4 pædagoger.

Det koster penge, men det gør fængselsophold også.

Der er bare større risiko for at skattekronerne skal flyde igennem et helt liv, hvis det er fængslet der tager imod - fremfor man en gang for alle får rettet en ung lømmel op.

Hov - jeg blev lidt grebet af svaret - det kan jo blive til et indlæg.
12. snowtiger 23-03-2008 11:06Rapportér/anmeld
#8 Et andet aspekt kunne også være, at i "et sygt samfund", vil der blive flere og flere syge...Ikke noget unormalt i det....
13. strandbitch 23-03-2008 11:07Rapportér/anmeld
# 10 jeg skriver ikke her om en enkelt sag "patient".
Jeg ved slet ikke hvordan ordet kan opstå vedr. mit indlæg

#11 ang. din opfattelse af indlægget, det har du forstået fuldt ud og for en gangs skyld kan jeg tilslutte mig din øvrige kommentar.
Venligst from Dean Martin- strandbitch ;-)
14. nautico 23-03-2008 11:12Rapportér/anmeld
Jeg bliver lige nødt til at gentage en konklusion:

Forældrene blevet dagligt bombarderet af medierne med påstande om, at forældre var værdiløse som forældre og ikke havde forstand på børneopdragelse, revselsretten af børn blev strafbart og de nyborne forældrene burde tvinges til et pædagogisk kursus i børneopdragelse, så børnene kunne blive opdraget pædagogisk rigtigt! Det er sket gennem de sidste 15 - 20 år, og det er nu det, som vi ser og mærker konsekvenserne af, de unge børnefamilier er blevet hjernevasket, af psykologer og pædagoger til at indføre den pædagogisk korrekte børneopdragelse!

Det blev til pædagogisk fri opdragelse og endnu værre pædagogisk fri for opdragelse! De unge førstegangsforældre, blev fanget i denne nye pædagogiske dæmagogi!

Jeg har et lille eksempel: En børnepsykolog skulle skrive en doktordisputat om børneopdragelse! Han havde fire forskellige teorier om børneopdragelse, og forsvarede sin disputat med bravour, blev meget rost for sin viden om børneopdragelse! Nogle år senere mødte han så en af professorerne, som havde været med til at vurdere hans teorier, og han spurgte ham, hvordan går det med dine teorier om børneopdragelse? Børnepsykologen svarede: Jeg er Gift nu, har en dejlig kone og 4 børn, men desværre har jeg ingen teori om børneopdragelse mere!

Naturligvis vil sagsbehandlere, pædagoger og psykologer gerne se de unge mennesker som en slags patienter, der er jo arbejdspladser og penge i at betragte dem som syge, i stedet for at give forældrene lov til selv at opdrage dem!
15. onsdagsbloggeren 23-03-2008 11:15Rapportér/anmeld
#14

Ja, ja, det er OGSÅ rigtigt.

Bare ikke i alle situationer.

Der findes INGEN FACITLISTE.

Undskyld, jo, det gør der. På dødlejet. Dér er det bare lidt for sent.
16. strandbitch 23-03-2008 11:31Rapportér/anmeld
# 14 jeg ser hellere end gerne at forældrene gider at tage at aktivt medansvar over for deres egne unger.
Jeg er ikke helt enig i " at pædagoger m.m skal lastes til ansvar, heller ikke der er der enighed om pædagogik og børneopdragelse i disse fagkredse som du beskriver.

jeg har et andet lille eksempel:
En førstgang gangs mor sidst i 30'erne henter sin søn i en vuggestue.
Moderen forventer at lille Per bliver så glad når hun henter ham og sir til ham. " Kom skal vi ikke gå nu" Lille per sir nej, for nu da mor endelig er her, vil han godt vise hende sin hverdag i vuggesuen. Mor bliver frustreret og hiver i Per, "kom så, nu:
lille Per begynder at græde og mor slipper ham, frustreret (igen, igen) og har tårer i øjnene.
Jeg går hen til mor og spør om hun havde ment at Lille per havde et reelt valg til spørgsmålet " Skal vi gå nu?!
Det havde han jo ikke. Jeg gir hende et lille opmuntrene klem (på armen) og opfordrer hende til at sige " Kom, vi skal gå nu."

Denne lille historie har jeg mødt i 30 år men selvfølgelig i nuancer og i alle aldersgrupper.
Jeg ved ikke hvorfor forældre mener at de ikke kan være "kontante" alt er jo ikke til forhandling og diskussion.
17. snowtiger 23-03-2008 12:48Rapportér/anmeld
Her er et andet eksempel på, hvad man forholdsvist let kunne indføre i kommunerne: http://blog.tv2.dk/snowtiger/entry187295.html
18. strandbitch 23-03-2008 13:19Rapportér/anmeld
# 17 ja det er så trist at alting skal halte bagud.
Der bliver tabt en masse mennesker på gulvet, fordi der mange der ikke kigger ud over egen næsetip.
19. blondie-mz 23-03-2008 16:20Rapportér/anmeld
*****

Sikke du kan. Jeg har mine børn til påskefrokost, så jeg når ingen kommentarer lige nu, men de skal nok komme.

Fint indlæg :-)
20. strandbitch 23-03-2008 16:47Rapportér/anmeld
# 19 Takker,;-) og god fornøjelsese :-)) jeg skal netop nu også til min svorgers fødselsdag!
21. nautico 23-03-2008 19:23Rapportér/anmeld
#20 ... Det er pinligt at høre Wamming kommentere situationen, og betegne politikerne, KBH-kommunes administration, sagsbehandlerne og psykologerne som de professionelle, deres virke i mange sager afslører deres manglende professionalisme! Det eneste de er professionel til, er at dræne statens og kommunernes kasser til egen fordel!
22. strandbitch 24-03-2008 11:54Rapportér/anmeld
#21 Det kan jeg ikke udtale mig om, jeg arbejder ikke i kbh. kommune, men jeg syns at det var dejligt der var en socialrådgiver der fik lidt medie tid, udtalte sig om "hvordan der er at arbejde i kommunen og hvordan de har fået ordre om at de må sætte de "vanartet unge" sidst på dagsorden, for der er ikke råd!!!

Men jo jeg syns også at Wamming var usmagelig og at han talte med to tunger.
23. blondie-mz 24-03-2008 20:25Rapportér/anmeld
#14
det var dog en ualmindelig syg tankegang du der fremkommer med, og det kunne være at du var patienten ???

At tro at pædagoger, socialrådgivere eller offentlig ansatte psykologer har glæde af at betragte børn og unge som patienter og at der er kroner i det.... tror næsten ikke mine øjne og drak jeg kaffe, så ville jeg kløls i den.

Ingen pædagog får mere i månedsløn, ingen lærer, ingen socialrådgiver får mere i lønningsposen ved at ha' mange 'klienter'. Lønnen er præcist det samme, som om du har 30 sager eller 60 sager, men det er klart, at har du kun 30 sager som socialrådgiver, så kan du gøre dit arbejde bedre, end hvis du har 60.

Men lægerne får penge efter hvor mange patienter de kan nå at klare i løbet af en dag. Og se, det er jo et helt andet system.

#21
Her bekræfter din kommentar at du er absolut uvidenden på det socialpolitiske felt. Især hvordan tingene foregår i det virkelige liv.

Men du mener måske en politiker, der kunne være murerarbejdsmand, er mere professionel end en uddannet pædagog, socialrådgiver eller lærer ?

Det er muligt jeg fuldstændig misforstår, hvad du skriver, for du plejer at ha' lidt mere forstand på det du udtaler dig om.

Hvad er dine bud på, hvordan problemerne løses ????
24. nautico 24-03-2008 20:47Rapportér/anmeld
#23 ... Ja du læser åbenbart mine indlæg, som fanden ville læse biblen!
25. nautico 24-03-2008 21:17Rapportér/anmeld
Eller også er grunden til at samfundet bliver mere og mere sygt, netop et tegn på at de "såkaldt professionelle", mere er professionelle af navn end af gavn! Når vi i dag ser, at pædagogikken har spillet totalt falit, kunne det jo tænkes den ændrede filosofi i børneopdragelsen de sidste 15 - 20 år har været forfejlet!

Hvis en murer ikke får meget mere ud af en murerarbejdsmand, end en bunke byggesjusk til flere hundrede tusinde, ville det jo også være spild af resourser, at have ham som medhjælper til et byggeri, uanset hvor professionel murerarbejdsmanden forsøger at bilde ham ind han er!
26. strandbitch 25-03-2008 10:26Rapportér/anmeld
#25 Jeg forstår ikke hvad du skriver, det giver mig ingen mening. Hvor vil du egentlig hen.?
Med hensyn til adfærds vanskelige unge, er det min påstand at ca 90 procent (unge) der har været i en eller anden slags fornuftig pædagogisk regi, er kommet igennem nåleøjet og blevet til gode samfundsborgere. Dem hører vi ikke om. Det giver jo ikke sensationsstof i div. medier.
At der er en forfejlet "rundkredspædagogik" skyldes nok at politikkerne ikke har været særligt interesseret i at være med til at bruge penge og konsekvens for de unge der er uden for pædagogisk rækkevidde.
27. snowtiger 25-03-2008 11:18Rapportér/anmeld
Der vil uanset systemet altid være nogle som tabes på gulvet. Men vi skal være glade for paradigmeskiftet indenfor børneopdragelse. Jeg er ihvertfald glad for, at det ikke længere er tilladt at tæske sine børn. Poblemet er imidlertid, at de få, som er udenfor pædagogisk rækkevidde, som regel er det, fordi de har nogle store psykiske problemer i hjemmet eller i forhold til deres egen-udvikling. Det er et vanvittigt svært område, fordi grænsen imellem at skride ind med magt og så at misbruge magten er hårfin. Basalt set tørrer »det udearbejdende samfund« lorten godt og grundigt af på pædagoger, lærere og andre, som har med børnene at gøre. Børnene bliver tabere, for de vil jo i virkeligheden helst have deres forældre. Men de har aldrig tid, fordi de har travlt med at tjene penge.
28. nautico 25-03-2008 15:19Rapportér/anmeld
#27 ... Jeg går heller ikke ind for, at forældrene skal have lov til at tæske deres børn! Men et velplaseret rap i røven, betragter jeg som forebyggende revselsesret, og fremfor at overlade den revselsesret til samfundet, hvor vi har set politiet fare frem med brutal vold, mener jeg at forældrenes opdragelsesret er langt at foretrække!

Langt de fleste børn kan heldigvis tales til fornuft, men den pædagogiske idioti gennem de sidste 15 -20 år, har gjort det en vanvittig vanskelig opgave for forældrene i nogle tilfælder!

Og når du påpeger magtmisbrug, så undrer mig, at du kan neglisere helt klare og uaceptale overgreb overfor børn, fra samfundets side!
29. snowtiger 25-03-2008 16:43Rapportér/anmeld
#28 Jeg neglicerer ikke overgreb fra samfundets side.
30. jesuspast 28-03-2008 18:04Rapportér/anmeld
#27
Din kommentar får mig til at mindes et tv-program jeg så engang. Det omhandlede netop om børn og unge og brug af fysisk afstraffelse som disciplinærmiddel.

I den forbindelse blev forskellige personer i alle lag i samfundet interviewet. Også den hærdede forbryder I vestre fængsel:
"Ja jeg synes sgu at man skal have lov til at klappe til sit barn en gang imellem. Det var hvad far gjorde ved mig, når jeg var for fræk og jeg har sgu ikke taget skade af det".

Nu skal en enkelt kommentar jo ikke generalisere noget som helst, men det klip vil jeg nok altid huske.
31. snowtiger 29-03-2008 00:03Rapportér/anmeld
#30 Lige præcis. På den måde kan den negative sociale arv fortsætte i cykliske bevægelser fra generation til generation.
32. v_for_vogter 09-03-2009 11:40Rapportér/anmeld
Du burde genudsende denne fantastiske blog. :) Jeg gik glip af den sidst.
33. strandbitch 09-03-2009 11:46Rapportér/anmeld
#32v_vogter
Så skriver jeg altså, at det er på din anbefalling.
'smiler drillende.
;-))
34. v_for_vogter 09-03-2009 11:54Rapportér/anmeld
#33 der er bare i orden. Det tåler absolut gentagelse.
35. strandbitch 09-03-2009 11:59Rapportér/anmeld
vogter
takker, for din rose
mener det oprigtigt, du har selv mange gode tanker.
Det kommer måske på senere lige nu har jeg 1 års dag og lagt en blogstatus.
du skal være velkommen også der.'blinker'
;-)
36. debatman1 28-07-2009 14:43Rapportér/anmeld
#0

Apropos dit indlæg i dag:

Læs #32

:-)
37. strandbitch 28-07-2009 15:31Rapportér/anmeld
#36debatman1
;-)